Mozart, Beethoven en Asperger

• BastiaanJan

Ach, wat is dit toch. Een grapje, een anekdote, een humoristisch feit is leuk en uitdagend om over te converseren maar om met andermans serieuze vragen de gek steken en op alle fora geweerd worden getuigd helaas niet van een Mozartiaanse intelligentie.

Helaas. Ik snap bijzonder goed wat mister Henke bedoeld met de woordgrap maar dat zijn van die opendeurintrappers van heb ik jouw daar, in een serieus forum met serieuze gespreksstof hoeven de deuren echt niet uit hun voegen.

Groetjes Bas

• BastiaanJan

Ach, ik kan zo een woordgrapje op zich ook wel waarderen maar wat ik verderop ook zeg, het is met dit soort grapjes zo erg open deuren intrappen en daarom ben ik de discussie niet begonnen.

Groetjes Bas

• BastiaanJan

We bedoelen het opbouwend vanaf het fundament en dat is een serieuze discussie.

• BastiaanJan

Kijk, het gaat er niet zozeer om waar Mozart en Beethoven en andere beroemdheden aan leden want geniaal waren ze maar het gaat erom wat je van dit soort historische informatie kan leren. Wat kan je er mee in je eigen leven.

Ik weet wel, deze maatschappy is een rasteringmaatschappij, alles afkaderen en als je buiten het gemiddelde valt, val je er min of meer buiten, omlaag of omhoog.

Mozart bijvoorbeeld was als tweejarig kind zeer obsessief met betrekking tot het verzamelen van zijn speelgoed wat alleen met muziek mocht, tekende zijn kamertje vol met cijfers en was zeer obsessief op de viool en klavecimbel gericht wat er logischer wijs in resulteerde dat Mozart al heel vroeg oorspronkelijkheid kreeg in de muziek. Zeker niet zozeer op andere gebieden. Wij kennen Mozart niet als filosoof, kunstschilder of dichter…. Het is niet zo gek dat hij met zo een ambitieuze en intelligente vader al vroeg genialiteit berijkte. Als je bij Melvin de symptonen nog eens leest, en vergelijkt met Mozarts, Beethovens, en vele andere geniale beroemdheden dan valt je op dat ze stuk voor stuk die symptonen kenmerkte. Een ding is zeker, schitterdende, mooie, oorspronkelijke kunst gaat alleen door de gekte en gestoordheid heen. Uit een ruwe kastanjehuls komt een schitterende kastanje uit, ga zo maar door met vergelijken, dit is de filosofie van het vervreemde Christendom. Aangezien onze westerse maatschappij ge-ent is op het Christendom is het niet zo vreemd dat in tijden van renaiccanses, verlichtingen, romantiek, e.d. het Christelijke idealisme zwaar opgeld doet in de kunst. Jezus ging de dood in om onsterfelijkheid te geven aan de mensheid, meld het Christelijke gedachtengoed. Ik zei ook, vervreemd Christendom. Maar wat wil ik hiermee zeggen, hoe verder wij in de tijd komen, hoe meer de symptonen van autisme e.d. in opkomst zijn. Hoe verder van het vaderland weg, hoe meer heimwee. Hoe verder van de oorsprong, des te meer de heimwee. Weet u wat autisme ( asperger is een variant, zoals u al weet) letterlijk betekend? Een eigen werkelijkheid creeeren, de werkelijkheid als anders ervaren. Gerelateerd aan de speciale in het oogspringende tijdvakken van de Klassieke oudheid, de renaiccance, de verlichting, industriale tijdperk, modernisme en postmodernisme ,is het niet zo verwonderlijk dat autisme en aanverwante stoornissen juist in deze tijdvakken enorm opgeld doen. Ik geloof zelf dat aspergersydroom en vele andere psychische ziektebeelden optreden bij heel gevoelige personen die niet kunnen wennen in de tijdvakken die niet teruggrijpen naar Christendom maar naar de klassieke rationele oudheid. Er ontstaan in juist deze tijdvakken mijns inziens een enorme gespletenheid tussen ratio en gevoel. Het is dus logisch dat mensen met het Aspergersydroom pre-occupaties en dergelijke krijgen om te zoeken naar ratio, fundament en vastheid. Dit resulteerd dus in excentriek gedrag bij alle genialen in deze tijdvakken. Beethoven stond in een spiltijdperk van ratio naar postmodernisme, en zijn beroemde romantische volgelingen natuurlijk ook wel maar mijns inziens heeft Beethoven het meest last gehad met de tijdgeest. Dus, hoe rationeler de maatschappij, hoe erger de verschijnselen van Asperger en autitische aanverwanten. Dus enerzijds heel excentriek in de sociale omgangsnorm, anderzijds zeer geniaal en vooruitstrevend in de kunst ( het eigen wereldje.) Aangezien het Christendom de hoogste trap van idealisme is, is het logisch dat er steeds meer idealisme ontstaat enerzijds naar t jaar nul, anderzijds naar het eeuwige, en in bijna elke compositie, kunstwerk uit de door mijn genoemde tijdvakken is dat eeuwige te vinden, te zien, te voelen en te horen.

Sorry voor de lange beschouwing, andere filosofieen zijn welkom.

Groetjes, BastiaanJan

• Aan Melvin,

Zie mijn tekstveld wat verder terug in de discussie, geplaasts om 23.11 uur op 15-06.

Ik ben benieuwd naar je mening.

Groetjes BastiaanJan, your best friend in the art of the classical music

• Wolferl

Jij bent een typisch standaard beeld van de maatschapij

• Wolferl

Ik ben het hier volstrekt mee eens, mede classical friend.

Ik wilde zegge kort maar krachtig maar dat gaat niet op.

Het is helder en duidelijk, maar ik denk dat ieder mens toch wel iets heeft van genialiteit. Zelfs de hedendaagse artiesten, alleen hebben zij een verzamel tick.

Het is dan ook zeer intressant om al die punten eens te gaan ontleden op elke componist, ik wil nu weten welke verband tussen de symptonen en de componisten/kunstenaars liggen.

Gegroet

Je beste vriend in bange dagen(haha)

M3lv!n K3f!nsky

• Ellen

Zeg zeg zeg,

Jongens, niet overdrijven he ;) , ik ben nergens van een forum geweerd. Nog nooit.

Enneh … mijn IQ ligt (laten we zeggen) eh … ver boven de 70 :D

Ondanks de uitlatingen van sommigen hier, moet ik wel zeggen dat jullie, BastiaanJan en Melvin/Wolferl, interessante dingen posten!

Zonder zo'n afwijking zouden Mozart en Beethoven (en wellicht ook andere kunstenaars) nooit zover zijn gekomen als je het mij vraagt.

groetjes,

Ellen

• Wolferl

Madame Ellen,

U streelt mijn ego…..Nee grapje.

Dat is het leuke van discussie's, je kan de meest intressantste onderwerpen aankaarten mar tegelijkertijd ook de meest hilarische en ontroerendste onderwerpen be-meningen.

Maar eerlijk gezegd is Bas(Bastiaan) een heelcompleet iemand als het gaat om theorieen en achtergronden, ik heb veel van hem geleerd, jullie zouden ook veel van zijn uitspraken kunnen leren, ik heb hem daarom ook heel hoog zitten.

Met Vriendelijke Groet

Melvin

• Fred

Duidelijk is dat er een hoop onduidelijk is, voor mij althans :) En ergens hoop ik dat dat zo zal blijven.

In het algemeen; dat hele Asperger-gedoe komt op mij een beetje als een ‘hype’ over (zoals alle kinderen die druk doen vandaag de dag ADHD schijnen te hebben en aan de Ritalin moeten …) En bij een hype hoort natuurlijk een film, binnenkort (of nu al) in de bioscoop: Mozart and the Whale, over twee jonge Aspergers (en met Mozart-soundtrack?)

Wat wordt er niet vaak gezegd: gek en geniaal gaan vaak samen, of; de grens tussen deze twee is vaak moeilijk te bepalen. Natuurlijk, Mozart vertoonde ‘sociaal onaangepast gedrag’ , voorbeelden daarvan zijn uitgebreid beschreven. Maar ik denk dan; dat componeerproces in zijn hoofd, dat altijd en overal maar doorging, en daarnaast ‘' banale’' dagelijkse dingen als eten, praten, enz. (om het maar niet te hebben over het functioneren van het maag/darm -kanaal, om het een beetje netjes te houden); de spanning die tusssen deze twee ‘werelden’ ontstond, die moest een uitweg hebben; gek doen als een soort ventiel, om de spanning die onststond door het contrast van twee verschillende werelden kwijt te raken.

Let wel; ik beweer niet dat Mozart NIET aan Asperger leed; alleen dat het voor mij helemaal niet vast staat. Komt nog bij dat ik bij Asperger toch associaties krijg van het Pieter Baan Centrum , en ene Volkert v. d. G…… zaken die ik liever niet in verband gebracht zie worden met Mozart…..:)

Wat Beethoven betreft, kunnen we kort zijn; die was DOOHOOF!!! Of het moet in de Asperger-discussie gaan om de Beethoven van voor 1802?

Zoniet, dan vind ik het wel bijzonder kras en cru en wrang; iemand die doof is ook nog eens beschuldigen van sociaal onbeholpen gedrag…….