Oké, met zo'n IQ mag je op dit forum blijven
(en andere forummers: dat Ellen van andere fora geweerd zou zijn, is inderdaad niet zo; ik liet m'n fantasie even de vrije loop… )
Hi BastiaanJan,
Je bent een denkertje , wel een leuk stuk!
Maar zou je volgende keer please alinea's willen maken?!
Ik borduur nog ff voort op jouw stukje over onze hokjesmaatschappij …
Probleem in Nederland is, dat je maar “zo normaal mogelijk” moet zijn: val je erbuiten ('niet sociaal vaardig' met stip op 1, ‘emotioneel onderontwikkeld’, ‘niet taalvaardig’, ‘te druk’, etc etc) dan zal dat coute que coute moeten worden “weggepoetst”, en als het ten koste gaat van tijd die je anders in jouw talent zou kunnen steken … jammer dan: woonde (de zwaar dyslectische en moeilijke!!) Einstein in NL, dan was hij niet het genie geworden dat hij was, omdat hij allerlei taalvaardigheids- EN sociale vaardigheidstrainingen gevolgd zou hebben. Hij was dan iets beter in de talen geweest, maar had het nooit zover geschopt.
Zou ik persoonlijk jammer vinden.
Want was Einstein dan gelukkiger geweest? Hij zou wat makkelijker zijn in de omgang en ongetwijfeld makkelijker aan de vrouw geraakt zijn. Maar dan had hij weer moeten inboeten op zijn talent, het excellerende waarmee hij furore gemaakt heeft. Veel is idd afhankelijke van de omgeving en opvoeding.
Ik draag ook een ring van een kunstenaar, die echt van het type “heel klein beetje wereldvreemd” is, maar ik vind zijn sierraden echt geweldig . Hij heeft dan ook een bepaalde originaliteit en durft ook eerlijk te zeggen: “Nee, dat sierraad is niets voor jou,” en bij deze ring trok hij een fles wijn open, ‘omdat hij het zo leuk vond dat deze ring bij mij terecht was gekomen.’ Kijk, dat zijn leuke dingen, toch? Blij dat zulke originele mensen bereikbaar zijn voor publiek! Zulke mensen inspireren mij!
Hoe meer “normaal-gericht” de maatschappij, hoe eerder de foutjes opvallen, en zeker als er voldoende middelen zijn, geld voor de Geestelijke Gezondheidszorg bedoel ik. Nu aan alle kanten bezuinigd wordt, zie je steeds meer EN ernstiger “niet-normale” mensen rondlopen: de “minst erge gevallen” (wat een rot-term!!) krijgen niets meer vergoed.
Over autisme etc …ik denk dat er meer zgn Nieuwetijdsmensen zullen komen: meer spiritualiteit, geinteresseerd in filosofie, gevoelig. En of dat aan autisme gelieerd moet worden … ik denk het niet, zeker als je bij HSP de kenmerken bekijkt.
Echt gevoelige mensen zijn natuurlijk vatbaarder voor invloeden van buitenaf, terwijl gevoeligheid ZELF, net als autisme, gewoon van binnenuit komt.
HSP'ers (=Hoog Sensitieve Personen) voelen dingen haarfijn aan, hebben een dijk van een intuitie, en weten wat ze fysiek moeten doen om het de ander naar de zin te maken en zijn vaak heldervoelend. Sowieso zijn een paar van deze kenmerken niet van toepassing op autisme/autistisch spectrum. Het creeren van een “eigen wereldje” is weer wel een overeenkomst, evenals gevoeligheid (niet altijd bij autisten, komt wel vaak voor, maar dan alleen voor hun eigen behoeften).
Gevoelige mensen hebben tijd voor zichzelf nodig, puur om alle ingekomen prikkels van de dag te verwerken: deze komen heftiger binnen. Ze doen dit dus om hun batterij op te laden. Ze sluiten zich dus soms af. Autisten sluiten zichzelf ook af voor de buitenwereld, a.h.w., maar dan meer, omdat de meesten niet geneigd zijn tot het leggen ( dan wel in staat zijn tot het onderhouden) van intermenselijke contacten. Het lijkt uiterlijk op elkaar, het grondmotief is anders!
groetjes,
Ellen
Ach u heeft gelijk dat deze hokjes-maatschappij hypes kweekt. Maar hoe meer mensen op de aarde, hoe meer structuur de mensheid nodig heeft. Dus in een aantal gevallen is het nodig om een etiket aan te maken. Zodoende kan die bepaalde bevolkingsgroep wat meer steun krijgen die ze nodig hebben.
Maar dat Asperger-verhaal met betrekking tot Mozart en Beethoven e.d. is zo gek nog niet. Nogmaals, wij postmodernen kunnen ons voordeel er mee doen. Als wij weten wat wij hebben, mankeren e.d. en relateren aan historische beroemdheden kan het een bepaalde levenswiijsheid geven en zelfinzicht. Ook en vooral op kunst-terrein kan dat leiden tot een nieuwe oorspronkelijkheid. Alle genialen hadden een obsessieve waarneming naar hun medekunstbroeders. Al had Bach er niet geweest, geen oorspronkelijke late meesterwerken van Mozart. AL was er geen Mozart geweest, Geen worstelende, weerbarstige muziek van Beethoven. Al was er geen Beethoven, dan was er een andere , wellicht minder interresante ontwikkeling op vormgebied in de romantiek. En ga zo maar door.
Dus enerzijds is “het hokje”aspergersydroom echt een modeverschijnsel, anderzijds is het een interessante wetenschappelijke beschouwing en een verademing voor zielen die zich door hun ziekte, cq “afwijking”gerelateerd aan deze turbomaatschappij niet hebben weten te handhaven in deze ellendige amerikaanse levenswijze die in Mozarts en Beethovens tijds nog niet zo aan de orde was.
U snapt wel dat de oorzaak van alle hokjesplaatserij ligt aan het postmoderne en aan de bovenmenselijke prestatiegerichtheid.
Groetjes, BastiaanJan
Ja, dat geloof ik toch ook.
Ellen, jij had het over HSP. Ik ben geweest bij zo een therapeute. Hsp staat niet op zichzelf. Ik denk dat Overgevoeligheid van het zenuwstelsel in verband staat met allerlij psychische ziektebeelden. Maar de grote vraag blijft altijd,
Veroorzaakt HSP psychische ziektebeelden zoals Asperger of is het andersom.
Ik wed, daar komt de mensheid niet meer uit, zolang deze postmoderne maatschappij gestaafd blijft.
Stelling:
Alle moderne communicatie en techniek op een hoop en het paarden en koetsen tijdperk weer in, heerlijk
Bas van Vliet
Mooi gesproken en een interessante visie, maar ……..even een stapje terug; mij ging het meer om het schijnbare gemak waarmee Mozart en Beethoven hier het etiket “Asperger” opgeplakt lijken te krijgen.
In Mozarts geval zijn er misschien tekenen die aan Asperger doen denken, maar goed te reconstrueren valt dat natuurlijk nooit meer.
En wat Beethoven betreft; die had wel iets anders aan zijn hoofd (letterlijk dan) waardoor hij sociaal onaangepast gedrag vertoonde….Die was harstikke …….juist.
Verder heb ik altijd een beetje (veel) moeite met de term “postmodern” Wat betekent dat toch? Modern, van deze tijd? Huidig? Of juist “post” , dus “na”-modern, ofwel ‘wat nog komen gaat’ ?
Groeten, Fred (die nog wel eens sociaal onaangepast gedrag vertoont, maar tot nu toe weinig geniaals in zichzelf vermoedt……. )
Beste Fred,
Begrijp me goed, ik ben niet bezig Mozart en van Beethoven etiketten op te plakken, nee, ik vind het n.a.v. het onderzoek door een fins psychiater interessant en boeiend hoe de geest van zulke beroemdheden heeft gewerkt en hoe zo een psychiater daar mee bezig is. U heeft gelijk door te stellen dat wij hun geesten niet helemaal kunnen “vangen”. Maar het is uitermate boeiend te bekijken en te vergelijken met de huidige psychiatrie. Nogmaals, de schoonste kunst in onze ogen kan alleen ontstaan uit een geestestoestand die gerelateerd aan het gemiddelde leven niet bijster gezond is. Ik weet wel, etiketten opplakken is makkelijk gedaan maar ik ben daar niet mee bezig. Voor mij is het een missie deze geestesgesteldheid te onderzoeken omdat ik hartstochtelijk liefhebber ben van vooral Mozarts en Beethovens muziek, maar ook geobsedeerd ben door hun zware strijd met het bestaan.
Groetjes, BastiaanJan
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?