Even een aanvulling voor Alexander

• Wolferl

Ik moet jullie heren reeds bekennen dat ik Cosi fan Tutte, Le nozze di Figaro en Don Giovanni nog niet hebt gezien en gehoord…Ja ik weet het het is eigenlijk een schande, ik heb wel de Dvd van Die Zauberflote(erg leuk, heb kapot gelachen om Papageno) Maar dus ik ga als eerst Don Giovanni en Cosi Fan Tute kopen op Dvd want iedereen raad het me aan om die eerst te kopen, en daarna Le nozze die Figaro. Zal Bastien und Bastienne & Idomineo ook allebei op Dvd te verkrijgen? Wie kan mij dat vertellen.

Vinden jullie ook niet Rossini de Mozart van de mediterrane landen is, als je kijkt naar de stijl en invloeden van Mozart op Rossini vindt ik erg dat ze op elkaar lijken.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

• Alexander

Hallo Wolferl,

Ik weet niet of je al bepaalde dvd's in gedachten hebt, maar een zeer mooie dvd van Così is die van Archiv met the English Baroque Soloists onder leiding van Gardiner. Archiv heeft ook Le nozze, met hetzelfde orkest en dezelfde dirigent. Dit zijn wel uitvoeringen met ‘eigentijdse’ instrumenten, niet iedereen stelt dergelijke uitvoeringen op prijs. Ik heb echter van de meest genoemde bezwaren bij authentieke uitvoeringen (scherpe, spitse en kille klank) niets gemerkt. Zoals altijd bij Gardiner is alles zeer verzorgd.

Als je de opera's nog niet kent, denk ik Wolferl dat je als Mozart-liefhebber versteld zult staan. Deze drie Da Ponte-opera's zijn gewoonweg schitterend.

Die Rossini heeft inderdaad wel wat van Mozart. Diezelfde heldere klassieke stijl, hij had immers niet voor niets weinig op met de Romantiek. Hij kan ook net zoals Mozart prachtige ensembles componeren. Opvallend bij Rossini is die overdaad aan coloraturen.

Dat moet dan voor jou een interessante kerst worden (één van de hoogtepunten uit Così is het afscheidskwintet uit de eerste akte, maar ook het terzetto ‘soave sia il vento’ is bovenaards mooi)!

Groet, Alexander

• Wolferl

Heey alexander,

Ik ken de drie bovengenoemde Opera buffa's van Mozart wel, Da Ponte schreef de tekst van de drie grote opera's, maar ik ken ze nog niet van DvD, kijk ev en welke uitvoeringen het best zijn, maar als ik jou zo hoor dan klink jij best enthousiaist, ik ga het gewoon proberen die uitvoering die jij hebt. Trouwens Die Zauberflote heb ik op DVD van BBC/OpusArte ik vindt het wel goed maar een beetje eigentijds.

Met Vriendelijke Groet

Melvin Kef

Ps: ik heb zojuist Don Giovanni & Cosi Fan Tutte besteld, dus ik ben zeer benieuwd.

• Alexander

Hallo Wolferl,

Dan heb ik het verkeerd begrepen, maar je zei dat ze niet gezien én niet gehoord had. Het is inderdaad ook mooi om ze te zien op dvd. Mozart-opera's zijn heel leuk om te zien, met name le nozze en cosi.

Welke uitvoeringen heb je besteld?

Groet, Alexander

• Wolferl

Mozart, Wolfgang Amadeus

Cosi Fan Tutte

Met Cecilia Bartoli - Agnes Baltsa - Roberto Sacca en het 'Orchestra of the Opernhaus Zurich ; dirigent: Nicolaus Harnoncourt ; 275 minuten , inclusief 22 minuten “achter de scheremen”; Gezongen in het Italiaans ; Mogelijke ondertiteling Engels-Duits-Frans ; Uitgave Arthaus, 2 dvd

Mozart, Wolfgang Amadeus

Don Giovanni

Met Rodney Gilfry - Laslo Polgar - Isabel Rey - Cecilia Bartoli - Roberto Sacco - Liliana Nikiteanu - Oliver Widmer - Matti Salminen en het Chorus and Orchestra of the Opernhaus Zurich, onder leinding van Nikolaus Harnoncourt ; Gezongen in het Italiaans ; Mogelijke ondertiteling Engels - Duits - Frans ; Speelduur 187 minuten + 24 minuten “achter de schermen” ; Uitgave Arthaus , 2 dvd.

Met Vriendelijke Groet

Melvin Kef

Ps: ik hjad ze alleen op DvD nog nooit gezien(op video ook niet trouwens) alleen een paar stukjes op TV.

• Alexander

Hallo Wolferl,

Deze uitvoeringen ken ik niet, maar lijken me mooi. Cecilia Bartoli is uiteraard een prachtige mezzo, Rodney Gilfrey heeft een mooie bariton. Ondanks dat Agnes Baltsa een periode heeft gehad dat ze beroemd was, ken ik haar niet. Met Harnoncourt als dirigent zullen dit ook zeker verzorgde uitvoeringen zijn.

Van Don Giovanni bestaat overigens op dvd ook een beroemde uitvoering met Furtwängler en Cesare Siepi als Don Giovanni.

Groet, Alexander

• Wolferl

Luister eens naar:

Piano Concerto 15 K450 Allegro

Allegro Assai

Piano Concerto 23 K488 Allegro

Adante

Dit zijn zeer mooie stukken van mozart, Hebben jullie nog meer mooie stukken van Mozart…ik hoor ze graag dus ze even hier neer :)

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

Alvast Prettige kerstdagen

• Joop Bluemink

Na het lezen van alle reacties zou ik er nog wel mooie langzame delen

willen noemen:

Maurerische Trauermusik in f - KV 477

Langzame deel uit het concert voor fluit en harp - KV 299

+Mozart is too easy for children and too difficult for artists+

(Arthur Schnabel)

mvg

• henke

WOlferl

Je vroeg om mozart favorieten

Enkele voorbeelden

Strijkkwintet kv 515 & 516

pianokwartetten kv478 &kv493

pianokoncert nr 20 & 9 “jeune homme”

Laat ik maar stoppen want ik kan nog wel enkele komposities noemen die ik als uitmuntend betitel

gr Henke

• Bas

Beste Wolferl,

Wat bedoeld u precies met “een beetje eigentijds”over de zauberflote ?

Groet, Bas