leerlingen mozart

• Danielle

Hallow mensen!!

Ik had ff een vraagie! ik ben een werkstuk aan het maken over Mozart maar nu heb ik ook een hoofdstuk over zijn leerlingen en ik heb van Melvin, bedankt daarvoor, al een beetje informatie gehad. Zijn leerlingen waren Beethoven en Sussmayer, maar helaas kan ik egt heel weinig vinden over Sussmayer. Weet iemand hier toevallig wanneer en waar hij geboren is, hoelang hij heeft geleefd, wat hij nog meer heeft gedaan? Ik weet wel dat hij het Requiem van mozart af gemaakt heeft. Ik hoop dat iemand mij kan helpe, en zo snel mogelijk iets van zich laat horen!

Alvast bedankt!

Danielle

• BastiaanJan

Ha Danielle,

Inderdaad is Sussmayer Mozart's leerling geweest maar over het voltooien van het requiem zijn onduidelijkheden of Sussmayer dit wel consequent alleen heeft gedaan.

Een bekendere leerling van Mozart was Johann Nepomuk Hummel. Die was in Mozart's laatste jaren de huisgenoot van de Mozart's. Je kunt op een muziekencyclopedie op het internet wel info vinden over Hummel. Sussmayer-info word wat lastiger omdat die alleen bekend is vanwege het feit dat hij Mozartleerling was. En andere leerlingen van Mozart is lastig te zeggen. In een aantal Mozart-biografieen zijn er wel namen te vinden. Over het feit dat Beethoven Mozart's leerling is geweest, is weinig bekend. Het was wel in het plan van vader Johann om Beethoven bij Mozart in de leer te stoppen maar dat is niet gebeurt. De biografen zijn het niet met elkaar eens of Beethoven Mozart werkelijk heeft ontmoet, laat staan les gegeven. Beethoven is wel een heuse leerling van Joseph Haydn geweest, een oudere tijdgenoot van Mozart. Ook is Beethoven een leerling van Antonio Salieri geweest, de concu-lega van Mozart. Maar dit ter zijde.

Succes met je werkstuk over de leerlingen van Mozart, je waagt je op een slecht ontgonnen terrein in de muzikale wetenschap dus, stevige laarzen aan zou ik zeggen :-)

Groetjes BastiaanJan

• Wolferl

ik dacht dat Beethoven juist een leerling van Micheal Haydn was, de broer van Joseph….of was dat nou Mendelssohn…weet effe niet meer.

Hummel een leerling van Mozart….nou dan heb ik een heel groot deel gemist, heb nooit wat over Hummel gelezen in diverse biografieen.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

• Danielle

Hartstikke bedank! Nu ben ik lkkr klaar! Alleen nog ff netjes mkn! Helemaal top! Bedankt allemaal!

• henke

Wolferl

Hummel kwam op achtjarige leeftijd naar Wenen en leerde daar Mozart kennen. Hij heeft ongeveer 2 jaar les gehad van Mozart.

Ook heeft hij van, jawel, Salieri les gehad.

Hummel heeft prachtige pianomuziek gecomponeerd. Zijn pianotrio in G is een bekend werk.

Henke

• bobby

De pianoconcerten (ik doel op de tweede en de derde) van Hummel zijn zeer de moeite waard. Komen zeer solide over, leuk om naar te luisteren.

Naxos 8.550837

Groeten bobby

• bobby

Nog even een vraagje…….. Ben benieuwd naar de leeftijden van mensen die op dit prikbord reageren. Ik heb het idee dat hier behoorlijk wat ´jongeren´ zitten. (ben zelf 26) Ben benieuwd of dit vermoeden klopt!

Groeten bobby

• Wolferl

21??? moeite mee

• math nelissen

wordt 55

• Joop Bluemink

Ik draag ook regelmatig bij aan de discussies en ik ben 56. Maar … het is maar een getal.