leerlingen mozart

• BastiaanJan van Vliet

Grappig, als je de leeftijden hoort, je maakt je wel een voorstelling maar daar is niets mee gezegd. Ik ben 23 jaar.

Het is misschien leuk dat een ieder eens voor de dag komt met zijn of haar werkzaamheden en wat de affiniteit met klassiekemuziek is.

Groeten, BastiaanJan

• BastiaanJan van Vliet

Ha Melvin,

Is niet erg dat je wat gemist hebt! Dan weet je dat je nog altijd kan leren. Om weer nieuwe inzichten te verwerven. Maar Beethoven is een aantal jaren leerling compositie bij Haydn geweest, ik weet niet precies hoelang, maar in ieder geval niet zo lang. De meester lagen elkaar niet zo erg. Haydn was te “lief en gelovig” en Beethoven te vernieuwend en revolutionair in zijn denkbeelden. Bedenk dat Haydn nog leefde toen Beethoven zijn vijfde symfonie componeerde!! Beethoven was al uitgeleerd (al jaren) en bewandelde een eigen weg t.o.v. Haydn. Haydn was te veel vervuld van zijn eigen muziek (zijn oratoria!) om Beethoven voldoende aandacht te schenken. Beethovens opbruiserige aard in allerlij opzichten maakte Haydn wat bevreesd. Maar wat Mozart betreft, Hummel heeft ook een prachtig trompetconcert geschreven die ik vaak met genoegen luister. Label Erato. En inderdaad, zijn pianoconcerten zijn brilliant. Zijn kamermuziek is ook erg goed. Het ademt de geest van Mozart uit, maar een eigen, soms wat geagiteerde, stijl komt ook duidelijk naar voren. Je hoort goed welke elementen hij van Mozart heeft overgenomen. Het andante uit het trompetconcert lijkt qua structuur erg op het zingende andante uit pianoconcert nummer 21. Hummel was trouwens een rivaliserende tijdgenoot van Beethoven, die in Beethovens imposante schaduw moest staan.

Groetjes, BastiaanJan die klassiekemuziek gebruikt als eten, ik eet het op i.p.v luister, studeer of speel het. Maar mijn buik raakt er nooit vol van. Heerlijk om een muzikale maag te hebben. zottigheidje:-)

• math nelissen

ja ik heb dat trompet concert ook.Schitterend!

• math nelissen

Achtergronden? Hm…..wordt een hele zit om dit te lezen.

Zoals ik al mededeelde ben ik 54 jaar. Ik werk sinds 20 jaar in de automatisering. Opgeleid als werktuigbouwkundige ben ik jarenlang bij NedCar in Born in dienst geweest. In 1982 ben in bij Hoechst AG begonnen in Weert. Als materials manager werd ik daar aangesteld als groepsleider. Later de overstap gemaakt naar de automatisering. Tot 1996 heb ik altijd als interim manager deels in de staande organisatie en deels in een automatiseringsproject organisatie gewerkt. Na een reorganisatie ben ik als consultant aan de slag gegaan. Momenteel werk ik bij Atos Origin en die firma heeft mij bij Philips ondergebracht waar ik werk als internationaal Business consultant. Mijn standplaats in momenteel Eindhoven maar in principe kan ik wereldwijd worden ingezet. Vorig jaar heb ik een implementatie project gedaan voor inkoop in Polen. Meerdere Oostbloklanden zullen dit jaar volgen. Totaal zullen wereldwijd nagenoeg alle Philips bedrijven met SAP EBP gaan werken.

Tja .. wat heb ik met klassieke muziek. Mijn vader was verzot op klassieke muziek. Heeft een tijdlang in het Maastricht Stedelijk orkest gespeeld wat later het Limburgs Symfonie Orkest is geworden. Als zodanig werd de klassieke muziek met de paplepel ingegoten. Op 8 jarige leeftijd ben ik in Maastricht naar de muziekschool gegaan en heb daar een aantal jaren piano en klarinet gespeeld. Een conservatoriumopleiding zat er niet in omdat mijn gehoor mij parten speelde. Ik heb na mijn middelbare school bij DAF gesolliciteerd en heb een 12 jaar lang in de controle gewerkt nadat ik in deeltijd een technische opleiding ben gaan doen. Bij DAF heeft men in 1972 een mannenkoor gesticht waar ik toen direct lid van ben geworden. Ik heb een heldere hoge tenorstem en na verloop van tijd na zanglessen groeide ik uit tot vaste solist van het koor. Het koor zelf groeide uit tot misschien wel het beste mannenkoor in Limburg mede door de dirigent die nieuw repertoire van Badings, Kef, Maassen, Dresden en meer van die moderne componisten niet uit de weg ging. Later werd hij ook dirigent van een groot Duist koor waar ik ook een tijdlang lid van ben geweest en tevens als repetitor werd aangesteld. Als enigste koor in de regio veroverden wij sinds 50 jaar de titel Meisterchor een titel die 5 jaar later geprolongeerd werd. Naast modern werk werden de klassieken natuurlijk niet vergeten. Een tijdlang heb ik als programmamaker voor de plaatselijke radio gewerkt. Ik had op de zondagochtend een klassiek radioprogramma dat ik samenstelde en presenteerde. Opzet was om telkens een bepaalde componist centraal te stellen en zijn composities aan het radiopubliek ook uit te leggen. Veel studiewerk en tijd(!) ging daar in zitten. Reden dan ook toen ik van baan veranderde om daarmee te stoppen. Ook na 30 jaar mannenkoor was ik er op uitgekeken. Ik heb een 2 tal jaren niets gedaan. Rondgekeken een beetje. Via internet kwam ik in contact met Peter van Muijen in Tilburg die daar een klein vocaal ensemble leidt genaamd Sotto Voce. Ik heb hem eens vrijblijvend opgezocht en was meteen verkocht. Sinds 2 jaar zing ik nu in dat ensemble. Repertoire bestaat uit vroeg Renaissance muziek maar als tegenhanger ook weer veel muziek van Maassen, Elgar, Britten en anderen.

Uiteraard heb ik nog (heel veel) andere interesses. Maar het gaat te ver om deze in dit kader te belichten.

• BastiaanJan van Vliet

Heerlijk, die drive die er in zit. Vooral het openingsthema in een octaafinterval, briljant. Het is onbetwist genialiteit die mister Hummel aan de dag legde, hij was niet voor niets Mozarts beste leerling. Hij nam ook veel werk van Mozart uit handen. Maar dat trompetconcert, het associeert veel met de strijd. Aanvallen, verdedigen, rusten en dan de overwinning vieren. Hij componeerde de trompetpartij op een strikt natuurlijke wijze. Ik vind het een van de beste trompetconcerten ooit geschreven naast die van Joseph Haydn. Ik denk me wel eens in hoe het verloren gegane trompetconcert van Mozart eruit gezien zou hebben.

Groetjes, Bas

• BastiaanJan van Vliet

Weeeeer Mozart:-) Wat's the magic touch of Mozart ? Its very difficult and different, Mozart.

• rolf

Nog niet vaak op deze site geweest maar……. 37 jaar.

Hummel is trouwens een van mijn favorite componisten. Het label Bis heeft net 2 cd's uit met zijn bewerkingen van Mozart's piancoconcerti. Het leuke is dat de pianopartij is “ingevuld”. Mozart heeft maar weinig ingevuld en veelversieringen moesten er bij geimproviseerd worden. Hummel heeft dat uitgeschreven. Vooral in de langzame delen is dat een openbaring (en bedenk dat Hummel zelf bij het componeren en instuderen aanwezig is geweest als kind!!!!)

rolf

• Danielle

Ikke ben 17! Scheelt toch ff he! ;)