Het is volkomen onzin om te suggereren dat mensen bij de woorden Tsjechisch landschap direct aan de legende van de Hussieten denken…..
Daarom suggereer ik dat ook niet. Andersom zou het wel zo moeten zijn dat men bij de namen Tabor en Blanik direct aan de Hussieten denkt (uiteraard indien men bekend is met de Tjechische geschiedenis en legenden). Ik had de stelling dus andersom moeten stellen: geschiedenis en legenden zijn onlosmakelijk verbonden aan het Tjechische landschap.
……..vooral diegenen die relatief onbekend zijn met de cyclus Ma Vlast.
Daarom geef ik ook een beschrijving van de zes delen, het landschapskenmerk en de geschiedenis/legende die eraan verbonden is.
Met onlosmakelijkheid bedoel ik in de verband het volgende.
De rots Vysehrad is niet zomaar een rots. Vroeger stond daar een burcht, welke de toegangsweg naar Praag bewaakte.
De vallei Sarka dankt haar naam aan een legende.
Tabor is niet zomaar een stad.
Blanik is niet zomaar een berg.
Er zijn in Tjechië vast ook wel rotsen, valleien, steden en bergen te vinden waaraan geen interessante geschiedenis of legende is verbonden, maar die zijn voor een componist natuurlijk minder interessant om te beschrijven. Een nationalistisch trekje van Smetana? Waarschijnlijk wel.