U stelt dat alle of vele oorlogen door godsdienst komen. Ik denk dat u dit toch fout ziet. Zoals velen tegenwoordig. Het is erg vreemd dat mensen zo a-intelligent kunnen reageren door te stellen dat als alle oorlogen werkelijk door de godsdienst zijn gekomen, de godsdienst maar niets is. Nee, die stelling is compleet fout.
Er is veel studie in de geschiedenis voor nodig om er achter te komen dat niet de godsdienst de oorlogen en politieke spanningen veroorzaken maar de MENSELIJKE, rationele interpretatie van de hogere machten. Het is niet God, Jezus, Allah (is ook God), Boeddha, Satan of welke naam dan ook gegeven word aan de Hogere machten en krachten, die oorlogen hebben veroorzaakt, nee, het zijn de kortzichtige, rationele domme mensen die dit leed hebben veroorzaakt door de eeuwen heen. Als u zich in godsdiensten gaat verdiepen dan komt u er achter dat de leidraad door de geschriften het het woord LIEFDE is!!!
Zelf ben ik Christen, oftewel aanhanger van het gedachtegoed van JEZUS, de alombekende persoon die voor heel het Europese en Amerikaanse westen een bekend historisch figuur behoort te zijn. Als u zijn historische uitlatingen leest, die in de verzameling geschriften van de klassieke Romeinse, Griekse en joodse oudheid staan leest u niets dan LIEFDE, bovenmatige intelligentie, diepgevoeligheid met de samenleving en de persoon die voor de gehele mensheid aan het kruis ging.Een Goddelijk mens die niet een menselijke geest had, maar een Goddelijke geest. Anders kon Jezus nooit zo zijn geweest.
En iedereen weet dat de historie van Jezus het zo op waarheden berust als de historie van dinosaurussen in een nog verder verleden. Ik ben minder op de hoogte van het islamitische gedachtegoed en van het boeddhisme maar ik weet wel dat het gedachtegoed van vooral boeddha erg overeenkomt met die van Jezus. Per definitie is het gedachtegoed van Jezus een universeel gedachtegoed die pleit voor geloof, hoop en liefde. Als de meeste mensen nu eens hun starre, rationele, koude, liefdeloze houding laten varen en gaan geloven in Jezus en de leus geloof hoop en liefde, dan had alle narigheid van de wereld vele malen minder geweest dan wat nu onze geschiedenis verhaalt!
Het is dus onzin te suggereren dat de godsdienst, oftewel ´t geloof voor de narigheid zorgt. En in de lijn der muziek is de lijn van het geloof heel mooi te zien. Wolferl heeft gelijk door op te merken dat atheïsme verloederde kunstvormen vertoond. Kijk, westers rationeel beredeneerd kun je dit standpunt weerleggen maar de meeste gelovige kunstenaars zijn het meest beroemd geworden door hun spirituele hang naar verbroedering, geloof, hoop, strijd en liefde. De beroemdste westerse componisten schoeien hun genialiteit op de leest van het Christelijke gedachtegoed. Ik ben werkelijk van mening dat ik dit niet uit naïviteit maar uit liefde en geloof heb gezegd.
Groeten, BastiaanJan van Vliet