Sharivadi schreef:
>
> Ik zit zo te lezen en ik denk dat derreck wel een punt heeft.
> Namelijk: veel van julie denken vanuit julie eigen beleving
> van muziek, of je het mooi of rustgevend vindt.
>
Ik dus niet. Ik respecteer ieders mening of hij/zij nu Mozart, Ravel, Rachmaninof, Haydn, Mozart of wie dan ook de beste vindt. De discussie kan zo eindeloos doorgaan; ik heb ook gereageerd op de drie componisten die hij heeft genoemd. Ik sta open voor alle soorten muziek; heb natuurlijk voorkeur, maar als iemand geobsedeerd is door wie dan ook, kan ik dan begrijpen. Over Jazz gesproken:
Gershwin vermengde Jazz en ‘klassiek’ (maar wat is klassiek en wat niet?); Zijn pianoconcert in F vind ik een van de beste mengsels van klassiek & Jazz.
En luister maar eens naar het 2e deel van het 4e pianoconcert van Rachmaninoff. Ik hoor ‘twee ogen zo blauw’ in de melodie (zeker niet zo bedoeld, maar toch ….). Grappig, nietwaar? Het Ebony Concerto van Strawinski mag ik ook graag horen.
Ja, ook het 1e pianoconcert van Shostakovitch; vooral de trompet-solo!
Wat dachten jullie trouwens van de 3e Symphonie van Reinold Glière ‘Ilya Muremetz’ ? Met 78 minuten iets te lang, maar de thema's liggen heerlijk in het gehoor. In contrast hoor ik ook heel graag de impromptus van Schubert.
En ook hier geldt dat dit mijn persoonlijke mening is en verder bezig ik het motto: lang leve de muziek!
mvg
Sharivadi schreef:
> er zijn echter wel objectieve criteria voor wat een
> belangrijke of goeie componist is.
>
> Als je deze criteria in beschouwing neemt kan je inderdaad
> niet om Bach Mozart Brahms en Liszt heen. Maar componisten
> als Rachmaninov, Debussy, Ravel en absoluut zeker Stravinski
> hebben enorm veel veranderd aan de muziek, zeker meer dan
> bijvoorbeeld Strauss en Handle. Wat dacht je van JAzz?? Er is
> leven na klassiek, en dat leven is ingeblazen door de laatste
> 3, 4 componisten die Derreck genoemd heeft. ookal hou je niet