mozart op tv

• Wolferl

Nou ik heb het hele verhaal gelezen.

Verdachten:

Constanze

Baron von Swieten

Cecillia(moeder van Constanze)

Ik vindt het werkelijk shockerend wat ik gelezen heb, ik heb die moeder van Stanzi vanaf het moment dat ik haar naam zag een haattelijke vrouw gevonden.

“Kom absoluut niet aan mijn kinderen, anders maak ik je dood” vrouw is het.

Ik weet nu wel heel zeker dat Mozart niet door een balletje gehakt of door zijn zware jeugd is overleden. Cecillia is na het klagen van Constanze daadwerkelijk gaan beraden om Mozart dood te maken, en dat heeft Stanzi aangenomen alks advies, helemaal toen ze die brieven las waarop Mozart en Aloisia toch wel een liefdes verhouding in het geheim hadden. Toen is Stanzi daadwerkelijk begonnen met het vergiftigen van Mozart….langzaam pijnlijk maar dodelijk.

Enkele puntjes, uit het bewijsmateriaal.

Mozart had vlak voor zijn sterfbed heel veel geld verdient,

dat wordt stellig beweerd door zijn trouwe vrienden.

Hoe kan al dat geld op zijn terwijl hij op bed lag dood te gaan?

Waarom zei Constanze tegen de begrafenis ondernemers dat ze heel arm

waren en geen geld genoeg hadden voor een First-Class begrafenis.

En waarom bracht Constanze een dag voor Mozart's dood alle waardevolle

spullen en het veel verdiende geld van Mozart naar haar moeder

Ceacillia?

Zij wist dus al zeker dat Mozart zou sterven.

Waarom begroef zij wel haar tweede man Nissen in een eigen graf

maar Mozart niet?

Waarom begroef zij Nissen in het gereserveerde graf naast Leopold

Mozart, en liet de naam Mozart plaats innemen voor de naam Nissen

op het graf. Teriwjl daar eigenlijk Nannerl zou komen te liggen.

Constanze heeft een groot financieel voordeel gehad bij de dood van

Wolfgang.

Constanze was er altijd fel op tegen dat er standbeelden van Mozart

kwamen.

. 5. De Motieven en de Middelen van de Moord Aanmatigende Constanze als

echte moordenaar van Mozart, zal ik verantwoordelijk om van de motieven

van de moord duidelijk zijn te maken. Ik denk dat de directe trekker van

de moord zijn schuldenkwestie was. Tezelfdertijd zou haar haat tegen de

geheime liefde van Mozart met Aloisia de moord in haar hart bevorderd hebben,

hoewel ik dit niet als directe beweging veroorzakend denk

Waarom regelde Ceacillia (moeder van Constanze) de begrafenis in het geheim?

Terwijl zij een bleodhekel aan Mozart zou hebben.

Waarom veranderde Constanze op de avond van 4 december 1791 nog even snel van

begrafenis uitvoerder.

Waarom vluchte Constanze uit het huis toen Mozart op 5 December vlak na zijn

dood werdt opgebaard?

Waarom liet Constanze de begrafenisstoet halverwege terugkeren en zo Mozart

zielloos alleen in zijn kistje verder vervoeren?

Waarom had Constanze Mozart's vrienden niet op de hoogte gesteld dat hij dood

was, en waarom wel nadat hij al begraven was.

En waarom heeft zij Nannerl niet ingelicht?

Waarom heetf Constanze heel veel brieven van Mozart en haarzelf verbrand?

Mozart en Constanze haaden de laaste paar jaar heel veel ruzie over de schulden

maar Constanze wist dat er een grote opdracht klaar zou liggen voor mozart

om 3 operás te schrijven voor de Prins van Wales in Engeland.

Hij zou daarmee 300 pond kunnen verdienen(wat gelijk is aan 3.000 florins).

En laat nou net hun schuld op ong. 4.000 florin liggen….

Uit geheime brieven vekrlaarde Aloisia en Mozart elkaar toch de liefde,

Constanze kwam erachter…was dit reden genoeg voor haar om Mozart te doden?

Voor wie het nog niet geloven, wil ik hier op de bovenstaande vragen wel een duidelijk tegen antwoord horen…

Ik ben overtuigd, ik denk dus dat Stanzi Mozart uit wraak en financieele toestand heeft vermoord, met hulp van haar moeder.

Met vriendelijke Groeten

Melvin “Wolferl” Kef

Ps: weer een heerlijke discussie wat we hier kunnen krijgen.

• Marcel

Je bent al verder gekomen dan dan mij met lezen, ik heb alleen nog maar tijd gehad om het globaal even over te lezen.

Maar het is echt enorm verrassend en schokkend tegelijk deze nieuwe theorie, maar het verbaasd me toch ook weer niet zo erg!

Ik had al vaker mijn bedenkingen tegen Constanze. Het is vooral de film Amadeus die een geheel verkeerd beeld geeft van deze vrouw!

En over discussie gesproken… met mij zul je hierover niet in discussie raken, want ik ben geheel overtuigd van deze theorie.

Ben ook heel erg benieuwd wat de ‘grote’ Mozartologen van deze theorie vinden.

Over de raadsels rond zijn dood is al zoveel geschreven en als docu op tv geweest (recent nog op discovery) maar niets wijst in de richting van Constanze, altijd maar weer Salierie en die streptococcen infectie. Ik denk dat ze weer van voor af aan kunnen beginnen met hun onderzoek. Maar dat is niet erg toch? Zo blijft het spannend en raadselachtig, dit hoort blijkbaar bij Mozart.

Groeten Marcel

P.S: Ik ga maar eens beginnen met lezen.

• Wolferl

Beste Marcel,

Ik heb er 9 uur lang achterelkaar aan gelezen(met natuurlijk muziek van Mozart op).

Maar ook ik wordt schijtziek van de beschuldigingen richting Salieri, die man is het niet en kan het ook niet gedaan hebben. Salieri stond bekend als een alleraardigste man die ook heel goed begreep dat Mozart 4 niveau's beter kon componeren. En dan komt er nog eens bij dat hij altijd en iedereen wilde helpen, ok hij heeft vaak ook op ongepaste manier Mozart tegengeheouden door zijn goede contacten met het keizerlijke paleis en alles wat daar binnen liep. Maar waar is er nou geen “gezonde” concurentie, overal op elke werkplek vindt je concurentie, de ene keer wat heftiger dan de andere keer. Maar het is er. En Salieri heeft ooit geroepen dat hij Mozart het liefst zou willen doden, maar een woord maakt nog geen daad. Want als hij dat zou doen dan zou hij direct als verdachte bestempeld, Constanze heeft heel handig gebruik gemaakt van het feit dat het volk al snel Salieri beschuldigde van moord op Mozart, zo bleef zij ongeschonden. Hier is nog niet het laaste woord over gesproken, ik zou zeggen lees lekker op je gemak verder want dan weet je tenminste echt alles…

Met Vriendelijke Groeten

Melvin “Wolferl” Kef

• Marcel

Hee Melvin,

Als je even kijkt op

http://homepage3.nifty.com/wacnmt/index_e.html

vind je ook de andere delen van dezelfde auteur (Shuji Fujisawa)

1. Mozart's Debts

2. Mozart, an enthusiastic Freemason

3. Mozart's Marital Relationship

4. Mozart's Death and Burial

5. Property left by Mozart

Veel lees plezier

Groeten Marcel.

• BastiaanJan van Vliet

Beste discussionisten,

Ik geloof dat het echt een tocht op glad ijs is om te beweren dat Constanza Mozart zou hebben gedood. Er zijn inderdaad wel aanwijzingen maar t zijn allemaal “vage”" aanwijzingen. Niets is zeker omtrent Mozarts dood. Zelf heb ik het idee dat de staat, de tegenhangers van de fransel revolutie het op Mozart en keizer Leopold hebben voorzien, die allebij op een mysterieuze wijze zijn overleden.Mozart was lid van een vrijmetselaarsloge die in verbinding stond met de franse revolutie. Waarschijnlijk hebben ze Mozart op een listige wijzw vermoord en wel op zo een wijze dat niemand als schuldige kon worden aangemerkt. Er is een goede verdachtmaking richting de behandelend arts van Mozart die ook de behandelend arts was van keizer Leopold en dus in opdracht van de staat, oftewel antirevolutionairen, Mozarts ziekteproces zou hebben versneld. Aanvankelijk was Mozart beslist niet zo ziek dat hij in een therminale fase is beland. Daar was zijn produktiviteit echt nog te hoog voor. Het ligt voor de hand dat de behandelend arts teveel medicijn heeft voorgeschreven (kwik) en de beruchte aderlatingen al te rigoureus heeft uitgevoerd, zo was het dus een laffe, geniepige sluipmoord, waar iedereen bij was, zonder echt te beseffen dat er een moord werd gepleegd. Maar, ik geef toe, de rol van Constanza bij dit alles is dubieus geweest. We weten dat ze allebij ontrouw waren in t huwelijk, en vooral toen Constanza samen met sussmayer naar Baden ging. En Mozarts financieele situatie was niet zo bedroevend als de legende hardnekking vol blijft houden. Dat Mozart verkwistend was en niet met geld overweg kon, weten we. Maar een tijd lang , de gouden jaren 1781-1788 (ongeveer) was Mozart een gevierd en rijk man. Dat Constanza niet bij de begrafenis was, had te maken met een wet van Keizer Joseph, dat niemand mee de begraafplaats op mocht, en t was niet gebruikelijk dat vrouwen meegingen. Waarschijnlijk had Constanza schuldgevoel want toen Mozart net dood was kroop ze bij m in bed en wilde ook sterven. Waarschijnlijk kon ze de confrontatie met haar overleden echtgenoot op geen enkel geval aan.

Tja, gissen naar dit mystery prikkelt de fantasie maar bedenk de realiteit van een tijdperk die zeer roerig en verward was, ziende op de verlichting en de franse revolutie

Groetjes BastiaanJan

• Wolferl

Mensen mochten wel mee met een bergafenis stoet, het stoffelijk overschot mocht alleen niet binnen de stadsmuren begraven worden. Maar verklaar dan eens waarom Constanze de stoet halverwege(lees: halverwege)verliet.

Dit is een aangename discussie.

Melvin

• Benedictus de ....

Een hele vreemde gedachtengang misschien,

Zou het niet kunnen zijn dat Mozart zelfmoord heeft gepleegd? Hij was namelijk verdacht zeker van t feit dat hij vergiftigd was met aqua toffana. Echt happy was tie niet in die periode. Mozart leed vreselijk onder de autoriteit van zijn vader, zelfs na zijn dood van leopold. Tevens was Mozart niet bij machte geld te verdienen en het onverbiddelijke tij te keren om weer in de gunst te komen.

Een optie……..

• Marcel

Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.

Mozart was tijdens zijn ziekbed constant omringd door mensen dus kans om zelfmoord te plegen was er eigenlijk niet. En hoe had dit moeten doen ??

Hij was zeer zwak en was geheel afhankelijk van anderen.

En financieel gezien? Drie dagen voor zijn dood ontving hij van de keizer het besluit van aanstelling als dirigent van de Stephansdom, wat hem meteen verloste van de intriges van Salieri.

Mozart: ‘Nu ik eindelijk een positie heb dat ik de vrije hand zou hebben met componeren en voel dat ik iets waardevols zou kunnen maken, moet ik sterven…’

Dus zijn toekomst zag er (uitgezonderd zijn ziekte) heel rooskleurig uit, dus zelfmoord? Uitgesloten denk ik.

Maar misschien zijn er mensen met andere meningen hierover, in ieder geval bedankt voor je inbreng.

Groeten Marcel

• Wolferl

Ja precies Marcel, en met het oog op de toekomst van Mozart dat hij een opdracht kreeg vanuit Wales om 3 opera's te schrijven voor 4000 florijn.

MVG

Melvin

• Benedictus de Urbi et Orbi

Ja, inderdaad is dat niet het geval geweest van die zelfmoord, ik was benieuwd hoe daarop gereageerd werd. Ik ben weer wat wijzer.

Hartelijk dank,

Ratzi