beethoven 3 eroica

• henke

wat vind je van deze analyse:

de Eroica vind ik schitterend…….

omdat hij schitterend is.

h

• fred

Is geen analyse (want analyse = ontleding in bestanddelen) maar een mening.

• henke

wat ik nog wil zeggen is dat je prachtige muziekstukken dood kunt analyseren.

h

• fred

Mee eens, maar:

Dat moet je dan ook niet doen! Analyseren moet nooit een doel op zichzelf zijn, maar een middel. Een formele analyse bijvoorbeeld kan helpen om enig inzicht te krijgen in de vorm van een muziekstuk, waardoor het luisteren ernaar een stuk leuker, boeiender en interessanter kan worden.

• henke

absoluut waar, en boeiend om te lezen

het blijft toch een meesterwerk

mijn favoriet is nr 6: de pastorale

h

• Z

Beethoven VI is toch wel zo'n vreselijk muzikaal schilderij. Wat mij betreft valt die in het niet tussen V & VII. En de Eroica, waar het natuurlijk allemaal echt mee begon.

• Andriessen

Rudie Hageman…..Eidur Namegah………

mmmmmmm……….

• Wolferl

Voor mij zijn alle symfonieen van Beethoven geniaal en mooi.

Met name de 6de(ook wel de pastoralle), mijn persoonlijke favoriet.

• henke

Beste Z

Het lijkt me moeilijk te begrijpen wanneer je de pastorale van Beethoven een vreselijk

muzikaal schilderij noemt die in het niet valt bij 3, 5 & 7.

H

• Z

Dat lijkt dan alleen maar zo.

Maar even serieus: zeggen die vreselijke ondertitels bij elk deel niet genoeg? De Pastorale Symfonie is toch een enorme outsider vergeleken met de andere symfonieën die ik noemde, die allemaal (voor zover bekend) gewoon uit abstracte muziek bestaan en geen toonschilderingen zijn? Om met Debussy te spreken: men kan beter naar een echte zonsondergang kijken dan Beethoven VI te luisteren.