Ik meen dat Beethoven zelf over zijn 6e heeft gezegd dat deze niet zozeer te beschouwen is als toonschildering in letterlijke zin, maar meer als weergave van een impressie (indruk, ‘sfeerbeeld’) ,dus in ‘ruimere’ zin.(zijn exacte omschrijving heb ik hier niet paraat, maar volgens mij komt het hier ongeveer op neer).
En dan;je kan er van houden of niet (in jouw geval duidelijk ‘t laatste), feit is wel dat Beethovens zesde een enorme vernieuwing betekende in de ontwikkeling van de symfonie en de symfonische muziek; veel van de 19e eeuwse ’programma-muziek' zou er waarschijnlijk nooit zijn geweest zonder de Pastorale; denk aan Berlioz (bv. de Symphonie fantastique), Mendelssohn (Symfonieën, ouvertures), Liszt (symfonische gedichten), vele gedeeltes in Wagners opera's, Strauss enz. enz., allemaal schatplichtig aan de Pastorale.
En als het gaat om favoriete Beethoven symfonieën: mag ik het dan opnemen voor de meest verwaarloosde van het hele stel, de Vierde. Luister alleen 's naar de langzame inleiding (de rest mag nautuurlijk ook) ,dat is toch niet van deze wereld….