beethoven 3 eroica

• fred

Ik meen dat Beethoven zelf over zijn 6e heeft gezegd dat deze niet zozeer te beschouwen is als toonschildering in letterlijke zin, maar meer als weergave van een impressie (indruk, ‘sfeerbeeld’) ,dus in ‘ruimere’ zin.(zijn exacte omschrijving heb ik hier niet paraat, maar volgens mij komt het hier ongeveer op neer).

En dan;je kan er van houden of niet (in jouw geval duidelijk ‘t laatste), feit is wel dat Beethovens zesde een enorme vernieuwing betekende in de ontwikkeling van de symfonie en de symfonische muziek; veel van de 19e eeuwse ’programma-muziek' zou er waarschijnlijk nooit zijn geweest zonder de Pastorale; denk aan Berlioz (bv. de Symphonie fantastique), Mendelssohn (Symfonieën, ouvertures), Liszt (symfonische gedichten), vele gedeeltes in Wagners opera's, Strauss enz. enz., allemaal schatplichtig aan de Pastorale.

En als het gaat om favoriete Beethoven symfonieën: mag ik het dan opnemen voor de meest verwaarloosde van het hele stel, de Vierde. Luister alleen 's naar de langzame inleiding (de rest mag nautuurlijk ook) ,dat is toch niet van deze wereld….

• Z

Beethoven heeft inderdaad zoiets gezegd als “mehr Ausdruck der Empfindung als Malerei” maar ik blijf van mening dat het met de door hem bedachte ondertitels een programmatisch werk op en top blijft. Overigens zou ik het helemaal niet zo jammer vinden als de orkestrale herrie van Berlioz, Liszt & Wagner nooit ontstaan was… toch maar even een emoticon: ;-)

Over de 4de ben ik het geheel met je eens, deze is dan wel geen barnstorming, maar indrukwekkend op zijn eigen manier - geef mij overigens maar de zinderende en heerlijk gesyncopeerde finale! De beste van zijn even symfonieën, wat mij betreft.

• Wolferl

Ik snap niet waarom jij de 6de niet de mooiste vindt, als ik de 6de hoor dan wil ik maar 1 ding en dat de natuur in…klinkt gek maar dat gevoel krijg ik heel groots. Maar wel als de 6de afgelopen is ;)

• B@rt

Dat gevoel heb ik bij de Manuel De Falla, La Vida Breve, Spaanse dansen.

Moet je echt een keer horen!!

Helemaal de uitvoering van Katia & Marielle Labèque.

• Z

Ja, dat klinkt inderdaad gek. Laat je eens nakijken, zou ik zo zeggen! ;)

• Wolferl

Tis dat die knipoog er bij stond…..

• Z

Ach, mijn beste Wolferl - ook ik ben dol op de natuur, maar dankzij mijn discman neem ik Beethoven VI gewoon méé de natuur in! :)

• Wolferl

Dat dan jou ding.

Maar ik heb de beschikking over een fotografisch geheugen…

ik sla de muziek op en ga lekker naar buiten, en het speelt zich helemaal weer af in mijn hoofd. (The Brains willen ook wat)

Met vriendelijke groet

klein wolfje

• Z

Volgens mij heet dat fonografisch geheugen (tenzij je de muziek onthoud door slechts de partituur in te zien), en hoewel ik er zelf ook in beperkte mate mee behept ben (leuk is vooral een simpel maar knap melodietje onthouden en er zelf variaties op te bedenken tijdens je wandeling!), gaat er toch niets boven het “echte” ding. Mijn cd's en ik zijn echt onafscheidelijk, wat dat betreft.

• Wolferl

Ja juist dat zeg je goed.

Melodietjes opnemen in je hoofd, en wandelend/fietsend een eigen slinger aan geven door in je zelf te improviseren.