Mozart, Beethoven en Asperger

• fred

o jee……hoe heb ik het aangedurfd om Z er even op te wijzen dat ik nieuws voor hem had…. :D (uit angst dat het item over cello-concerten hieronder misschien naar een volgende pagina zou wegzakken en hij het zo zou missen)

Misschien kan ik het goedmaken door dan nu wel op de stelling te reageren; heb je überhaupt aanwijzingen dat Mozart en Beethoven aan dit syndroom leden?

Wat Mozart betreft; je zou 's na kunnen gaan of Wolfgang Hildesheimer, (die ongeveer de belangrijkste biografie over Mozart heeft geschreven, en daarin een groot gedeelte wijdt aan Mozarts psyche) daar iets over zegt.

En Beethoven, tsja, die leed aan de fysieke variant van Asperger; doofheid.

Succes gewenst met het verdere onderzoek.

ps: ik denk trouwens dat Mozart het woordgrapje van Henke wel had kunnen waarderen….

• Wolferl

Beste Fred, even over Mozart, die vent lachte om elke scheet, dus ook om dat dwaze woordgrapje van Henke. Wat Henke deed is opzich geen doodszonde, maar kijk ik ben denk de enige (weet vrijwel zeker) waarom Bas dit onderwerp aankaart…..Henke niet huilen we bedoelde het niet bot, alleen het kwam even niet goed uit.

MVG

Wolf

• Wolferl

Beste Fred (weer),

Ik zal even in het kort proberen om de symptonen te analyseren en vergelijken met Beethoven en Mozart.

Zoals ik heb kunnen lezen over de symptonen van Asperger is de AS&HB en meest voorkomende en zware symptonische variant van Asperger, voor het gemak gaan we hiermee verder om Beethoven en Mozart te ontleden.

AS&HB

1:Diverse of vele zeer specifieke interessegebieden, maar met slechts één tegelijk daarvan geconcentreerd en diepgaand bezig.

Mozart heeft dat gehad, De beroemde anekdote over het Miserere van de componist Allegri ontstond tijdens een verblijf van Mozart in Rome. Het Miserere van Gregorio Allegri werd uitgevoerd, het negenstemmig koor dat uitsluitend op de woensdag en de vrijdag voor het paasfeest gezongen mocht worden, en dan nog alleen in de Sixtijnse Kapel. Ook de partituur mocht niet gekopieërd worden. Wolfgang luisterde heel geconcentreerd naar dit polyfone, niet eenvoudige werk, ging naar huis en schreef in één keer de muziek uit zijn hoofd op. Bij een tweede uitvoering had hij de partituur bij zich om die te controleren. Dit geeft aan dat Mozart veel intresses had maar met één ding geconcentreerd bezig was.

Beethoven was altijd geintresseerd in een verbroedering van de mensheid, daarom componeerde hij ook met zijn 9de “Ode an die Freude”, daarin ging hij diep heel erg diep.

2:Motorisch en ruimtelijk vaak (niet in elk individueel geval) zwak in verhouding tot de algehele intelligentie; daardoor enigszins onhandig in praktische zaken

Mozart was motorisch één grote wanorde, Mozart kon in een serieus gesprek spontaan in de lach schieten en salto's maken en op tafels springen. Die moteriek die Mozart beheerste en vaak ook niet was bij het componeren een gave, hij schreef daardoor een complete Overture van Don Giovanni in een halve dag op.

Beethoven daarin tegen was ruimtelijk meer een wanorde dan Mozart, vaak verhuisde de man en heeft in zijn leven meer dan 70 woningen/kamers bewoond. De troep was vaak niet te overzien, motorisch had beethoven wel namelijk zijn doofheid, een voor het publiek toonbaar geacsepteerd iets, maar diep van binnen zat nog een hevige verdrietigheid en “waarom ik”.

3:Sociaal zeer zwak in verhouding tot algehele intelligentie; daardoor niet in staat tot aanpassing aan allerlei gedragscodes, niet geaccepteerd, geïsoleerd en dergelijke We weten dat Beethoven geen sociaal mens was, eerder een tiran dus ook niet gewenst bij het “normale” volk als persoonlijkheid. Leefde van ruzie tot conflict, met name toen hij de lessen van J Haydn niet goed genoeg vondt (zei hij) en achter de rug andere lessen nam bij een ander.

Mozart was daarin teen niet geacspeteerd in het muzikale hoffelijke gedeelte bij de Keizer in wenen, Salieri en zijn Italiaanse muzikale vrienden hebben het Mozart nooit gemakkelijk gemaakt, Mozart was te vernieuwend voor ze. Ook het financieele gedeelte was Wolfgang heel er zwak, gaf meer uit dan er binnen kwam en had een algemene dure smaak. Ook vrouwlief Constanze luste er op een gegeven moment pap van.

4:Naïef, eerlijk, zeer sterk rechtvaardigheidsgevoelDie mogen jullie zelf invullen.

5:Creatief of geniaal in wetenschap en/of kunst Nou dat waren Beethoven en Mozart beide zeker wel………………….

Het moge duidelijk zijn…….

Met Vriendelijke Groeten

Wolfje

• Ellen

Warempel,

Deze reactie lijkt wel pre-occupatie …

doei, Ellen

ps: ik ram ook graag: leuke hobby :+ en leuk sterrebeeld :p

• fred

Heee Ellen, kun je het weer niet laten? :):)

Maar wel leuk je hier tegen te komen!

(Andere prikkers: het gaat hier om iemand die van bijna alle fora wordt geweerd wegens “relschoppen” , dus; laat haar maar….:))

• fred

Wolfje,

ik heb nog (lang) niet je hele betoog goed kunnen doornemen, maar één ding viel me wel op;

Mozart zou volgens jou in de categorie “motorisch zwak” vallen ?

Maar dan wel spontaan salto's kunnen maken en op tafels kunnen springen ? :)

O wacht, ik snap 't al; je moet het zien in verhouding tot zijn algehele intelligentie, die dus waanzinnig hoog moet zijn geweest…

• Ellen

Jah Fred,

Rellen met Fred, Asperges, Wolf(ganget)jes en stoeien met de letters van het alfabet :D :+ :) (8>

Goeie voorzet van Henke: ik heb zin in asperges!

• Wolferl

Ha ha

• Wolferl

Juist

• daniel

Ja, lach maar.

Daniel