Maar Melvin, hoe zie jij dit?
Het paarden en koetsen tijdperk weer in en componeren bij kaarslicht met je poten in een teil ijskoud water?
Hahahah
Beste BastiaanJan,
wanneer je geïnteresseerd bent in “de geest” van Mozart, kan ik je van harte het boek van Wolfgang (…..) Hildesheimer (titel: “Mozart”) aanraden (of je moet het al kennen?) Het mooie van dit werk is, dat het korte metten maakt met allerlei soorten van mystificatie en romantisering van voorgaande auteurs die zich met Mozart hebben bezig gehouden.
Groeten, Fred
Ja hoe zie ik dit,
Ik heb het leven in de 18de/19de eeuw altijd wel fascinerend gevonden.
Dan reken ik de dingen zoals: ziektes, stankoverlasten op straat, slecht vervoer, maar voor lief.
Wat wel een groot verschil is met nu en toen, dat vrijwel elk huishouden in die tijd minstens 1 spinet, klavicimbel of piano had staan. Je begrijpt het al, er werd heel vaak muziek gedaan in familie kringen, en er waren altijd wel 1 á 2 in de familie die talent hadden.
Wolfgang Amadeus Mozart was niet de enige in Salzburg of Wenen die op vroege leeftijd al rijp en talent vol was voor de muziek, zo waren er wel honderden.
Maar ja doe je er wat mee dat was en is nog steeds de vraag, Mozart had eigenlijk niet veel keus, zijn vader (Leopold) wist niet beter of hij 2 kinderen en alle twee talentvol.
Hetzelfde was het geval bij Mendelssohn, Felix was ook op vroege leeftijd al een talentvol musicus, maar dat was gewoon in die tijd, Fanny zijn oudere zus was overigens ook een talentvol piano speelster en componiste.
Maar de truuk was in die tijd, je hebt talent, maar doe je er wat mee. Want het begrip “muziek” werd bij iedereen in zijn vroege kinds jaren met de paplepel ingegoten, ook al was je vader slager of koekenbakker van beroep.
Je had in die tijd ook maar 1 soort muziek, maar dan in verschillende varianten.
Iedereen wilde anders klinken, maar ze wilden toch ook weer kopieeren van hun voorbeelden.
Ja wat is er zo speciaal aan de paar en koets tijd, ik denk niet dat vele het met mij eens zijn maar ik vindt dat je vroeger veel meer inspiratie kreeg door je omgeving.
Tegenwoordig is het links en rechts voor en achter (en vaak de schuinekanten van je) allemaal nieuwbouw, hoge gebouwen etcetcetc. Het gevoel van de toekomst, we maken 1 grote betonnen lege bak en maken aan de hand van betonnen/gips wandjes appartementjes.
Nu even terug komen op de Koets/Paard verhaal. Van milieu vervuiling was destijds nog geen sprake, behalve dat het ontiechelijk stonk op straat(vergelijk het maar met een put die op hol slaat op straat) het was een smeerboel, maar uitlaatgassen had je in die tijd niet.
Het is een heerlijke en romantische gedachte, jezelf laten vervoeren in een prachtige koets, met mooie kleding, want ja kleding was toen ook erg belangrijk.
Beethoven ging noot de deur uit zonder zijn hoed, Beethoven droeg meestal hele zware zwarte leren laarzen en dan een witte maar meestal een zwarte broek met een wit hemd en een zwart jasje en daarover een lange zwarte jas en zijn zwarte hoed. Mozart's kleding vind ik nog fascinerender hij kreeg zijn kleding meestal van de vorsten/gravinnen etcetcetc, vandaar die dure kleding smaak van hem in zijn verdere leven.
De Allonge was in de Mozart tijd al uit de mode, korte pruikjes (Catoganpruik) en het Blanketsel werd gebruik om het gezicht witter te maken. Vrouwelijke kapsels heette ook wel “Flore, àla”, vrouwen waren ook vaak mollig, de mollige vrouw was toen in trek. Hoe dunner hoe meer het voor @!#$ aangezien werd, want dan had je geen geld voor goed voedsel, nee lekker molig daar hielden ze vroeger wel van.
Ik vind die tijd zeer fascinerend, had er stiekem wel willen leven, maar dan had je er muzikaal niet aan toe gekomen want er waren betere in die tijd dan wij(Bas). Ja of wel maar dat hangt van je eigen wil en opgave af.
Qua geloven is het niet veel anders dan tegenwoordig, werd er toen al gevochten om geloofsovertuigingen is dat nu zeker ook het geval. Wat wel anders is is de ziektebeeld, toen had je de Tyfus, pest, cholorera(schiet me niet af als het fout) pokken, ja van dat soort ziektes. Tegenwoordig heb je voor elk wissewasje een medicijn.
Ik ga nu nokken want ik moet nog meer schrijven.
Groet
M<>e<>L<>v<>I<>n
beste bastiaanjan
ik wil je er op wijze dat een asperger geen gestoorde geest heeft.
het raakt me dan ook om dit te lezen.
ik heb zelf het syndroom van asperger.
ik wil niet zeggen dat ik een handicap heb, of zoals jij het zegt; een gestoorde geest.
ik ben gewoon anders. dat is alles, me hersenen werken op een andere manier.
dit betekend niet dat dit slechter is, misschien is het nadelig in onze wereld.
maar zoals je al zij hebben asperges veel bijgedragen aan de muziek (het klopt dat beethoven asperge had).
maar ook aan de wetenschap, denk aan Einstein en Leonardo da Vinci.
Bill Gates heeft het trouwens ook, en George Washington ook.
ik denk dat een beetje verscheidenheid in de mens zijn manier van denken, de wereld veel goed doet.
met vriendelijke goed
Jelmer Nieuwendijk
Beste Jelmer,
Bijzonder dat u reageert op een topic van zes jaar geleden.
Ik kom nog zo heel nu en dan op dit prikbord en las uw bericht.
Ik kan mij deze topic nog heel goed herinneren omdat ik zelf in een fase van diagnostisering was.
Maar als u goed leest, poneer ik een stelling. Ik geef niet mijn mening weer.
Zelf ben ik er allang niet meer mee bezig.
Maar ik wilde toch nog even reageren.
Kijk uit, leef niet naar je diagnose maar naar wie je werkelijk bent!
Dat deden de illustere componisten uit het verleden ook.
Hartelijke groet,
Bastiaan Jan van Vliet, Haarlem
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?