Variaties

• Joop Bluemink

Hallo Eidur

Bedankt voor je suggestie. Ik ken T.'s Ouverture 1812, maar die bedoel ik niet.

Ik dacht eigenlijk aan een 19e eeuwse componist, bijv. Spohr, Czerny, Clementi of een tijdgenoot. Enfin, dat is van later zorg. Belangrijker zijn de ‘Enigma’ Variaties.

Nimrod vind ik ook een van de mooiste variaties. De relatie F-groot en d-klein zal ik uit een muziek-boek kunnen begrijpen. De aanzet zal ik zo snel mogelijk aandachtig beluisteren. Ik ben zeer benieuwd.

Inderdaad hoop ik ook dat het wat koeler wordt. Parijs en de omliggende steden zijn verder van de zee verwijderd dan Den Haag of Rotterdam of Amsterdam, dus dat scheelt wel enige graden.

Het is ook vakantietijd dus ik kan me best voorstellen dat er minder reacties zijn dan normaliter het geval is.

mvg

Joop

• Joop Bluemink

Hallo Jesse

Ook U bedankt voor de reactie. Ik ken verschillende orkestwerken van Milhaud, o.a. Scaramouche, Le Boeuf sur le Toit, Suite Provençale, Suite Française.

Ben ook benieuwd naar zijn Symphony No. 4. Kunt U dat werk misschien naar mp3 converteren en mij toesturen?; uiteraard betaal ik U de kosten.

mvg

Joop

• Bastiaan Jan

Ik denk dat het wel meevalt. Wat Joop Bluemink neerzet, over de variatievorm is niet wat je noemt “kelderen”. Persoonlijk vind ik Van Beethoven nog altijd de grootmeester in de variatievorm. Niet alleen zijn beroemde diabelli- en Eroicavariaties zijn fenomenaal, nee, in zijn grote werken komt deze vorm regelmatig terug. Wat denk je van het tweede deel van de Schiksallsymfonie? (als ik t goed spel) Machtige variaties! En wat te denken van de Eroica-symfonie, laatste deel? Indrukwekkende variaties. Trouwens, het is niet alleen Van Beethoven die de motor der variatievorm draaiende houd.

Nee, Wolferl, t forum is nog springlevend

Groetjes, BastiaanJan

• Jesse

Beste Joop,

Is misschien mogelijk. Maar je kunt hem ook heel goedkoop bestellen in Duitsland bij www.jpc.de. Volgens mij kosten die uitvoeringen op cpo nog steeds € 4,99 per stuk.

Je betaalt altijd € 6,00 verzendkosten dus als je meer bestelt kost het je misschien, € 0,50 of een € 1,00 per cd meer, en ze hebben vrijwel alles op klassiek gebied. Ook veel leuke aanbiedingen. Voor de rest is de service super. Meestal heb je alles binnen 7 á 8 dagen in huis en wat niet vooradig is wordt kostenloos nageleverd.

Met vriendelijke groet,

Jesse

• Jesse

Beste Joop,

Ik heb het nog even nagezocht. De CPO uitvoeringen zijn niet meer los verkrijgbaar. Wel kan je de box bestellen voor € 39,95 (5cd), wat overigens nog steeds goedkoper is dan in Nederland volgens mij, als je ze al vind in de bij ons in de platenzaak.

De symfonieen zijn absoluut de moeite waard. Je moet geen “grootse” muziek verwachten maar er zitten absoluut zeer mooie momenten in . Vooral de langzame delen uit bijvoorbeeld de 5 en 6 symfonie hebben een bepaald schoonheid die je raakt en er voor zorgt dat je blijft luisteren.

Natuurlijk klinken sommige delen ook wel eens een beet onbeholpen maar dat vergeef je hem als je weet wat voor een muziek liefhebber hij was en hoe vrolijk je van zijn muziek kan worden Hij heeft zelf het volgende ongeveer gezegd: “Het liefst schrijf ik elke dag, ik heb zoveel inspiratie”

Er is overigens nog wel een cd verkrijgbaar op apex met de 4e en de 8e voor € 4,99.

• Joop Bluemink

Hallo Jesse

Ik was de laatste dagen met andere dingen bezig. Bedankt voor de info over Milhaud. Ik zal het zeker in de gaten houden. In Parijs zijn er ook grote muziek winkels met een enorme keuze, dus dat zou moeten lukken.

mvg

Joop

• Joop Bluemink

Hallo B.J. en W.

Ik denk ook dat het wel meevalt. Over Beethoven gesproken (alsook andere componisten) is het geweldig hoe zij vaak in het laatste deel van hun sinfonieen een soort thema en variatie en/of fuga schreven die dan in verschillende toon-soorten werd uitgemeten.

Ik dacht opeens aan ‘Le Boeuf sur le Toit’ van D. Milhaud. Iemand noemde het werk een soort rondgezang door alle toon-soorten. J.S. Bach spande uiteraard de kroon met zijn 48 preludes en fugas.

Dan zijn er ook nog voorbeelden van een sinfonie die begint met een thema dat in de volgende delen steeds weer terugkomt, soms verscholen (sorry, weet de term hiervoor niet), bijv.. 1e Sinfonie van Elgar: begin en eind-thema identiek; 1e sinfonie van Mahler; 5e sinfonie van Tchaikowsky.

Overigens bedank ik iedereen voor zijn/haar bijdrage.

mvg

Joop

• Fred

Een detail; Le Boeuf sur le Toît is naast een erg geinig stuk ook bijzonder omdat Milhaud af en toe twee toonsoorten tegelijk (en dus door elkaar) gebruikt. Doet lekker zeer aan de oren :)

• BastiaanJan van Vliet

Idee-fixe, leidmotiv? Thematische herinnering?

• BastiaanJan van Vliet

Ik word nieuwsgierig, ik ken dit stuk niet, daar ik nog maar twee jaar klassieke muziek luister.

U bedoelt bi-tonaliteit? Zelfs Mozart deed dat al, weet u dat?