Welke componist(e)(n) doet(n) jouw persoonlijk nu helemaal niks?

• Joop Bluemink

Ik kan niet zeggen dat ik een afkeer heb van componisten, maar Richard Strauss staat bij mij niet zo hoog op de ladder, uitgezonderd Tuyl Uilenspiegel, Tot und Verklaerung en vier letzte Lieder. zijn Alpen-sinfonie en Sinfonia Domestica vind ik vervelend.

Strawinsky zei eens over Vivaldi: 700 keer hetzelfde werk. Er bestaat wel een ‘Vivaldi’ klank, maar die is er ook bij Haydn en Mozart. En toch is er zoveel te genieten bij deze componisten qua stijl, variatievorm (Ah, vous-direz je, Maman, KV 331), humor (AbschiedsSinfonie van Haydn, Musikalischer Spass (Mozart), programmatisch (4 Jaargetijden), kortom, ik geniet enorm van deze componisten. Brahms ben ik later ook meer gaan waarderen; in het begin vond ik zijn kamermuziek ietwat bombastisch, maar na meerdere luister-sessies begrijp ik zijn muziek beter.

Britse componisten staan altijd hoog op mijn lijst, of het nu Arne, Purcell, Haendel of Elgar, Vaughan Williams, Britten, Moeran, Bax, Bliss, Tipppitt of Jacob is. Zelfs modernere componisten zoals Frankl leunen tegen het 12-toons systeem aan, maar liggen nog steeds aangenaam in het gehoor.

Echte A-tonale muziek kan mij niet bekoren. Een cacafonie van klanken, hoe goed ook gespeeld doet mij absoluut niets. Stockhausen, Berio of John Cage komen in mijn verzameling dan ook niet voor. Het enige leuke aan de ‘4 min. 32’ van Cage was de reactie van het publiek.

'Mozart is too easy for children and too difficult for artists' (A. Schnabel)

mvg

Joop

• Petertje

Absoluut Mozart. Brrrrrrr!!!! Maar goed, die noemen ze in muziekland dan ook wel de Frans Bauer van toen :D

Zelfs of het conservatorium. Wat een duf gedoe zeg….. echt muziek voor Classic FM. Het is niet voor niks dat die zender uit de lucht is gehaald.

Maar goed, smaken verschillen.

• joop bluemink

Mozart had meer talent in zijn kleine teen dan Bauer in zijn gehele lichaam.

Maar, zoals U zegt, smaken verschillen en ik respecteer ieders mening.

mvg

• Erwin

De naam van Brahms is in dit - heel leuk - forum vaker gevallen. Heb ooit eens bij het Kruidvat de 4 symfonieën o.l.v. Jaap van Zweden gekocht, mooie uitvoering, helder geluid, maar de muziek raakt mij niet zo. Zet dan liever Beethoven op. Bovendien is de klassieke schatkist zo immens dat er nog tal van componisten te ontdekken zijn waaronder wellicht die ene….? Favorieten zijn toch wel J.S.Bach, Vivaldi, Haydn, Beethoven en Schubert maar ook Verdi.

• BastiaanJan van Vliet

Sorry, maar Frans Bauer met WA Mozart vergelijken is als hard en grondig een grote vloek uitspreken. Op welk conservatorium zeggen ze dat? Ik denk dat dit wellicht bij de lichte muziek gezegd word maar zeker niet bij de klassieke kant. Frans Bauer, hou op zeg. Trouwens, classic FM is wellicht uit de ether gehaald maar op het web en op de kabel is deze prominent aanwezig en heeft vele luisteraars. Ik denk dat de echte luisteraars van echte muziek eerder achter de pc en thuis vanaf de kabel luisteren dan lopen mee te brullen op de bouwplaats of in de auto. Joop zegt: ik respecteer ieders mening maar ik zeg: Zo een laagintellectuele opmerking respecteer ik niet, daar ik zelf componeer en veel inspiratie haal uit de Weens Klassieke tijd.

Met viendelijke groet, BastiaanJan

• BastiaanJan van Vliet

Inderdaad, wat de symfonische muziek van Brahms betreft, je hoort heel erg zijn pathologische twijfel dat er geen fatsoenlijke symfonie meer geschreven kan worden na de gote Beethoven, zoals hij zelf vaak verzuchtte. Bij Brahms word je snel luistermoe, daar er een voortdurende spanning in zijn symfonieen zit. Je moet het luisteren als je daar echt aan toe bent en zeker niet veel achter elkaar. Ik zeg niet dat ik zijn symfonieen niet mooi vind, nee, ze zijn soms vermoeiend. Bij Ludwig van Beethovens symfonieen heb ik dat niet. ZIjn symfonieen zijn meer uitgebalanceerd, om het zo maar eens te zeggen. Universeel. Wat dat betreft had Brahms wel een klein beetje gelijk. Mijn allergrootste favoriet is dus Ludwig van Beethoven, WA Mozart, Mahler, JS Bach, Schumann, Mendelssohn, ach, iedere klassieke componist heeft meerdere werken geschapen die erg mooi zijn.

Vr gr, BastiaanJan van Vliet

• Wolferl

Iemand zit heerlijk op mijn naam te kloten.

Maargoed, ik krijg de kriebels van George Gerswin.

Wolferl

• Bronsky

Gerswin, in het begin ik ook maar nu Rhapsodie in blue is wel mooi en de piano concerto is ook leuk ok hij is geen Beethoven of Rachmaninov maar zijn muziek heeft wel wat , en dus is niet waar wat betreft Brahms ?

• Wolferl

Brahm's is geniaal.

Eenkel smetje op zijn leven is dat hij Hans Rott compleet afwees met diens muziek om het uit te brengen en te beoordelen.

Maar Brahms maakt mooie muziek.

Weet je wie ik ook niet kan aanhoren, Richard Strauss, wat ziet men toch in deze man.

Wolferl

• Bronsky

Strauss kan ik wat meer voorstelen, maar ik moet zegen dat zijn alpine symphonie is wel mooie kan je die ?