Beste Robert, bedankt voor je aanvaarding van excuses. Heel raar, ik moet er wel eens om lachen, wat kunnen we fel worden om onze “componissies” te verdedigen. Wat je zegt is waar, Mahler IS omstreden, geef ik grif toe. Ik besef dat wat lang elkaar heen spraken. Er is inderdaad een groot verschil tussen echte romantiek en de nabloei-periode. Vanuit mijn studie krijgen wij veelal de hooflijnen te leren van de muziekgeschiedenis. Vaak worden daar namen die u noemt van echte romantische componisten in de twintigste eeuw verdoezeld. Wij krijgen veelal de vernieuwers te leren, vandaar mijn lijstje van deze namen. Maar ik ben benieuwd naar uw mening wat betreft compositiestijl in onze eeuw. Mogen we weer terug naar de romantische componeerstijl of moet het avantgardisch blijven?
U heeft gelijk als u stelt dat een discussie op een forum als dit beter op “vakmatig”gebied gevoerd kan worden dan persoonlijk-emotioneel. Velen, en ikzelf ook, verbinden mijns inziens hun leefomstandigheden aan een componist en hun muziek.
Met vriendelijke groet,
Bastiaan Jan van Vliet