Welke componist(e)(n) doet(n) jouw persoonlijk nu helemaal niks?

• BastiaanJan van Vliet

Beste Robert, bedankt voor je aanvaarding van excuses. Heel raar, ik moet er wel eens om lachen, wat kunnen we fel worden om onze “componissies” te verdedigen. Wat je zegt is waar, Mahler IS omstreden, geef ik grif toe. Ik besef dat wat lang elkaar heen spraken. Er is inderdaad een groot verschil tussen echte romantiek en de nabloei-periode. Vanuit mijn studie krijgen wij veelal de hooflijnen te leren van de muziekgeschiedenis. Vaak worden daar namen die u noemt van echte romantische componisten in de twintigste eeuw verdoezeld. Wij krijgen veelal de vernieuwers te leren, vandaar mijn lijstje van deze namen. Maar ik ben benieuwd naar uw mening wat betreft compositiestijl in onze eeuw. Mogen we weer terug naar de romantische componeerstijl of moet het avantgardisch blijven?

U heeft gelijk als u stelt dat een discussie op een forum als dit beter op “vakmatig”gebied gevoerd kan worden dan persoonlijk-emotioneel. Velen, en ikzelf ook, verbinden mijns inziens hun leefomstandigheden aan een componist en hun muziek.

Met vriendelijke groet,

Bastiaan Jan van Vliet

• Jesse

Oke, ik snap hem Ik ging alleen maar in op de vraag noem eens romantische componisten van na 1900 en die zijn er. Maar ik begrijp je punt.

Ik denk alleen dat wij verschillende muziek smaken hebben, wat overigens niet erg is. Ik lees elke dag het forum en ontdek ook nieuwe muziek van voor de 20e die best heel erg mooi is, alleen bljift mijn voorkeur toch uit gaan naar de 20e eeuw. Wat dat is, ik weet het niet. Misschien heb ik te veel naar dat soort muziek (18e/19e eeuw) “moeten luisteren toen ik klein was”

Overigens is er zeer veel mooie muziek geschreven in de 20e euuw die goed te doorgronden is en absoluut allemaal niet “atonaal” is.

Wat dacht je van bv. van de 6e sinfonie van Arnold Bax. Een juweeltje.

• Z

zie mijn reactie in Jesse's nieuwe topic, BJ

• guido de winne

wat een geleuter

• guido de winne

Mahler omstreden? Allez kom he en de doorsnee Hollander dan?

• marcel vandevoorde

Ik met beamen dat Hollander soms rare kezen zijn…

Maar in de grond zijn ze niet slecht, op voorwaarde dat ze diep zitten.

Mopje :

Klant Lada tot garagist : Twee ruitenwissers voor mijn Lada aub.

Garagist : dat lijkt me een goede deal. Doe het.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

• guido de winne

dat is inderdaad zeer mooi, Erklärte Nacht.

• Z

Hahaha, een “garagist”. Zullen we, om het voor iedereen begrijpelijk te houden, alleen Nederlands spreken op deze prikbordpagina.NL? Als men zo nodig “Vlaams” moet spreken, kan dat vast wel op een “Belgisch” prikbord.

• joop bluemink

Weledele meneer,

Niet persoonlijk worden! (grapje hoor). Ik heb 5 jaar een LADA gereden; Wel robust en ik lette nooit op deukjes, als tie me maar van A naar B bracht.

Maar dit forum gaat over muziek, dus was dit een leuk tussendoortje.

gr

Joop

• Wolferl

Inderdaad een hoop geleuter.

Laten we nu weer over KLASSIEKE MUZIEK COMPONISTEN praten.