Ja, ik ben “de” Z. Zoals ik ergens anders al zei, ben ik weer terug van weggeweest.
Puccini een requiem? Dat zou best kunnen, nou je het zegt. Verdi heeft er wel 1, het kan zijn dat ik daarmee in de war ben. Overigens wil ik bij dezen aan het lijstje toevoegen een cd die ik vandaag onder een stoffige hoop terugvond met het klassiek-romantische requiem van de Spaanse componist Bomtempo (1775 - 1846); ik heb het nog maar eens geluisterd, wat een prachtig werk!
Over Martucci; de laatste tijd heb ik me ook met hem beziggehouden (maar dan alleen op luisterniveau) - dit kwam doordat ik wat meer op zoek ging naar instrumentale muziek uit de Romantiek van Italiaanse componisten, die natuurlijk ver ondervertegenwoordigd zijn vergeleken bij de Russen, Duitsers en Fransen. Busoni, Wolf-Ferrari en Respighi kende en waardeerde ik al, maar hun belangrijkste leermeester is dus de Italiaan Martucci.
Vocale werken van hem (zoals die canzone die je noemde) ken ik niet, maar ik heb inmiddels zijn complete werken voor piano & viool en piano & cello (een magnifieke cellosonate, echt één van de beste ooit!) gekocht, en mijn volgende aankopen zullen zijn pianotrio's en pianoquintet zijn. Zijn complete orkestwerken zijn flink gepromoot door het label ASV, dat zijn ouverturen, beide symfonieën en beide pianoconcerten heeft uitgebracht. Nog niets van gehoord, maar naar Martucci's muzikale taal te oordelen zullen die zeker niet teleurstellen. Helaas krijgt ook deze componist nog steeds niet de aandacht die hij verdient, maar gelukig zijn er voldoende nationalistische Italiaanse platenlabels die hem promoten, Arts en Dynamic voorop.
Ik zal wel weer even een nieuw topicje openen m.b.t. de celloconcerten.
Groeten!