Enkele dagen geleden uit mijn “Archief oude cassette-bandjes” opgespoord, van stof ontdaan en beluisterd: pianoconcert in g op.15 van Giovanni Sgambati. Door Jorge Bolet, op een nogal krakkemikkig klinkende opname, maar dat kan ook komen doordat ik 'm ooit van een oude LP heb opgenomen.
Mijn eerste indruk, na weer 's een keertje luisteren (na pakweg 15 jaar van verwaarlozing);
dit is serieuze kost, van een componist die duidelijk voor ogen had een ‘groot’ pianoconcert te schrijven. Of dat gelukt is? In omvang zeker , het duurt bijna drie kwartier. Maar wat de inhoud betreft….. Ik weet, één keer luisteren is veel te weinig voor een afgewogen oordeel, maar wat dit concert lijkt te missen is samenhang wat betreft vorm (ik had moeite om het betoog te volgen), en een gebrek aan spontaan klinkende muzikale invallen, zeg maar ‘mooie’ thema's. Ter vergelijking de pianoconcerten van Brahms; ook serieuze materie, nietwaar, maar daarin kom je toch thema's tegen die direct de oren doen spitsen, en die je na een paar keer luisteren nooit meer kwijt raakt. Kan misschien nog gebeuren met dit concert, maar ik heb mijn twijfels…..
Z, bij deze wil ik je nogmaals attenderen op een werk dat werkelijk bol staat van de spontane muzikale invallen (of beter; spontaan klinkende invallen), uiterst Italiaans, vocaal en toch geen opera, lyrisch, nostalgisch……;
Martucci's 'La canzone…
gr. Fred