Waarom heeft niemand mij ooit gewezen op de componist Sergei Taneyev, en mij gezegd dat ik onmiddellijk zijn Vierde symfonie en de ouverture ‘ Oresteia ’ moest aanschaffen? Nu heb ik jarenlang rondgelopen zonder van het bestaan van deze fantastische werken ook maar een vermoeden te hebben…..
Wat een geweldige, direkt aansprekende (bij mij althans), romantische muziek, van een componist die het ‘ambacht’ tot in de puntjes beheerst. Het was duidelijk geen nieuwlichter, en behoorde ook duidelijk niet tot de Russische nationale school; hij volgde eerder de weg van Tsjaikovski, maar is daar allesbehalve een slap aftreksel van. De Oresteia-ouverture vind ik een waar meesterwerk, en evenzo de vierde symfonie, dat langzame deel….wat een melodische vondsten, wat een schitterende harmonische wendigen…
Zijn er hier mensen die ander werk van Taneyev kennen, en zoja, is dat ook van zo'n niveau? Heb gezien dat er inmiddels het een en ander is opgenomen, en ben met name benieuwd naar de Tweede symfonie, kamermuziek (trio's, kwartetten en kwintetten) en een cantate ‘ At the Reading of a Psalm’