Taneyev

• Fred

Zo, hoor je ‘t ook eens van een ander…. Wat klinkt dat lekker ’amerikaans' (zo komt ‘t tenminste op mij over, maar misschien is het wel een Brit); ’big melodies' en ‘rhythmic things….. that make them roar in your ears’ . Heb inmiddels die tweede symfonie ook in huis, en hoewel lang niet zo verbluffend als de vierde, vind ik ‘m zeker de moeite waard; een schitterende langzame inleiding, met donkere klarinetten die Tsjaikovky’s vijfde (of is het de zesde) aankondigen, en wederom een prachtig langzaam deel.

En inmiddels ook beluisterd; pianokwintet op. 30 en pianotrio op. 22. Waarvan het Largo van het kwintet alleen al een reden is om de cd te kopen; een meer dan veertig keer herhaald bas-patroon in de vorm van een dalend toonladder-figuur, waarboven de strijkers vrijelijk en naar hartelust improviserend Bach doen herleven…..

• Z

Zo Amerikaans als de neten! :D

Je kan trouwens ook hoop interessante informatie over andere onbekende componisten op die site vinden, wie weet brengt het je wel op meer ideëen. De link is:

http://www.kith.org/jimmosk

En oh, wat wil ik die cd's die je beschrijft graag hebben… :( Ik heb in elk geval een interessante opname van Martucci's canzone in de catalogus gezien, dus ik weet i.i.g. naar welke cd (ASV Platinum, met andere (orkest-)liederen) ik op zoek ben! :)

• Z

Fred,

Gisteren heb ik de cd met de 3 (complete) strijktrio's van Tanejev gekocht; het eerste wat ik dacht bij het beluisteren was: wat een heerlijke, maar on-Russische muziek! En dan dat scherzo uit trio nr. 2 “in contrapunto alla riversa”… Kopen!

• Marnix

Er is ook nog van hem “Johannes Damascenus”. Een cantate voor orkest met koor. Echte contrapunt in lange lijnen. Heb toen zelf in het koor meegezongen. Lekker pittig om te leren, maar zeker de moeite waard om juist zijn liefde voor oude muziek te beleven. De oude muziek ontdekte hij na zijn studietijd onder Tchaikovsky. Voorbeelden zijn Des Prez en Di Lasso.

• Fred

Ga ik doen! Voor mij is Tanejev sowieso dé ontdekking van het jaar. De afgelopen dagen heb ik z'n Concert suite beluisterd; wat een eigenaardig, onconventioneel maar schitterend werk. Weer eens wat anders dan het standaard drie-delige romantische vioolconcert. Ze zullen wel bestaan, maar ik ken eigenlijk geen voorbeelden van vergelijkbare werken, dus een combinatie van een suite en een 19e eeuws concert. Wanneer je het vierde deel bekijkt, Thema met variaties, zou je kunnen denken dat Tanejev misschien Tsjaikovski's Roccoco-variaties als voorbeeld heeft genomen.

De betrekkelijk nieuwe opname van het piano-trio in D en het piano-kwintet kan ik je ook van harte aanraden (heb ik al 's gedaan geloof ik, maar nóg een keer kan geen kwaad).

En natuurlijk zijn symfonieën, in de eerste plaats zijn vierde (waar 't bij mij allemaal mee begonnnen is). De uitvoering onder Järvi is volgens mij te verkiezen boven die van Polyansky. Maar dan heb je de tweede weer niet, dus neem die ook maar :D

(Maar niet schrikken, aan het eind van het eerste deel, wanneer het lage koper behoorlijk uit de bocht vliegt…..dat ze zoiets niet even overdoen, onbegrijpelijk)

• Fred

Sinds een week is er nog een opname van de vierde symfonie op de markt, en niet de minste, lijkt me;

http://www.gergievfestival.nl/nieuwsitemcd-box.html

Volgens radio 4 wordt Taneyev dan weer niet uitgevoerd door het Rotterdams Filharmonisch, maar door het orkest van het Marinsky-theater. Niets ten nadele van de Rotterdammers, maar dit lijkt me absoluut geen bezwaar… Wat er op de radio van te horen viel (derde deel) klonk in elk geval schitterend.

Nu nog een paar dagen flink dubben of de rest van de box mij deze aanschaf waard gaat zijn….

• Z

tsja… e.25,- is natuurlijk niet direct veel, maar het is een nogal bonte verzameling van overbekende werken (van alles zijn betere uitvoeringen op de markt, die meestal ook nog spotgoedkoop zijn ook). Als ik hem zou aanschaffen, zou ik het idd alleen voor de Tanejev-symfonie doen. En in dat geval vind ik het de moeite niet, en zou ik er dus maar vanaf zien… ;) Je kent vast wel mensen die wél geïnteresseerd zijn, waarvan je ‘m kan kopiëren - en anders koop je ’m zelf, houd je de symfonie en doe je de rest cadeau, ofzo :P