3 hoeraatjes voor Hyperion Records!

• Z

JAAAAAA! FEEEEEEST! Ik vond dit belangrijk genoeg nieuws om een nieuw topic voor te openen! :)

Hyperion is begonnen met de “Romantic Cello Concerto Collection Series”!

Niet alleen zijn ze over hun rechtzaak-fiasco heen, ze hebben bij Hyperion ook nog eens besloten waar ik (en ongetwijfeld ook Fred en Joop en andere liefhebbers… ;) ) de afgelopen tijd op zat te hopen… Een serie met (vooral onbekende) celloconcerten uit de Romantiek.

Het eerste issue bevat de werken van Dohnányi, D'Albert en - nog niet op onze lijstjes! - Enescu. Hopelijk kunnen ze heel wat meer vinden dan wat er in de vorige topics voorbij is gekomen, want gezien de lengte van de meeste “concerten” uit dit genre kan je er zo 3 tot 4 op 1 cd zetten, en dan is de serie na een paar volumen al klaar… Nu is het wel interessant om bij te houden in hoeverre ze überhaupt werken uit het lijstje gaan “overnemen”!

3 hoeraatjes voor dit fantastische initiatief van 1 van de beste labels aller tijden!

Z.

• Wolferl

en we dalen nog steeds qua niveau

• Z

Nee, deze post is niveau-bevorderend…

Het spijt me dat ik sommige liefhebbers hier (zijn we er nog) van dit grote nieuws op de hoogte wilde stellen, maar nogmaals: als ik 1 persoon hier al een mooie tip kan geven, ben ik al tevreden. Als je je ergert aan mijn post, raad ik je aan er overheen te lezen.

• Fred

Nou, die ene persoon wil ik dan graag zijn, Z :)

Inderdaad geweldig leuk nieuws; weet je al wanneer het eerste deel uitkomt, of misschien is-ie al uit?

Ben vooral benieuwd naar Enescu, een componist die ik nog grotendeels moet ontdekken, maar wat ik van 'm ken (twee strijkkwartetten) doet absoluut naar meer verlangen.

Enne, Wolferl: meestal kan ik je bijdragen aan dit prikbord wel duiden en waarderen, maar deze laatste snap ik gewoon niet.

• Z

Eigenlijk is de release nog “geheim” - hij wordt pas in september of oktober uitgebracht, en stond niet in de lijst met aangekondigde opnamen. Maar die nette Britten werken altijd hun website zo keurig op tijd bij, en hoewel je de cd bij new releases dus nog niet zult vinden, staat hij wel alvast onder het item “The Romantic Cello Concerto Collection Series”. Helaas staat de website deeplinken niet toe, maar als je gewoon naar de beginpagina gaat ( www.hyperion-records.co.uk), en daarna onder het kopje “Indexes” (linkerbalk) op “Collections” klikt, moet je het zien. Ik ben bang dat meer de sleeve notes en tracks + tracktijden wel pas zichtbaar worden in de releasemaand - houd het in de gaten! :)

Met Enescu haal je wel een interessante componist naar boven. In een ander topic vroeg ik of iemand me kon vertellen of Korngold wel een “echte” romanticus (van de oude stempel) was, ik ben er inmiddels achter dat dat zo is. Bij Enescu heb ik mezelf een tijdje geleden dezelfde vraag gesteld, gezien zijn geboortejaar (1881) en zijn relatieve hedendaagse obscuriteit. Toen concludeerde ik dat zijn muziek niet “mijn” muziek was.

Omdat zijn concert echter wel op de nieuwe Hyperion-cd staat, ben ik mezelf dit toch maar weer opnieuw af gaan vragen. Internetbronnen zijn er vrij zwijgzaam over, dus heb ik het zelf getest aan de hand van luisterfragmenten op de website van Naxos; hier heb ik delen van zijn pianoquartet nr. 2, pianoquintet en de sinfonia concertante (voor cello & orkest) gehoord. Ik moet zeggen dat ik nog steeds dezelfde mening toebedaan ben (wat een rommelige muziek!), en moet vooralsnog concluderen dat zijn acte de présence in de “Romantic Cello Concert” collectie door mij ongewenst is! :D

Z.

P.S. De koppeling van Dohnányi en Enescu begrijp ik wel, maar wat 1 generatie jongere West-Europeaan & Wagneriaan D'Albert daar nou weer tussenmoet…? Hopelijk geven de liner notes een goede toelichting.

• Jesse

Ben weer aanwezig, ik had wat computer problems.

Wat vinden jullie overigens van het Cello Concert van Gerald Finzi.

Dat is toch eigelijk ook een overwegend (laat)romatisch werk, ook al leefde hij wat later?

Ik heb niemand daar namelijk nog over gehoord. Misschien een aanvulling op het lijstje?

Volgens mij mag je het concert namelijk niet missen. Daar is het naar mijn mening veel te mooi voor

Misschien wordt die ook wel uitgebracht in die serie, want in de eerdere pianoconcerten reeks zaten ook werken van romatische componisten die geboren waren rond de eeuwwisseling.

Overigens een goed initiatief van Hyperion ook al gaat mijn voorkeur niet zo uit naar de romantische muziek. Maar er zitten natuurlijk altijd verassingen tussen.

• Bronsky

Iederdaad leuk nieuws, ik ben ook benieuwd naar Enescu ik ken hem naamelijk uit zijn Romeinse rhapsodieen 1 & 2 de cello concerto ken ik nog niet …

• Fred

:) Een grappig soort taalverwarring. Ik heb een vermoeden dat je Franstalig bent, van huis uit? En dan kan ik me wel voorstellen dat je de “Rhapsodies roumaines” tot Romeinse rhapsodieën maakt, maar Enescu was toch echt een Roemeen van geboorte.

Dit zijn wel Enescu's meest populaire werken, maar ik betwijfel zeer of het ook zjn beste zijn. Het gaat hier om een soort ‘gestileerde’ roemeense voksmuziek, waarvan ik dan veel liever het ongepolijste origineel hoor. De strijkkwartetten laten in elk geval een heel andere Enescu horen.

't Is en blijft een fascinerend persoon, waar ik al langer meer muziek van wil leren kennen. Een alleskunner op muziekgebied; violist (als jongetje van pakweg negen jaar al tot het conservatorium van Wenen toegelaten), componist, dirigent en pedagoog, o.a. van de jonge Menuhin.

• Bronsky

Ik ben halve Libanese,halve Armeense met de Nederlandse nationaliteit en woonachtig in Brussel en Frans is mijn tweede taal voila, werelde burger ?

• JAN DE NEVE

koffie met melk dan?