Hallo, ik denk dat Bach op nr. 1 komt te staan. Waarom? Bach benaderde de muziek op een andere manier dan Mozart bijv. Missa Solemnis van Beethoven vind ik prachtig, maar er zitten ook zwakke (te operaachtige momenten) in.
Bach wilde het totale uit de tonaliteit halen, wat hem is gelukt, kijk naar Musikalischer Opfer, of Kunst der Fuge of Goldberg variaties.
Geen een componist heeft dit zo uitgebuit dan Bach. Alleen al hierom (uiteindelijk gaat het om de compositie of je het nu mooi vindt of niet) zou Bach het moeten zijn.
Je kan het niet baseren op het feit of je het mooi vindt of niet, dat is persoonlijk.
Ik had laatst met mijn broer een discussie hierover (hij is fanatiek operafan).
Hij zegt, wat maakt het mij nu uit of het doorwrocht of contrapuntisch is, het gaat er mij om of het mij raakt. Dus naar mijn mening kun je dus qua smaak geen beste componist kiezen, dus alleen op basis hoe goed is je compositie. Bach dus duidelijk. Als ik persoonlijk naar opera luister (en geloof me ik heb er wat gehoord met alle solisten vanaf de jaren 40/50 tot heden, van wagner Verdi Puccini noem maar op. Ik vind sommige stukken toch wel oppervlakkig en overdreven en niet meer van deze tijd
en een werk als Musikalischer Opfer is tijdloos, omdat het zuiver om het notenspel gaat, m.a.w. de muziek op zich.
mvg,
Rene