Classic Fm: beste componist allertijden

• Rolf

Wie wint de prijs voor “Beste bakker”? Diegene die het lekkerste brood maakt, of diegene die het meest authentieke bakproces volgt?

• Z

Degene die vooral niet van die gore krenten in de appeltaart gooit.

• Rolf

Ben ik met je eens, maar zoals mijn oma altijd zegt: “Je moet geen banket kopen bij een bakker die ook gewoon brood bakt………..”

Het voorbeeld lijkt me toch duidelijk. Dingen als mooiste, beste etc. zijn toch aan subjectieve smaak gebonden, terwijl andere dingen wel objectief vastgesteld kunnen worden. Bij sport bijvoorbeeld is degene die wint altijd de snelste of degene met de meeste punten, een vast gegeven. Toch is het best mogelijk dat de tegenstander een mooiere techniek had………

• BastiaanJan van Vliet

Dus mozarts rigide cadenspatronen zijn gore krenten

• Z

BastiaanJan van Vliet schreef:

>

> Dus mozarts rigide cadenspatronen zijn gore krenten

Je “dus” is even absurd als lachwekkend.

• Joop Bluemink

We zijn wederom bij een bekende discussie terecht gekomen en het is duidelijk dat persoonlijke voorkeur een grote rol speelt. Ik waardeer ieders mening en merk dat Mozart en Bach steeds weer in het stuk voorkomen. Geweldige componisten.

Als persoonlijke mening zet ik Bach boven Mozart, maar aangezien ze elkaar niet overlappen, is de plaatsing relatief. Ieder tijdperk bracht geniale componisten voort die vernieuwend waren en de muziek verrijkten.

JS Bach is ‘maar’ 65 jaar geworden. Telemann is 86 jaar geworden en in het jaar dat hij stierf (1767), hadden W.A. Mozart en Joseph Haydn al veel werken gecomponeerd. Heeft T. hun composities gehoord en zo ja hoe heeft hij ze verwerkt? Stel dat Mozart 75 jaar was geworden. Hij zou werkelijk een tijdgenoot van J. Haydn, Beethoven en Schubert zijn geweest. Hoe zou hij bijv. de bijna symphonisch klinkende pianoconcerten van Beethoven hebben ervaren of de laatste 12 symphonieen van Haydn, of de 9e van Schubert? Tja, het blijft speculeren. Ook in de 19e en 20ste eeuw waren er componisten die geniaal, vooruitstrevend, maar toch melodieus en tonaal componeerden. Zelfs in de 21ste eeuw zijn er nog genoeg componisten te noemen die afstand namen van de kakafonische en atonale klanken en nog steeds relatief aangenaam in het gehoor klinken. Wat een genot om naar al die componisten te luisteren.

Als afsluiting een pluspunt voor Mozart: Victor Borge zei eens: als alle componisten in de grote zaal in de hemel verzameld zijn heeft Mozart zijn eigen suite.

mvg

Joop

• Beste Componist

Ja mensen,

Het is duidelijk dat Rachmaninoff de allermooiste klassieke muziek heeft gemaakt aller tijden. Ik ken niemand dat het derde pianoconcert (en nummer 1) overtroffen heeft en wie een beter pianowerk kent mag het zeggen….

Dat brengt mij op de volgende vraag? Is er uberhaupt nog iemand die het derde pianoconcert kan spelen en zo ja, waar en wanneer??

Rick

• Z

Bah, popi-jopi klassiek…

• Wolferl

Rachmaninov, zijn muziek is onwijs chaotisch en ontzettend saai.

• Z

spannend kan je het idd niet echt noemen…