Het mooiste...

• Wolferl

Viool concert:

Piano concert:

Symphonie:

Fluit/Clarinet concert:

Orgel concert:

Dus welke en van welke Componist.

Ik ben erg benieuwd naar jullie keuze's.

GrTZZ

Melvin

• Rolf

Moeilijk……..

Viool concert: Ben ik niet echt in thuis, maar Saint-Saens #3 of Beethoven denk ik.

Piano concert: Tjaikovski #1

Symphonie: Zo ontzettend veel………wat is de mooiste? Suk, Asrael-Symphonie; Kalinnikov #1; Bruckner #7….teveel om op te noemen

Fluit/Clarinet concert: ken ik niet

Orgel concert: weet ik niet

• Jesse

Dit zijn mijn peroonlijke voorkeuren uit mijn collectie:

Viool concert:

- Gyorgy Ligeti

- Karl Amadeus Hartmann

- Benjamin Frankel

- Peteris Vasks

Piano concert:

- No. 2 van Hans Werner Henze

- No. 4 van Geirr Tveitt

- Gyorgy Ligeti

- Witold Lutoslawski

Symphonie:

- No. 7 van Hans Werner Henze

- No. 10 van Kalevi Aho

- No. 3 van Witold Lutoslawski

- No. 1 van Hans Rathaus

Fluit/Clarinet concert: (ik ken niet zo heel veel concerten van deze instrumenten)

- Gerald Finzi

Orgel concert: (ik ken niet zoveel orgelconcerten)

- Poulenc misschien

Natuurlijk zou ik er nog veel meer op kunnen noemen, maar dit vind ik persoonlijk wel de parade paardjes van mijn muziek verzameling.

• Wolferl

Heerlijk, al die minder bekende componisten die je voorbij hoort schuiven.

gRtZZ

Melvin

• Wolferl

Pianoconcert:

Mozart Piano Concert nr 23 andante K488 (mooiste wat ik ooit gehoord heb op een piano)

Symphonie:

Mozart Symphonie nr 41 ‘'Jupiter’' K551 (De jupiter symphony is echt hemels, elke noot raakt me)

Vioolconcert:

Mendelssohn Viola Sonata in C minor (vind ik één van de meest schitterende vioolconcerten over het algemeen)

Clarinet/Flute Concert:

Mozart Concerto in A for Clarinet K622 (ja is echt mooi, met name de adagio)

Orgel concert:

Saint Saens Symphony 3 “Organ” in C minor, Op. 78 (is eigenlijk een symphony, maar omdat de orgel het hoofd instrument is kies ik deze)

Grtzz Melvin

• Alexander

Hallo Wolferl,

Erg moeilijk, maar dit is mijn keuze:

Vioolconcert in D-groot, op. 61 van Beethoven,

Pianoconcert in C-groot, K. 467 van Mozart,

Symphonie nr. 41 in C-groot, K. 551 ‘Jupiter’ van Mozart en symphonie nr. 9 in C-groot, D. 944 ‘De Grote’ van Schubert,

Fluitconcert in G-groot, K. 313 en klarinetconcert in A-groot, K. 622 van Mozart (hoewel beide klarinetconcerten van von Weber er ook mogen wezen) en

De orgelsymphonieën nr. 9 in c-klein ‘Gothique’ en nr. 8 in B-groot van Charles-Marie Widor

Groet, Alexander

• Wolferl

Heey we hebben wel de zelfde smaak, die jij zojuist opnoemde moest ik afwegen tegen die ik opnoemde. Is de 9de van Schubert de onvoltooide? Want de onvoltooide vind ik ook schitterend. En ja Von Weber, toch in mijn ogen een ondergewaardeerd componist, onder gesneeuwd door de grote 5.

Grtzz

Melvin

• Alexander

De achtste is de Onvoltooide, maar en zijn musicologen (volgens mij wel in de minderheid) die een nummering volgen waarbij de Grote op acht uitkomt. In ieder geval is het zijn laatste symfonie, want de twee delen van de Onvoltooide waren al gecomponeerd voor de Grote. De Onvoltooide is inderdaad erg mooi, maar je moet ook eens luisteren naar de Grote, want dat is toch het symfonische meesterwerk van Schubert.

Ik vind van Weber vooral Der Freischütz prachtig (met name de uitvoering van Staatskapelle Dresden onder leiding van Kleiber). Overigens bevatten Oberon en Euryanthe ook schitterende muziek, maar hebben helaas matige teksten.

Overigens breekt voor Mozart-liefhebbers in 2006 een mooi jaar aan! Heb je de nieuwe opname van Brendel met pianoconcerten 12 en 17 (K. 414 & 453) al gehoord? Via deze link kun je het hele eerste deel van nr. 17 horen: http://www.klassikakzente.de/ram_gen.ram?objectId=13686 .

Groet, Alexander

• Wolferl

Je hebt over Der Freischütz van Von Weber, maar ik hoor nooit eens iemand over Abu Hassan, een vroegere opera van hem. Het is weliswaar een flinterdun verhaal, maar de muziek is ook zo prachtig.

Grtzz

Melvin

• Alexander

De muziek van Hassan is inderdaad mooi, maar niet bepaald denderend. Dat geldt trouwens ook voor Euryanthe en Oberon, hoewel daar wel stukken inzitten die prachtig zijn. Ik vind het echter allemaal wat dat betreft onevenwichtige werken, terwijl Freischütz eigenlijk helemaal geen zwakke passages kent.

Groet, Alexander