Het mooiste...

• Joop Bluemink

Voor vandaag heb ik de volgende lijst:

Lalo: Symphonie Espagnole

Rachmaninof: 3e pianoconcert

Andres Gaos: Symphony No. 2 ‘En Las Montanas de Galicia’

C.M. v. Weber: 1e Klarinet Concert

Debussy: Prélude a l'Après-Midi d'un Faune' (formeel geen fluitconcert, maar toch …..)

Morgen is het weer anders:

Brahms: Vioolconcert

Gershwin: Pianoconcert in F

Arriaga: Symphonie in D

B. Crusell: 1e klarinet concert

Mercadante: Fluitconcert

mvg

Joop

• franc

Ben niet zo'n concerten kenner.

Viool : Carl Nielsen, is ook een zeer interessante orkestpartij.

Piano : Rachmaninov : variaties op een thema van Paganini

Klarinet : Copland, ook een zeer interessant orkestpartij. Het begin is schitterend, is toch een aanrader dit concerto van Copland.

Symf : dat is mijn stokpaardje, zal het maar beperkt houden.

Zesde Bruckner, derde symf. van Atterberg, voor liefhebbers van laat-romantiek een echte aanrader (tweede is ook heel mooi).

Fluit concerto : geen idee.

Joop kan U iets meer vertellen over Andres Gaos en zijn muziek. Tweede symf. is dat modern of toch nog meer (laat)-Romantiek en op welk label is die tweede symf. verkrijgbaar.

Ben ook op zoek naar een heel mooie opname van het vioolconcerto van Beethoven. Die met Itzhak Perlman is die de moeite waard ? Heb hem zelf nog niet gehoord.

• Corné

Ik wil even reageren op de meningen van Wolferl, vooral daarop dat hij het andante uit het 23e pianoconcert KV488 van Mozart zo overweldigend mooi vindt (“het mooiste ooit gehoord”).

Een heel eind kan ik met hem meegaan (het is muziek die mij heel erg kan raken) hoewel ik me een beetje hoeden wil voor globale beoordelingen als “het mooiste wat…” etc. Het zijn in dat stuk vooral enkele details die mij raken, zoals de klarinet die heel voorzichtig uit het niets opeens heel teer opklinkt. Wanneer je je als actief musicus (in mijn geval piano) intensief met muziek bezig houdt, begin je juist veel meer de details in muziekstukken te waarderen en de onderliggende structuur, die telkens weer nieuwe gezichtspunten biedt.

Dan kom je natuurlijk onwillekeurig uit bij Bach. Hij is de architect, de gedegen en kundige bouwmeester van de prachtigste muzikale kathedralen. Mozart is de bon vivant, het wonderkind dat goed beschouwd eigenlijk veel meer uit zijn onwaarschijnlijke talent had kunnen halen.

Misschien moet Wolferl het andante van Mozart maar eens naast dat van Bach in zijn klavierconcert in G klein BWV 1058 leggen en dan het aansluitende Allegro assai niet overslaan. Trouwens dit concert is ook voor de viool geschreven en dat heeft misschien nog veel meer diepgang.

Voor wie zich niet blind staart op grote namen: Naxos 8.550423, mooie opname!

Veel luisterplezier!

Corné