Van welke composities wordt jij vrolijk?

• franc

Jesse, ken er een paar van Petterson, welke zijn het meeste de moeite waard.

Hélaas heb ik niet zo'n modern hoor, alhoewel dat bij Petterson heel goed meevalt.

Heb er wat van CPO.

• Joop Bluemink

Hallo Melvin,

Ja, de symphonie van Hans Rott vind ik ook fantastisch. Heb ooit iemand in het forum een kopie gestuurd, maar nooit reactie gekregen. Enfin, zo gaat dat soms.

Het Requiem van Verdi heeft uiteraard zijn Dies Irae, een opwindende, verbindende schakel. Moussorsky deed dit op kleine schaal met de Promenade.

Uiteraard is het ‘Karnaval der dieren’ ook humoristische muziek.

Ein Musikalischer Spass mag eigenlijk ook niet ontbreken.

Dan is er nog de ‘Rustic Wedding Symphony’ van Goldmark die eigenlijk uit een aantal dansen bestaat. Vrolijk, ritmisch en opgewekt.

En wat dacht U van de finale van de 1e symphonie van Borodin? Ook opzwepend, evenals trouwens de Polowtsian Dances uit Prince Igor.

Kortom, heel veel vrolijkheid.

En er is nog zoveel ……

mvg

Joop

• Jesse

Beste Franc ik denk dat jij twee componisten verward met elkaar, namelijk Wilhelm Peterson-Berger(1876 - 1942) en Alan Pettersson (1911 - 1980).

Petterssons muziek is vrij zwaar en weemoedig, terwijl de muziek van Peterson Berger veel toegankelijker is en veel weg heeft van Wagner.

Ik vind het trouwens allebei zeer goede componisten alleen totaal verschillend.

Welke symphony ik het mooiste vind van Peterson-Berger (schreef er 5) weet ik niet zo goed. Van Pettersson vind ik de 9e erg indrukwekkend. Voor de rest vind ik 3 & 4 wel mooi en natuurlijk de bekroonde 7e.

Een andere aanrader is trouwens het doosje met symphonien van Ture Rangstrom.

Ook dat is zeer toegankelijke muziek. Een beetje laat romatisch.

Mvg,

Jesse

• Bronsky

hoi, ik word vrolijk als ik de paino concerto's van Field en om precises te zijn 3de piano concerto erg mooi. En de symphonie van Rott is prachtig ik heb de versie van bis met norrkoping symphony orchestra nooit van gehoord maar wel goed gespeeld, voor de liefhebbers van Mozart, Klara ( belgische Ned 4) heeft in 2de helft van januari 10 dagen lang Mozart op de radio echt alles van hem word gedraaid.

• Fred

Vrolijk worden van de “Winterreise” ? Van de ellende, eenzaamheid, doodsverlangen van een ander? Zo'n beetje de meest desolate muziek die er bestaat… Gelukkig, of voldaan, kan ik me nog voorstellen, maar vrolijk….

Had Schubert trouwens niet een hekel aan ‘vrolijke’ muziek?

• Wolferl

Das toevallig, dat was ik, jij stuurde mij ooit een kopij gestuurd, ik wilde jou daarvoor wat geven, maar ik wist niet wie jij was en ook jou email adres was geblokkeerd volgens hotmail. De wereld is klein, als je wilt wil ik je alsnog wat geven daarvoor, ik kreeg toen een cd van jou, en nadien ben verhuisd cd kwijt geraakt, en was ik in diepe rouw. Toen hals over kop een orginele in de winkel gekocht voor 29.95 erg prijzig voor een Symphony cdtje.

Groet Melvin

• Wolferl

Ja ik ken mensen die uber vrolijk worden van Mahler's lied von der Erde.

Ken mensen die happy worden van Verdi's Requiem.

Komaan ik word uberhaupt van bijna al muziek van voor 1900 vrolijk.

Groet

Melvin

• Wolferl

Prachtig hoor Henke, ik heb zelf Cosi fan Tutte op DVD schitterende uitgave van Arthaus. Welliswaar enkel Engels, Duits en Italiaans ondertiteld. Maar o zo schitterend, O soave sia il vento is ook mijn favoriete Aria uit Cosi fan tutte.

Ik ken wel zien dat jij smaak heb.

Groet

Melvin

• Jesse

Field's derde is inderdaad wel een mooi concert. Toevalig is dat eigelijk de enigste die ik goed ken van hem. Ik ben niet zo ongeloofelijk thuis in muziek uit die periode.

Toevalig hoorde ik hem een keer bij mijn vader en het klonk wel leuk.

De uit voering van Rott die jij hebt is in der tijd goed beoordeeld. Het is eigelijk de minst bekende van de 3 uitvoeringen (als ik het goed heb, ik dacht dat er geen 4e was).

De muziek van Rodrigo stemt mij trouwens ook wel vrolijk. Die man heeft behalve zijn gitaarconcert nog een aantal leuke concerten geschreven, zoals bv. het fluitconcert.

Ach ja er is eigenlijk ook best veel “leuke” vrolijke muziek geschreven.

Zelf shostakovich schreeft nog best opzwepende vrolijk muziek. Vooral van zijn Ballet muziek en Jazz Suites swingen af en toe de pan uit.

• Jesse

Trouwens nog een aanrader voor iedereen is de muziek van Mozart Camargo Guanieri. Deze Braziliaanse componist werd 20 jaar later (1907) geboren als Villa Lobos en wordt gezien als misschien nog wel en grote componist dan zijn “iets” oudere tijdgenoot. Zijn Symphonien uit gegeven op BIS zijn om te smullen. Prachtig uitgevoerd door het orkest van Sao Paulo onder de bezielende leiding van John Nesling. Op Classics Today staan mooie recenties van deze werken.

De laat romatische stijl van de muziek van Guanieri is erg toegankelijk en een feest voor het oor. Soms zitten er ook wat meer moderne invloeden maar zijn muziek blijft ten alle tijden tonaal. Hij werd o.a beinvloed door Villa Lobos en enkele van zijn Europese tijdgenoten.

Echt een aanrader

Mvg,

Jesse