Kijk eens naar de nieuwe rage: real tones, oftewel MP3 ringtones. Het gaat daarbij om korte stukjes muziek van max. 30 seconden. Het is de kunst om iets origineels te maken, aansprekend en van een goede kwaliteit. Het is ook een ideale methode om je voor te bereiden op het schrijven van muziek voor reclame, in wat voor stijl dan ook.
Een voorbeeld van MP3 ringtones hoor en zie je hier, op deze site met gratis ringtones (echt gratis, ze verkopen er niets) http://www.ctunes.eu/
Het is wel klassieke muziek en folk muziek, maar je kunt goed horen hoe muziek geschikt kan zijn, ook als het deel uitmaakt van een groot symfonies werk, als je maar weet te selecteren.
Ik las een tijdje geleden ergens een bericht over jonge componisten die de ringtones als een nieuwe muziekvorm beschouwen en zich daar op gingen richten, maar ik ben vergeten waar.
Als je iets fatsoenlijks maakt, kun je CTunes vragen je real tone te plaatsen met een link naar jou of een site van jou, maar ik vrees dat het dan echt goed moet zijn en folk, neo-klassiek of hedendaags, want er staan nogal wat zware jongens op die site en ze hebben een broertje dood aan echte amateurs.
Eventueel maak je een eigen site met nieuwe real tones en krijg je inkomsten van advertenties. Ik weet dat dit goed opbrengt, als je de goede ads binnenhaalt. Of je verkoopt ze, maar verkopen als onbekende componist is niet reëel.
Veel succes gewenst.