Talenten??

• Peter

Heren, heren, ho, ho! Graag even een pas op de plaats. Aanvankelijk ging de discussie over heel andere zaken dan elkaar onderuit te halen wegens een taalfoutje. Speel uw reacties alstublieft niet op de man. In een tijd dat we kennelijk allemaal maar moeten kunnen zeggen of schrijven wat we denken wil ik er tóch even op wijzen dat woorden behoorlijk hard kunnen overkomen. Daar schiet helemaal niemand iets mee op. Dus even stoppen met kibbelen en spijkers op laag water zoeken, en weer vrolijk terug naar het onderwerp!

Peter van den Dongen

beheerder componsiten.startpagina.nl en -prikbord

• Wolferl

Dank je Peter

• bas

Dat was mijn bedoeling inderdaad :-). Maarja, soms worden er zijwegen

ingeslagen. Dank u, Peter en Wolferl, voor deze bijdelesblijf anrwoorden.

Maar, talenten, of die er in deze tijd nog zijn? Daar ging de discussie

toch over? Kent u de componist Hans Kox? www.hanskox.nl

• Wolferl

Oke even leuk om een top 10 te geven.

Dus wil iedereen zijn top 10 van zijn beste componisten geven, en dan graag waarom je diegene kiest.

• Kees weggelaar

Hans Kox?

Zeker, die ken ik; hij componeert soms wat driftkikkerig en grillig, maar hij is een geweldig vakman en een groot en warmbloedig artistiek talent. Prachtig, dat deze inmiddels bejaarde componist na een lang en verdrietig stilzwijgen van vele jaren weer voor het voetlicht terug is gekomen. Hoed af voor met name zijn 2e vioolconcert, met sommige van zijn oratoria heb ik iets minder, maar dat persoonlijk. Onder zijn 15 cyclofonieen, ooit allen eens in de Beurs van Berlage uitgevoerd, zitten ware klankjuweeltjes. We hebben in ons kikkerlandje wel degelijk zeer eminente talenten zitten, zowel onder de“dooie”componisten, alswel ook onder de ouderen en jongeren.

TIP.

Luister van 10 t/m 12 december a.s. maar weer eens het gala van de Nederlandse muziek. “Resonances”voor orkest van Ton de Leeuw (1926-1996) is zo'n meesterwerk, dat alleen maar groot en artistiek repect vedient. Het wordt vrijdagavond a.s. uitgevoerd.

TENSLOTTE:

Grote talenten?

Mozart was er een, en de Leeuw ook. En wat te denken van Otto Kettong, Theo Loevendie en Joep Straesser ( overleden, dit jaar)Daan Manneke? Om over de vele jongeren maar te zwijgen? ( Hanna Kulenty b.v.) we moeten niet zo bangelijk en makkelijk ons achter het muzikale verleden schuilen…..bas schreef:

>

> Dat was mijn bedoeling inderdaad :-). Maarja, soms worden er

> zijwegen

> ingeslagen. Dank u, Peter en Wolferl, voor deze bijdelesblijf

> anrwoorden.

> Maar, talenten, of die er in deze tijd nog zijn? Daar ging

> de discussie

> toch over? Kent u de componist Hans Kox? www.hanskox.nl

• Bas

De mijne:

1) Ludwig van Beethoven, bijzondere symbiose tussen enerzijds zeer gevoelige / hemelse en anderzijds zeer expressionistische! klankwerelden. Ook heel boeiend vind ik het verschijnsel van de ontwikkeling van “Mozart/Haydn”klassiek naar “Beethoven”klassiek verder door naar de "innerlijke,romantische Beethoven- wereld. doofheid? innerlijke rijpheid?

2) Wolfgang Amadeus Mozart, volmaakte, lyrisch/dramatische klankwereld. Vooral de werken uit de Weense tijd en natuurlijk ook een aantal Salzburgse werken zijn zeer diepgaand. De meesterwerken natuurlijk vooral.

3) Johannes Brahms, vooral al om zijn deutsches requiem en natuurlijk zijn symfonieen en concerto's. Meesterlijke harmonieen.

4) Franz Schubert, vooral om zijn schitterende melodievoering in elk werk.

5) Gabriel Faure, vooral om zijn requiem. Muziek rechtstreeks vanuit de hemel.

6) Joseph Haydn. De eeuwig jeugdigheid en frisheid van vooral zijn symfonieen.

7) Francis Poulenc. Geniale mix van stijlen. van barok tot jazz.

8) Johann Sebastiaan Bach, zoals iedereen. Polyfonie, mathematiek.

9) Georg Friedrich Handel. Vooral zijn oratoria met de machtige coloraturen.

10) Hans Kox, vanwege de prachtigste kleurpaletten en uiteenlopende klankwerelden.

Dit lijstje wisselt nogal eens. Net hoe mijn stemming is.

Groet, Bas

• Rolf

Een echte top-10 kan ik niet geven, er zit wat mij betreft geen rangorde in mijn favorieten. Ook vind ik het moeilijk om aan te geven waaróm een componist mij wel of niet aanspreekt. Wel staat J.S. Bach voor mij onbetwist bovenaan.

Mijn lijstje:

1) J.S. Bach. Zijn werk zit zó goed in elkaar, heeft denk ik weinig uitleg nodig.

2) Bruckner. Grootse symphonieën, maar ook prachtige vocale werken. Helaas was de man zo onzeker over zichzelf en zijn prestaties……………

2) Mahler. Zelfde verhaal als Bruckner eigenlijk.

2) Kalinnikov. Slechts twee symphonieën, maar oh zo mooi………….

2) Schostakovich. Sfeer, emotie, onderdrukking, woede, protest.

2) Rossini. Subtiele humor.

2) John Williams. Vooral bekend vanwege zijn filmmuziek. Weet met zijn muziek altijd de perfecte sfeer weer te geven

2) Prokofiev

2) Vivaldi

3) Saint-Saëns, Chopin, Mendelssohn, Wagner, Strauss, Haydn, Handel, etc. etc. kortom: De rest……………………