Talenten??

• henkie

Beste Wolferl

De definitie van kunst, dus ook muziek, is voor mij

“kippevel en tranen”

Met andere woorden het gaat om het gevoel wat je hebt bij een muziekstuk.

Ik ken de gehele matthaeus passion van Bach uit mijn hoofd,

Don Giovanni van Mozart is mijn favoriet

Krijg rillingen van het 2e pianoconcert van Brahms

Ga uit mijn dak van strijkkwartet “tod und das madchen” van Schubert,

der ring van Wagner is het ultieme muziekstuk wat betreft zang en orkest.

De rust vind ik in de nocturne's van Chopin

Mahler's “lied von der erde” is tragiek, (ken je zijn kindertot liederen?)

Beethoven's 32 pianosonate's zijn een wereldwonder,

Puccini (Turandot), Verdi (Requiem), Tsaikovsky (Pastorale 6e symf), Debussy (strijkkwartet) Schumann (pianoconcert), Monteverdi (VESPERS), Dvorak (laatste strijkkwartet) De koorwerken van Vivaldi, (ken je nissi dorma?)

en zo kan ik nog uren doorgaan,

maar

ik krijg ook kippevel als ik Andre Hazes hoor zingen over de vlieger

of over bloed, zweet en tranen.

Het gaat om het gevoel,

Over andere muziek die jij niet mooi vindt moet je niet denigrerend spreken, want zo wordt klassieke muziek weer elitair, stoffig en in een hoekje geplaatst

Probeer mensen vooral niet te overtuigen van jouw mooie muziek. Geniet er zelf maar van. Er zijn altijd wel mensen die je vindt die er ook van kunnen genieten.

En geef vooral de zwarte muziek niet de schuld.

Muzikale groeten

Henkie

• Peter

Natuurlijk staan er ook nu nieuwe muzikale genieen op.

Ik ben groot liefhebber van Mozart, maar in zijn tijd was zijn muziek net zozeer voor vermaak als in de jaren 80 de muziek van Andrew Loydd Webber, of van Prince, om maar 2 genieen te noemen.

Natuurlijk was de periode waarin Mozart leefde een cultureel zeer rijke periode, maar dat is het heden ook. Uiterlijk is (helaas) van groot belang, net als contacten. dit laatste was in de Mozart tijd ook zo.

Muzikale talenten worden vaak pas na hun leven ontdekt, omdat je dan pas een goed overzicht kunt hebben. De huidige tijd is zoveel sneller dan de Mozarttijd dat het logisch is dat ook de talenten sneller over elkaar heen komen.

De functie van muziek is ook drastisch veranderd door opnamemogelijkheden. Een kind van 10 jaar in het heden heeft al meer muziek gehoord dan een tijdgenoot van Mozart in zijn hele leven!

…en wat al hierboven is geschreven, het blijkft een kwestie van smaak, gelukkig.

• Wolferl

Sluit ik me bij aan…(peter)

Maar ik vroeg of er ooit nog klassieke muziek talenten komen….just like Mozart.

Geen ali btjes of Eminems's

Maar in de genre KLASSIEK…

MVG Melvin

• Peter

Het genre “klassiek” geeft al aan dat het omm voorbije tijden gaat.

Als je doortrekt naar concertzaalmuziek wordt het moeilijker.

Mozart schreef muziek voor het volk, om te dansen etc., dus zoals de Madonna's van nu.

Muzikaal inhoudelijker muziek is veel meer een elitair ding geworden nu.

En dus zal er minder in ontwikkeld worden. Er worden nog wel wat dappere pogingen gedaan om het genre levend te houden, maar vooral door naar nieuwe wegen te zoeken (atonale muziek etc. )

Ik denk dat grote componisten in de traditie van Mozart niet meer in die hoek gezocht moeten worden, maar toch meer in de moderne hoek.

vreemd genoeg verwordt muziek na verloop van tijd van populaire of funcionele muziek ineens tot een “hogere” kunstvorm en luistermuziek verheven. Denk maar aan gregoreaans, Mozart, jazz etc.

• Wolferl

Nou dan ben ik diegene die de Mozart stijl wil voortbouwen, ik wil namelijk zelf muziek maken( en voor diegene die mij gaan afbranden, ja ik weet dat het moeilijk zal zijn) maar ik wil dus muziek maken in de stijl van Bach, Mozart, Schubert, Mendelssohn, Beethoven, Handel, Tsjaikofksy. Die 7 dus ik hoop echt dat het gaat lukken ik heb al een geweldig verhaal met zeer mooi plot en motief enzo en leuk muziek erbij…maar ja ik hoop dat het dus gaat werken.. :)

MVG melvin

• henkie

Je vergeet Brahms

>

• Peter

Vooral doen, melvin!.

Ik ben zelf ook componist, en er is niets fijjner dan naar buiten brengen wat je in je hoofd hoort, of het opschrijven van een goede vondst.

in mijn geval zit er ook een commercieel aspect aan, wat het romantische idee van maken wat je wilt enigzins beperkt, maar dat is soms ook juist wel prettig.

Ik hoop wel dat je je eigen stempel op de stijl van Mozart kunt drukken. Niemand zit te wachten op een kopie van (in de zin van “slechtere versie”) de meesterwerken van Mozart. Die bestaan al.

succes!

• Peter

Volgens mij moet je dus je lijstje overboort gooien en muziek gaan schrijven in de stijl van Melvin.

• alexander

Dat is onjuist. Klassiek verwijst naar de stijlperiode het classicisme (inderdaad de tijd van Mozart en Haydn). Strikt genomen is het dus een onjuiste benaming.

Mozart schreef helemaal geen muziek voor het volk. De meeste muziek was alleen toegankelijk voor de adel en aan het eind van de achttiende eeuw langzamerhand ook voor de gegoede burgerij (wat je onder andere ook kunt aflezen aan de toenemende populariteit van de piano).

Je opvattingen over de moderne muziek zijn merkwaardig. Alsof madonna en die andere ‘populaire’ muziek in het verlengde liggen van de klassieke muziek. Tegenwoordig worden er in zeer veel (eclectisch, minimalistisch, of in een bepaalde neostijl) stijlen klassieke muziek gecomponeerd. Dus daar ligt het niet aan.

Het probleem ligt er veel meer in gelegen dat de meeste mensen kiezen voor muziek die hun goed in het gehoor liggen. Muziek die complexer is (bijvoorbeeld waarin melodie een minder belangrijke speelt) wordt al gauw niet begrepen. Vaak geldt niet het clichématige ‘over smaak valt niet te twisten’, maar veeleer of iemand in zijn ontwikkeling ook kennis heeft leren maken met de enorme verscheidenheid aan stijlperiodes. Hier geldt de stelregel: onbekend maakt onbemind. Overigens ben je niet erg bekend met de westerse muziekgeschiedenis. Als je goed je oren open doet werd in de hele muziekgeschiedenis gezocht naar nieuwe wegen om bestaande conventies te doorbreken. Wat betreft Mozart, die werd in zijn eigen tijd al een genie gevonden en ook daarna. Het probleem in Wenen was voornamelijk de grilligheid van het Weense publiek.

Groet,

Alexander

• Wolferl

Alexander, dat is niet juist Mozart werdt alleen een genie genoemd toen hij nog kind was. Want iedereen vondt Mozart als klein mannetje(tot zijn 12de jr) een lief schattig snoezig geniaal mannetje, daarom wilde iedereen Mozart op feestjes en plechtigheden om muziek te kunnen spelen. Maar naar mate hij ouder en “iets”(want zo groot was hij niet) werdt nam de vraag naar de volwassene Mozart sterk af, was het niet zo dat zijn muziek steeds beter werdt men keek ook in die tijd naar uiterlijk en dat uiterlijk van Mozart verandere men zag alleen het schattige kleine bijdehande ventje die met zijn kleine vingertjes iedereen verbaasde op de klavicimbel. Pas na zijn dood is men zijn muziek gaan waarderen, ik weet niet of je die film hbe gezien “Amadeus” kijk een hoop uit die film is uit de grote duim gezogen maar wat wel waar is dat hij niet echt in trek was bij de adelijke familie(s) toen hij volwassen was namelijk. Het gewone burgelijke volk van Wenen was wel over hem te spreken vandaar dat hij Die Zauberflote voor Burgers had geschreven en gecomponeerd en niet voor Adelijke mensen(zoals de keizer) wan dan had Die Zauberflote nu niet de allerbeste opera ooit geschreven geweest.

Pas na de dood van Mozart ging men langzaam zijn muziek waarderen ook door die revolutie in die tijd, Beethoven heeft daar samen met Mendelssohn een groot aandeel ingehad want wie zei ooit dat ene Beethoven van 16 jr later een groot componist zou worden juist Mozart. Nou die woorden zijn uitgekomen, ik wil niemand de grond intrappen maar Mozart is toch echt wel het allergrootste genie op muzikaalgebied. En ik weet zeker dat als hij normaal oud was geworden had ie Bach overtroffen qua hoeveelheid van werken, Bach is namelijk niet meer in tehalen qua werk wan Bach en Mozart lagen qua geniale muziek vlakken dicht bij elkaar mischien is Mozart wel groter dan Bach qua denkvermogen. Maar Bach mocht oud worden en Mozart niet, hetzelfde als met Mendelssohn en Schubert als die twee ook oud mochten worden hadden die ook groter geweest dan Bach….

MVG

Melvin