Beste componist ooit

• A.Mulder

Als je praat over de componist die voor de grootste doorbraak heeft gezorgd in de Westerse muziekgeschiedenis dan kom je toch echt uit bij Johan Sebastian Bach.

Iedere componist na hem heeft zich gelaafd aan zijn muziek en erkent dat Bach de grote meester is. Dat neemt niet weg dat andere componisten ook geniaal kunnen zijn. Mozart blijft natuurlijk net als Beethoven als een rots staan in het muzikale tijdperk. En wat ik zo enorm jammer vind, er is zo weinig bekend over Bach. Zoveel brieven er bewaard zijn gebleven van Mozart, zo weinig is er bekend over Bach. Wat voor karakter had de man, hoe dacht hij als componisten als mens, hoe was zijn sociale leven. Dat is geen onzin om je dat af te vragen maar een warme belangstelling voor de persoon die zoveel betekent voor veel mensen.

Als er een ding is waar ik van overtuigd ben dan is het wel het feit dat de samenleving, de tijdsgeest grote componisten voortbrengt. Als je kijkt naar ons tijdperk van verval en decadentie (let wel dat is mijn mening!) dan kom je uit bij de oorzaak waarom het geniale componeren is leeggebloed. Als er nog nakomelingen zijn van Bach in Duitsland (misschien weet iemand dat) dan betwijfel ik of zij zich nog bezighouden met muziek. Hieruit kun je concluderen dat de kwaliteit van de muziek geen evoluerend proces is, maar meer een proces dat onderhevig is aan een bepaalde manier van denken, filosofie en godsdienstige opvattingen. Klassieke muziek blijft voor mij superieur boven de moderne rotzooi die naar mijn mening nooit is ontsproten uit de klassiek muziek maar meer is ontstaan uit het gedrag van mensen en de invloeden van andere culturen. Bach beschouwde muziek als een wetenschap die je moest onderzoeken en toepassen, daarmee krijgt zijn muziek een extra dimensie en stijgt daarmee uit boven het aardse. De wiskundige logica die hij toepaste is uniek en is naar mijn mening ook nooit meer op een dergelijke schaal toegepast. Voor mij staat hij boven ieder ander, maar ik respecteer natuurlijk ieders mening.

Bram Mulder

• Joop Bluemink

Geachte heer ‘Derrick’

Uw opmerking zal wel cynisch bedoeld zijn. Er zijn heel veel goede componisten. En dan zijn er ‘betere’ of ‘beste’, maar zoals ik al eerder had gezegd, ‘over smaak valt niet te twisten’ . Zeker, Strawinsky's ‘Rite of Spring’ veroorzaakte bij de premiere een sensatie. Maar toch hoor ik liever ‘Petruschka’, vooral vanwege het ritmische element. Rachmaninoff schreef ook heel mooie muziek; vooral zijn 2e symphonie is een van mijn favoriete stukken. Zo ook zijn piano-concerten. Ravel blijft een beetje mysterieus. Maar hij had een fijnzinnig gehoor voor klankkleur.

mvg

• henke

beste Bram

Ik ben met je eens Bach is de grootste

maar de stelling dat tegenwoordig alleen rotzooi wordt gemaakt gaat er bij mij niet in.

Ook moderne componisten, daar zijn Arvo Part, Steve Reich, Phillip Glass hebben terdege grote kwaliteit in hun muziek. En generaliseer niet alle popmuziek op een grote hoop. (John Cale, Lou Reed, Nick Cave, Red Hot Chili Peppers)

Elke tijd heeft zijn eigen muziek denk ik dan maar.

Bij mij gaat het bij muziek, vind ik het mooi of vind ik het niet mooi, roept het iets in me op, krijg ik kippevel, kortom het is het de emotie en het gevoel wat muziek voor mij zo fantastisch maakt. En dat kan een aria, pianoconcert, strijkkwartet, lied zijn maar ook een lied uit de pophoek.

Onze tijd heeft echt niet alleen maar verval en decadentie.

Desalnietemin vind ik uw geschreven kritiek intrigerend.

Groet Henke

• A.Mulder

Misschien ben ik wel in een verkeerd tijdperk geboren, want er is weinig muziek die mij aanspreekt in onze tijd. De meeste moderne (??) muziek maakt mij onrustig en geeft mij een onbehaaglijk gevoel. Als je bv luistert naar het Air van Bach uit zijn orkestsuite of het Canon van Pachelbel, kom je helemaal tot rust en bezinning. Dat gevoel krijg ik, met alle respect, b.v. niet bij de Beatles of de Rolling Stones of meer in onze tijd, Michael Jackson etc. Heel is teveel gericht op het ritme dat overheerst en naar mijn mening een primitieve uiting is en een gebrek aan harmonisatie. Componeren is naar mijn mening de klanken ordenen en harmoniseren zodat er een vloeiend geheel onstaat. Ik blijf erbij dat het karakter en geestelijke instelling van de mens bepalend is voor zijn of haar muzikale voorkeur. Mensen die vaak niet houden van klassiek zijn oppervlakkig en gunnen zich geen tijd om tot rust te komen. Vaak wordt er gezegd als je van klassiek houdt ben je te serieus, maar ik denk dat het meer met diepzinnigheid heeft te maken. Ik blijf bij mijn standpunt dat muziek (trouwens alle kunst) een afspiegeling is van de samenleving. Het hoogtepunt in de Westerse muziekcultuur is al lang voorbij en dat hoogtepunt heeft alles te maken met stijl, orde en godsdienst. Dat laatste zullen veel mensen ontkennen, maar feit is dat het Christendom de Westerse samenleving naar ongekende hoogte heeft gebracht.

Het atheistische denken daarentegen veroorzaakt alleen maar wanorde en chaos en dat vind je terug, ook in de muziek!! Een vergelijking tussen de hoogontwikkelde muziek in de 17e en 18e eeuw en ons tijdperk levert een droevig beeld op, zo hoog ontwikkeld wij zijn op het gebied van techniek zo onderontwikkeld is onze kunst, en dus ook de muziek. Ik denk niet dat de oude meesters dit zouden willen aanhoren.

Groeten,

Bram Mulder

• Wolferl

Bij de huidige muziekcultuur en genre's vindt ik persoonlijk ook geen rust, de klassieke muziek geeft mij zeker wel een bepaalde rust. Maar ook als ik heel opgewekt ben dan zet ik geen pop, rock of hiphop op want daar zit geen kleur in.

Ja verder heb ik niet veel toe te voegen aan alles wat er gezegd is.

Behalve over dat gedoe met Rachmaninov, Ravel en Stravinkski.

Alle drie grote meesters in hun optiek en tijdperiode, maar ik grijp blindelings liever naar Bach, Handel, Mozart of Beethoven om maar even in de lijn der grote te blijven.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin

Ps: ben momenteel alle symphonieen van Beethoveen aan het beluisteren en te analyseren, en nu merk ik pas wat ik gemist heb al die maanden, het is werkelijk geniaal spul hoor….

Deze week komt nog wat werk van Cesar Franck, Handel, Telemann, Hummel, Schumann, en ik heb mijn 2de grote (The Masterworks) box besteld, had er namelijk al lang 1 van Mozart, maar daar komt deze week dus JS Bach bij….oja en Purcell's Trumpet concerten heb ik ook besteld….kortom ik kan er weer voorlopig een aantal maandjes tegenaan.

Volgende cd aankopen worden waarschijnlijk, Mendelssohn(the Masterworks), Mahler's alle symphonieen(ja moet er toch eens aan beginnen)en wat werken van Brahms(ben erg kritisch over Brahms, maar wil nou toch wel eens zelf wat meer luisteren van hem). Hebben jullie nog goeie suggesties om als aankopen te doen? alles welkom qua suggesties.

• Rolf

Het atheistische denken daarentegen veroorzaakt alleen maar wanorde en chaos………..

Vind je? Hoeveel verschillende godsdiensten zijn er wel niet op de wereld en hoeveel verschillende oorlogen, moorden en andere misdaden hebben er de afgelopen 2000 jaar uit naam van die godsdiensten plaatsgevonden?

• Sharivadi

Ik zit zo te lezen en ik denk dat derreck wel een punt heeft. Namelijk: veel van julie denken vanuit julie eigen beleving van muziek, of je het mooi of rustgevend vindt.

er zijn echter wel objectieve criteria voor wat een belangrijke of goeie componist is.

Hoe veel originaliteit is er in het gebruik van harmoniezetting,, orchestratie en compositie, hoeveel heeft dergelijk werk weer volgende componisten weer beinvloed?

Als je deze criteria in beschouwing neemt kan je inderdaad niet om Bach Mozart Brahms en Liszt heen. Maar componisten als Rachmaninov, Debussy, Ravel en absoluut zeker Stravinski hebben enorm veel veranderd aan de muziek, zeker meer dan bijvoorbeeld Strauss en Handle. Wat dacht je van JAzz?? Er is leven na klassiek, en dat leven is ingeblazen door de laatste 3, 4 componisten die Derreck genoemd heeft. ookal hou je niet van die muziek, kan je niet ontkennen dat het belangrijke werken zijn.

PS

Ik luister zelf ook niet met plezier naar Le Sacre Du Printemps, het is erg zwaar en hard, maar dat stuk heeft de basis gelegd voor een hele nieuwe aanpak van muziek

• Sharivadi

Het Christendom heeft aan de wieg gestaan van alle westerse niet populaire muziek.

Ik ben zelf ook weer naar het geloof teruggegroeid door muziek.

• Eidur Namegah

Beste Sharivadi,

Welke Strauss bedoel je en kun je wat meer vertellen over die Handl. Deze laatste componist ken ik niet. (of je zou Haendel bedoeld moeten hebben; in dat geval ben door het late tijdstip verexcuseerd!).

groet,

Eidur

• Wolferl

Beste Eidur,

Ik ken ook geen Handle, maar ik ken ook geen Haendel.

Wel ken ik George Friedrich Hándel, een duits-engels componist uit laat Barok tijd.

:P

MVG

Melvin