Hallo allemaal.
Nu heb ik alle reacties gelezen en heb een iets beter overzicht.
Muziek kan dramatisch, grof, cacafonisch, a-tonal, lyrisch, romantisch, impressionistisch, rhytmisch, luid of zacht klinken. Relatief of absoluut gehoor, ieder mens beleeft muziek op zijn/haar manier.
Toen ik Stockhausen, Boulez en Maderna voor het eerst op de radio&TV beluisterde, heb ik de radio uitgezet en van tv-kanaal veranderd. Waarom? Wat deze componisten doen is technisch correct, maar verder verdient het in mijn ogen niet de term ‘muziek’.
John Adams en zijn ‘Shaker Loops’ is geheel andere kost. Zo ook Steve Reich en zijn ‘Desert Music’. De 3e symphonie van Charles Ives vind ik prachtig.
Alles wat Leonard Bernstein componeerde is toegankelijk voor het grote publiek.
Schoonheid is een betrekkelijk begrip, ook in muziek. Balletmuziek voldoet hier wel aan, in een bepaald aantal gevallen. C.M. von Weber en C.W. Gluck, maar ook Schubert componeerden zuivere (lees schone) muziek.
Iemand in het forum sprak over ‘zware’ componisten. Mahler's 4e ligt makkelijk in het gehoor, zo ook Strauss' Tyl Uilenspiegel'. (heerlijk rytmisch).
Bruckner kon ook hemelse klanken produceren, bijv. 2e deel van zijn 7e symphonie, of 3e deel van de 9e.
Dan nog even iets anders (maar toch in het kader van de discussie):
De kwaliteit van tv-programma's in Nederland vind ik middelmatig tot slecht. Veel praatprogramma's met oeverloos gezwets, quizzen, acties om vooral veel geld in te zamelen, en …. WAAR ZIJN ONZE 100 MILJOEN NU EIGENLIJK GEBLEVEN???????
Dan maar de TV uit en genieten van Bach, Strawinsky, Sibelius en nog veel meer.
mvg
Joop