Talenten??

• Wolferl

Heey Peter,

Wat fijn dat je positief bent, ik weet dat veel mensen erg negatief kunnen zijn over wat ik wil en waarschijnlijk wel meerdere mensen. Maar laat ik even 1 ding rechtzetten, ik ben niet van plan om Mozart na te doen ik wil alleen zijn stijl combineren met die van Schubert, Mendelssohn bach handel en Beethoven en mischien Tsjaikofksy. Ik wil verder gaan waar Mozart is gebleven, en niet alles nog een keer overdoen want daar hebben we al genoeg mensen van die alles overnieuw spelen. Nee laat men nou maar eens een keer echt zien wat er allemaal nog te ontdekken valt, want volgens mij zijn er nog tal van melodieen en leuke Operás te maken en ik ben graag iemand die die lijn wil doortrekken. Ik begrijp ook wel dat deze tijd nie echt geschikt is meer voor “onze” genre maar heey je moe doen wat je wil doen en die droom die wij hebben( mooie klassieke muziek maken) is mogelijk alles kan dus dit ook. ik ga me er ook 200% voor inzetten om dit waar te kunnen maken, mischien kunnen we samen iets doen 2 denkers kunnen meer dan 1. Ik hoor nog wel van je,…..

Met Vriendelijke Groet

Melvin Kef

• Peter

Wat mijn kennis van muziekgeschiedenis valt het wel mee. Ik ben niet heel detaillistisch op de hoogte maar heb op het conservatorium toch de grote lijnen en verbanden wel geleerd.

Ik probeerde duidelijk te maken dat veel muziek die wij nu als geniale luistermuziek beschouwen, oorspronkelijk is bedoeld als “gebruiksmuziek”.

Missen omdat er nou eenmaal een mis gevult moet worden, etudeboeken vol lesmateriaal, niet als concetmuziek bedoeld, en alle mogelijke dansstukken, omdat de adel wilde dansen.

(ik blijf me altijd verbazen over een zaal stilzittende mensen die aandachtig luisteren naar walsjes van Strauss, maar dit terzijde)

En vanuit dit oogpunt, gebruiksmuziek, trek ik wel de vergelijking met de hedendaagse popmuziek.

Mensen kiezen inderdaad vaak voor goed in het gehoor liggende muziek, hoewel ik het liever zou benoemen als muziek die mensen direct raakt. Veel modern-klassieke muziek is niet meer direct op het menselijk, gevoel gericht maar vanuit een andere invalshoek geschreven, wat veel meer op denken dan op gevoel gericht is.

Dit is bij Mozart nooit het geval geweest. Die schreef , met een geweldig gevoel voor logica en vorm, altijd met het klinkende resultaat als doel. In die zin is Mozart beter te vergelijken met Madonna dan met John Cage. (Niet dat ik enig afbreuk wil doen aan rationele muziek, integendeel, maar in een discusie over Mozart lijkt me dit te ver verwijderd)

(niet dat ik Madonna nou zo hoog heb zitten, maar bij wijze van voorbeeld)

en ik heb toch niet beweerd dat er niet altijd al gezocht werd naar nieuwe vormen en conventiedoorbrekende muziek? Dat dit zo is ben ik volledig met je eens.

• Wolferl

Ja Brahms……heeft mischien 3 goeie liederen gemaakt maar is niet mijn favoriet.

Brahms komt mischien net voor in mijn top 30.

Met vriendelijke Groet

Melvin Kef

• Wolferl

Met wie ben je het eens Peter :P

• Peter

Alexander schreef :

Als je goed je oren open doet werd in de hele muziekgeschiedenis gezocht naar nieuwe wegen om bestaande conventies te doorbreken.

en met stukje van zijn betoog ben ik het eens, ik heb ook niet anders beweerd.

Maar om terug te keren naar het onderwerp: hoe sta je tegenover het idee dat je moet proberen je eigen compositiestijl te vinden i.p.v. de reincarnatie van Mozart proberen te worden?

• Wolferl

ja maar Peter had je het tegen mij

• Peter

Ja Wolferl, ik had het nu weer tegen jou.

Maar nu las ik iets verder terug je reacties op wat ik als laatste aan je vroeg.

Je wilt dus hetgeen jou het meest aanspreekt van de diverse componisten gaan combineren en daarop verder borduren.

Moeilijk, onmogelijk misschien……tenzij,

je hiermee eigenlijk zegt te gaan doen wat elke componist doet, namelijk zijn invloeden combineren tot iets eigens. Het hangt dus een beetje af van de mate waarin je helden bepalen wat je doet.

Ikzelf componeer zoveel mogelijk vanuit mezelf. Dit is natuurlijk onmogelijk, ik neem altijd alles wat ik ooit gehoord, gelezen en gezien heb mee. Maar toch denk ik dat dat uitgangspunt, vanuit jezelf beginnen, het beste werkt.

Natuurlijk kun je daar wel een vorm bij kiezen: een raamwerk om het geheel sturing te geven. Maar ik denk dat als je bij elke noot denkt: “hoe zou die of die dat gedaan kunnen hebben” je niet tot een bevredigend resultaat komt.

Maar wie weet, de beste dingen komen uit tegendraadsheid.

…is het je doel de geschiedenis in te gaan als groter talent dan…..?

• alexander

Hallo,

Men zag in Mozart als componist wel degelijk iets. Nadat hij volwassen werd moest hij zich als componist gaan bewijzen. Hij werd door vele collega's geroemd. Aan het eind van zijn leven werd zij succes minder. Zijn echte roem ontstond inderdaad pas na zijn dood.

Alexander

• Wolferl

peter schreef:

…is het je doel de geschiedenis in te gaan als groter talent dan…..?

Wie weet ik kan niet over mijzelf beoordelen, maar ik weet wel dat elke componist van nu en toen geen eigen stijl had ze hadden elk wel een voorbeeld.

Bach had veel invloed achter gelaten bij Mozart, Mozart weer bij Beethoven en Mendelssohn etc etc etc etc…

• Wolferl

Net als bij Schubert, die een paar maanden voor Beethoven's dood door Beethoven zelf werdt betiteld als een groot componist maar die kon eigenlijk niks meer voor hem doen. Ja en je weet het Schubert stierf nog geen kleine 3 jaar laterop 31 jarige leeftijd, maar hij werdt ook pas na zijn dood geroemd door zijn genie….Vivaldi ook trouwens…werdt ook nooit tijdens zijn leven echt serieus genomen…