onbekend portret Mozart ontdekt

• Rolf

Het portret lijkt in ieder geval verbazingwekkend veel op Tom Hulce in zijn rol van Amadeus………….of is het andersom? :)

• Bastiaan Jan

Ja, vind u dat echt? Kunt u dat verklaren?

Groet, BastiaanJan

• Wolferl

Ik kan me wel in het denkbeeld van Martin vinden, maar het blijft voor lange tijd nog een groot mysterie…hoe zag Mozart er werkelijk uit.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

• Rolf

Vergelijk maar eens:

Dezelfde ogen, neus, en mond, al had Tom Hulce op deze foto nou net even géén lachje op zijn lippen…………

• Wolferl

Ja helemaal gelijk, alleen (de echte) Mozart ziet er op dit portret uit als een gepasseerde 50+er….

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

• Bastiaan Jan

Ja, ik deel alle bovengenoemde meningen. Meningen van iedereen zijn welkom. Martin, goede zet van je om even die twee foto s te plaatsen.

Ik ben van mening dat Mozart zo n oud gezicht had door zijn vele kwalen en in de tijd 1790, dat het portret geschilderd is, was hij zorgelijk, alleen, en zijn kwalen werden erger. Mozarts ouder wordingsprocec en rijping begon al op zijn zesde, de eerste grote reis. Vergelijk dit met een “gewoon”mens en laat zeggen dat een gewoon mens op zijn twintigste diezelfde tred maakt als Mozart op zijn zesde, dan kom je tot de conclusie dat Mozart, al had hij een normaal leven geleid, dus inderdaad als een vijftiger was. Lichamelijk gezien is hij dus 51 jaar oud geworden. Nog erg jong. Vergelijk het met Beethoven, die begon op zijn 25ste tot zijn dertigste pas aan zijn rijpingsproces, en werd 57 jaar.

Ik denk al had Mozart echt 51 jaar geworden, dat je dan niet eens kan voorstellen wat zijn compositiestijl was geworden. Het is bijna onmogelijk dit te bedenken.

Dit zijn meningen, wie reageert hier op?

Groeten BastiaanJan

• Wolferl

Jazekr, dat is correct elk levensjaar voor mozart was lichamelijk 2 jaar.

Ook naarmate hij steeds een jaar ouder werdt ging hij ook beter componeren, hoe had hij gecomponeerd als hij daadwerkelijk 50+ was geworden.

Ik vergelijk dit ook met Alfred Heineken die ook op zijn jonge leeftijd een oude en verlopen gezicht had, nu had Alfred Heineken mischien geen kwaaltjes en ziektes maar het is toch een leuke vergelijking.

Oorzaken Mozart's uiterlijk en zijn vroege dood zijn allerlei omstandigheden, heeft vanaf zijn 6de jaar alleen maar onuitputtende reizen gemaakt door heel Europa en dat in een koets, over de wegen maar niette discuseren waren die ook nog eens erg voor woorden.

Zwak gestelte wat Mozart ook had hij heeft in zijn korte leven te vaak voor zijn leven moeten vechten, de epidemieen braken in heel Europa uit en vele kinderen en mensen vonden de dood, eigenlijk hadden Nannerl en Wolfgang nog 4 broertjes en zusjes maar die stierven vlak na hun dood door de epidemieen.

Mozart was dus al erg zwak toen hij geboren werdt, het bekende verhaal dat tijdens de geboorte van Mozart zijn moeder meer dood dan levend was en er wonder boven wonder boven op kwam. Ook Mozart heeft het zwaar te voorduren gehad tijdens de bevalling van hem, hij moest dan ook op een watermedicijn gezet worden en mocht geen moedermelk.

Het is een godswonder dat Mozart 35 is geworden, door de zwakke gezondheid vanaf zijn geboorte, de vele ziektes, het vele vechten tegen de dood, de vele epidemieen in het Europa, en de ongewone levensomstandigheden en onderhoud.

Het slikken van medicijnen en drinken van alcoholische dranken maakte het dus niet makkelijker voor hem, Mozart was ook erg verzot op de Vruchten Punch van zijn vrouw Stanzi(konstanza) en dronk daar veel van op een dag alsof het water was. Ook de medicijnen verbruik was niet jovel te noemen, het geld wat hij verdiende ging rechtstreeks naar de doktoren omdat hij veel medicijnen slikte.

Er worden ook dingen genoemd zoals halfgaar vlees eten, ik weet niet of u zelf al eens een halfgare gehaktbal heeft gegeten….dat is niet prettig na afloop. Mozart heeft 44 dagen voor zijn dood geroepen dat hij Gehaktballen rook(hij was namelijk erg gek op Varkenskotteletjes en Gehaktballen). Waarschijnlijk dit er een halfgare gehaktbal tussen zat.

Is mozart vergiftigd, door Salieri wiens hij altijd jaloers bleek te zijn op Mozart, waar het in de film ‘amadeus’ om draaide is in mijn ogen fictie en gehel niet de waarehid dus. Salieri stond algemeen bekend als een betrouwbare en behulpzame componist die zijn mouwen graag uitstak voor mensen zoals Mozart, en hij was tevens getrouwd(wat je in de film ook niet terug zag).

Het enige feit is dat we nog stees niet weten hoe en warom Mozart vroeg stierf, maar we weten wel dat hij godzijdank 35 is geworden want met al de bovenstaande onderwerpen overleef je het niet.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

Ps: reacties graag!!!!

• Elisa

Ik heb op een site gelezen over het nieuwe Mozart portret,

hij ziet er knap uit als altijd ;-)

een beetje een mengelmoes tussen andere schilderijen

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4154043.stm

is wel in het engels,maar is heel goede informatie

groetjes!

Elisa,(grote Mozart fan)

• Wolferl

Dit is een Nederlandse uitleg over het Portret.

Maar Elisa ik vindt hem niet knap, hij ziet er erg gehavend uit, verlopen kop heeft hij zo.

Je zou toch maar bij zijn dood naast hem hebben gestaan, gaan geruchten dat hij ontiechelijk stonk naar verrot vlees, dat zelfs zijn eigen kind(Carl Thomas) niet wou komen omdat ''papa stonk".

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

• Wolferl

kijk even op http://info.omroep.nl/ncrv/radio?nav=khbiKsHjHAQTDDcfvWzevWF

even in je adresbalk plakken..want ik zag namelijk dat hij er boven niet instond.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef