onbekend portret Mozart ontdekt

• Joop Bluemink

Hallo,

Zeker interessant, maar moeilijk in te schatten of Mozart er nu werkelijk zó uitzag.

Is er voldoende vergelijkingsmateriaal in de vorm van schilderijen, waarvan men met 100 % zekerheid kan zeggen dat het Mozart voorstelt? Op het pas ontdekte schilderij ziet hij er uit als 50-jarige.

Overigens Ik vond een oude kalender met foto's (van schilderijen denk ik) van bekende componisten, w.o. Mozart. Helaas kan ik er geen goede scan van maken, maar ik kan de foto als volgt omschrijven: Mozart steunt met zijn rechter elleboog op een soort vaas, heeft een boekje (met notenschrift?) in zijn hand. Zijn linkerhand wijst naar struiken schuin achter hem. Zij-aanzicht van zijn gezicht, en ik zie een zekere gelijkenis met Tom Hulce. Ik ken natuurlijk ook het overbekende schilderij waarin hij met zijn zus Nannerl achter de piano zit.

Er is in het verleden al heel wat gespeculeerd hoe zijn compositiestijl zich zou hebben ontwikkeld als hij langer had geleefd. Mijn persoonlijke mening is dat de late composities van Haydn, bijv. de laatste 12 sinfonieen, Die Schoepfung en Die Jahreszeiten en Beethoven's composities in de vroege jaren van 1800 zeker veel indruk zouden hebben gemaakt, maar dat hij zijn eigen weg zou zijn ingeslagen.

Maar, we mogen heel blij zijn met hetgeen we hebben, een onuitputtelijke bron van muziek van een muziekaal genie, wat maar zelden of nooit voorkomt.

“Alle composten in de hemel zitten bij elkaar in een grote hal. Alleen Mozart heeft zijn eigen kamer.” (Victor Borge)

• henke

was schubert maar zo oud geworden als schubert

henke

• henke

sorry

ik bedoel

was Schubert maar zo oud geworden als Mozart, dan had hij nog 4 jaar langer muziek kunnen componeren.

Henke

• Wolferl

? leg nader uit Henkie

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

• henke

Luister naar de laatste compositie's van Schubert.

Het strijkkwintet in C (D956) en de pianosonate's D960, 959 & 958.

Meesterwerken van de eerste orde, op 31 jarige leeftijd. Plak er nog eens 4 jaar bij die Mozart had, nou dan weet je het wel…

Het interessante is natuurlijk dat Schubert helemaal niet wist dat hij zou sterven.

Grappig is dat, ik doe het zelf ook. Je zegt snel dit heeft hij een week voor zijn dood geschreven. Alsof het stuk dan beter en/of meer diepte moet krijgen, terwijl Schubert toen hij deze laatste stukken schreef helemaal niet wist dat hij zou sterven. Hij componeerde “gewoon” een nieuw muziekstuk.

Henkie

• Bastiaan Jan

Idd, die is zo oud als zichzelf geworden. Dat word ieder mens, maar ik begrijp dat je Mozart bedoelde, t scheelde overigens maar 4 jaar.

Mozart was al 6 jaar dood toen Schubert werd geboren.

Groetjes Bas

• fred

Beste Henke,

Bij je bewering “Schubert wist natuurlijk helemaal niet dat hij ging sterven” dienen toch enige kanttekeningen gemaakt te worden. Bekend is dat Schubert al jaren vóór zijn dood af en toe ‘dood en dood’ ziek was.Dus helemaal onaangekondigd verscheen de uiteindelijke dood bepaald niet. Bovendien, en daarmee waarschijnlijk samenhangend, was Schubert bij tijden diep en diep ongelukkig, eenzaam tot in het diepst van zijn ziel (ja, je wordt er niet vrolijk van wanneer je een biografie over hem leest…).

Fysieke- en geestestoestanden die ongetwijfeld hun weerslag in zijn werken hebben gekregen. De hele “Winterreise” gaat eigelijk alleen maar over de dood en het doodsverlangen. Het blijft natuurlijk altijd interpreteren vanuit de wetenschap dat bepaalde werken vlak voor zijn dood zijn geschreven, maar bijvoorbeeld inderdaad het strijkkwintet in C, en de pianosonate in Bes (langzame deel…) dat is toch muziek die ‘ vanuit een andere wereld’ lijkt te komen.

• Bas

Heeft er nog iemand interessante suggesties over het nieuw ontdekte portret van Mozart , zie het berichtje van Martin ( 09-01) daar staat het portret op.

Groetjes Bastiaan Jan

• Wolferl

Dat zeg je heel goed Fred, Schubert wist eigenlijk al langere tijd dat hij niet oud zou worden. Mede ook door de vele wilde jaren die hij bewerkstelde.

En was het ook niet zo dat Schubert zeker geen bekende was in zijn tijd, en dat hij ooit een poging heeft gedaan om zijn werk bij Beethoven te tonen, waarop die zei dat Schubert één van de grootste componisten was in zijn tijd. En dat Beethoven later niet veel meer kon doen omdat die ook op sterven lag.

En ja Fred ‘'Winterreise’' is een heel mooi werk van Schubert, en het schetst duidelijk aan wat zijn innerlijke gevoelens waren op dat moment.

Ik moet Schubert's gehele bio nog lezen, maar kan hem nauwelijks verkrijkegn wat ik wel jammer vindt. Want Schubert is één van de geniaalste componisten alelrtijden en dat mag zeker gezegd worden.

Met Vriendelijke Groet

Melvin Kef

• Wolferl

Deze vindt ik wel het mooist.

Maar volgens veel berichten is dit toch wel de meest lijkende, dat heeft ook Konstanza ooit voor haar dood verteld. Dat dit de portret zou zijn die het meest leek op hem.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef