Hallo,
Zeker interessant, maar moeilijk in te schatten of Mozart er nu werkelijk zó uitzag.
Is er voldoende vergelijkingsmateriaal in de vorm van schilderijen, waarvan men met 100 % zekerheid kan zeggen dat het Mozart voorstelt? Op het pas ontdekte schilderij ziet hij er uit als 50-jarige.
Overigens Ik vond een oude kalender met foto's (van schilderijen denk ik) van bekende componisten, w.o. Mozart. Helaas kan ik er geen goede scan van maken, maar ik kan de foto als volgt omschrijven: Mozart steunt met zijn rechter elleboog op een soort vaas, heeft een boekje (met notenschrift?) in zijn hand. Zijn linkerhand wijst naar struiken schuin achter hem. Zij-aanzicht van zijn gezicht, en ik zie een zekere gelijkenis met Tom Hulce. Ik ken natuurlijk ook het overbekende schilderij waarin hij met zijn zus Nannerl achter de piano zit.
Er is in het verleden al heel wat gespeculeerd hoe zijn compositiestijl zich zou hebben ontwikkeld als hij langer had geleefd. Mijn persoonlijke mening is dat de late composities van Haydn, bijv. de laatste 12 sinfonieen, Die Schoepfung en Die Jahreszeiten en Beethoven's composities in de vroege jaren van 1800 zeker veel indruk zouden hebben gemaakt, maar dat hij zijn eigen weg zou zijn ingeslagen.
Maar, we mogen heel blij zijn met hetgeen we hebben, een onuitputtelijke bron van muziek van een muziekaal genie, wat maar zelden of nooit voorkomt.
“Alle composten in de hemel zitten bij elkaar in een grote hal. Alleen Mozart heeft zijn eigen kamer.” (Victor Borge)