onbekend portret Mozart ontdekt

• Joop Bluemink

Hallo Melvin

De grootste foto (van een schilderij, nietwaar?) is bijna dezelfde als die ik heb, maar dan met het gezicht naar de andere kant. De kleine foto - ook van een schilderij - is inderdaad een van de bekendste.

mvg

Joop

• Wolferl

Die grote is idd vaak gephotoshopped, jammer maargoed.

En ja de laaste(de kleinere) is idd de bekendste en de meest lijkende.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

• Bas

Ja, de bovenste vind ik erg sprekend. Ik heb een buste op mijn piano staan, die van dit portret is afgeleid. Maar het onvoltooide portret , geschilderd door Jospeh Lange is toch ook erg sprekend. Het is gewoon moeilijk om portretten van verschijdene schilders te vergelijken. De ene schilder heeft een andere interpretatie van een persoon, dan de andere. Joseph Lange kon zijn zwager uiteraard persoonlijk, zodat het goed te verklaren is dat Constanze dit portret het meest gelijkende vond vanwege het feit dat Joseph Lange er iets persoonlijks in legde. De andere portretten, vooral die van Barbera Kraft, zijn erg achttiende eeuws, klassisistisch geinterpreteerd. In die tijd werden bekende personen in een volmaakte vorm geschilderd. Als Mozart uit dat schilderij zou stappen, zou je je kapot schrikken, zo n strak geplooid en witterig mens. Het nieuwe portret slaat door naar het te realistische, vanwege de diepe lijnen en onregelmatigheden in Mozarts gelaat. Maar dat kan naar mijn mening ook weer te ver gaan. Ik denk, als je al die portretten bijelkaar voegt, het gemiddelde neemt in je verbeelding, je het best uitkomt. Alhoewel, Mozart s gezicht was door de pokken aangetast. Dus, de vergelijking gaat weer niet op, zo blijft een mens wikken en wegen, over hoe de componist der componisten er uit heeft gezien, maar hij lacht ons nu uit van, mensen, mijn uiterlijk is niet belangrijk!! het gaat om mijn muziek!! Let daar op.

Dit is geen samenvatting van de discussie, nee, ik ben benieuwd naar de filosofieen van anderen.

Groetjes Bastiaan Jan

• Wolferl

Door de ziektes aangetaste huis, ja daar kan ik me zeker in vinden.

Ik heb dan ook vaak gezegd dat het een wonder is dat Mozart 35 is geworden.

Daarom ga ik nauwlettend de procedure volgen van de “mogelijk gevonden” schdel van Mozart, ik ben namelijk benieuwd of ie inderdaad van hem is.

Ze hebben namelijk ook hetgehele skelet van een dochter van Mozart's zus gevonden.

En aangezien de botten van Mozart en de botten van zijn Nichtje de zelfde sporen hebben als de moeder van Mozart, ben ik verheugd dat ze eindelijk dat gaan onderzoeken.

Mocht de schedel echt daadwerkelijk van Mozart zijn, dan kunnen ze daknzij de huidige technieken een echt serieus beeld krijgen van hoe hij er uitzag.

Dit is mogelijk schedel van Mozart, deze is gevonden op exact de zelfdeplek als waar Mozart 214 jaar geleden werd begraven in een anoniem massagraf.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

• Wolferl

27 Januarie 2006, 250ste geboortedag van Mozart.

Hopelijk zijn er mensen die dit evenement gaan volgen, ik ga er in ieder geval naartoe.

Wordt groots gevierd in Salzburg.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef