Mozartpagina

• henke

Wolferl

Excuses aan Elisa Mozart.

Bedankt voor je reactie,

Heb je Beethoven's Tripple concert opus 56 wel eens gehoord.

Voor die tijd een extreme bezetting en een zeer merkwaardig werk. Piano, Cello, Viool.

Het langzame deel (largo) is van een hemelse schoonheid

Om nog even de genialiteit van Beethoven aan te halen; Op 11 jarige leeftijd speelde hij het gehele “Wohltemperierte Klavier” van Joh. Seb. Bach uit het hoofd en schreef hij zijn eerste komposities.

Henke

Hoe ironies,

We hebben het over Beethoven en de titel van deze gedachteuitwisseling is Mozart pagina. Heb ik zelf zo genoemd.

• Wolferl

Bij deze Henkie ;)

Nee, ik heb Tripple concert opus 56 nog niet gehoord, maar als dat volgens jou een geniaal stuk werk is van deze grote kleine man, dan ga ik dat zo snel mogelijk doen. Wat dat betreft ben ik niet zo moeilijk, hoe kan ik anders dan zo van Hans Roth zijn muziek houden…ook niet s' Wereld's grootste componist allertijden.

Maargoed, mijn grootste passie is natuurlijk Mozart omdat ik van hem bijna alle werken herken en ken, en ook elke noot zalig is om naar te luisteren.

Ik wist niet dat Beethoven op 11-jarige leeftijd een obsessie had voor JS Bach, ik wist wel dat Mendelssohn op vroege jeugdige leeftijd veel composities van JS Bach overschreef, en dat ook dankzij Mendelssohn de Mattaus Passion herboren werd.

Je kan zeer zien dat er een dikke rode lijn van componist naar componist gaat, vroeg of laat hebben ze altijd wel iets gemeen of met elkaar te maken gehad.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

• BastiaanJan van Vliet

Henk,

Weet jij nog interessante details over Beethovens leven?

Groetjes Bastiaan

• BastiaanJan van Vliet

Ik heb het tripelconcert van Beethoven. Een wat onbekender werk, maar mijns inziens onterecht. En het tweede deel is idd van een hemelse schoonheid. De uitvoering met Yo-Yo-Ma op de violoncel is briljant, je houd t niet droog!!

Maar ik kan de wat achtergestelde belangstelling van dit werk wel bevatten. Het eerste en laatste deel zijn moeilijk te begrijpen vanwege de complexe compositorische structuren dus meerdere keren luisteren is wel aanbevolen.

idd, de ongewone bezetting was niet gebruikelijk, maar wel erg geniaal.

Groetjes , BastiaanJan

• henke

Uiteraard.

Wist je dat Beethoven les heeft gehad van Mozart. In 1787, Beethoven was 17 jaar, heeft hij in Wenen bij Mozart les gehad. Echter het onderwijs duurde kort. Beethoven moest naar Bonn terug, omdat zijn moeder ernstig ziek was. Zij stierf en Beethoven moest de zorg voor zijn beide jongere broers overnemen.

Mozart heeft toen in die tijd over Beethoven gezegd: “Op hem moet u letten, hij zal eenmaal in de wereld van zich doen spreken”.

Kun je het voorstellen Mozart en Beethoven samen?

Op de begrafenis van Beethoven in 1827 werd er tijdens de plechtigheid oa het requiem van Mozart uitgevoerd.

Beethoven leed aan een ongeneeslijke leverziekte en een zware longontsteking verslechterde plots zijn gezondheid. Vlak voor zijn dood maakte hij kennis met Schubert en zijn kompositie's. Waarvan hij zei: “Waarlijk, in Schubert woont een goddelijke vonk”.

MUSS ES SEIN, ES MUSS SEIN.

Henke

• math nelissen

Beethoven is de eerste componist geweest, die niet in dienst was van een broodheer. Mozart was dat wel. Pas op latere leeftijd wist Mozart zich als zelfstandig componist te vestigen. Mozart blijft m.i. een klassiek componist terwijl Beethoven de weg geplaveid heeft naar de romantiek. Zijn symfonieën getuigen daar al van omdat daar een vierde en/of vijfde deel aan is toegevoegd. Mozart kon rondkomen van zijn opera’s die in Wenen veel werden opgevoerd. Het was zeker geen vetpot, maar hij kon er redelijk van leven. Zijn theaterkostuums waren in die tijd zeer kostbaar en hadden een klein vermogen gekost.

Beethoven moest het voornamelijk hebben van zijn uitgevers die zijn muziek moesten uitgeven en verspreiden. Gezien zijn opvliegend karakter had hij nog wel eens last van onenigheid en hoogoplaaiende ruzies met zijn uitgever(s). Voor zijn doofheid, was Beethoven naast componist ook concert pianist. Feitelijk wist niemand wat men met deze vreemde snuiter aanmoest. Hij moet een fabuleus pianist geweest zijn maar zijn manier van spelen was te hard, te geagiteerd, kortom, het paste gewoonweg niet in de tijdsgeest die verfijnde manieren voorstond. Beethoven was veel meer een beer met schoenmaat 48 die door de porseleinkast rondstruinde.

Beethoven was geen man voor het theater in tegenstelling tot Mozart. Hij componeerde slechts 1 opera en dat kostte hem bloed zweet en tranen. Van de geestelijkheid moest hij ook niet veel hebben. Zijn Missa Solemnis is zo’n beetje het enige geestelijke werk van enige importantie. Hij was er gewoonweg de man niet naar om voor theater te schrijven. Uiteraard ging dat ten koste van zijn inkomsten.

Van zijn muziek begreep men nog minder. Hij ging met zijn composities veel verder dan de op dat moment populaire jongens als Haydn, Mozart en Salieri die veel meer schreven waar de intellectuele elite om vroeg en voorschreef. Beethoven had daar lak aan! Beethoven was een vurig bewonderaar van de franse revolutie. De staatkundige vernieuwing sprak hem enorm aan.

Zijn derde symfonie heeft hij opgedragen aan Napoleon. Later heeft hij daar spijt van gekregen zeker toen de Fransen Europa onder de voet liepen en Wenen werd ingenomen. Een van zijn grootste weldoeners was gedwongen om de stad te ontvluchten. Zijn piano sonate Les Adieux herinnert aan die droevige tijd. De uitbundige vreugde in het 3e deel is de terugkeer van zijn geliefde vriend en weldoener. Een sonate vol tegenstrijdigheden en contrasten van emoties. Beethoven was het grote voorbeeld voor Schubert. Deze laatste was een vurig bewonderaar van hem. Schubert was tevens de eerste romantische componist. Hij bewandelde het pad dat Beethoven voor hem had uitgehakt. Beethoven zelf heeft de stap naar de romantiek nooit volledig kunnen maken. Daarvoor was hij nog te zeer klassiek componist die zijn wortels ook bij de Weense klassieken behield. Maar hij zocht altijd de grenzen op. Zijn lach weergalmt als je het laatste deel van zijn vijfde hoort. De opluchting en de bevrijding dat hij er toch weer in is geslaagd een muzikale oplossing te vinden, hoor je er in terug en dat geldt voor veel van zijn composities.

In mijn ogen is Beethoven de grote vernieuwer geweest en de laatste grote klassiek componist. Hij wees de weg naar de vernieuwing. Toen hij stierf was die vernieuwing al een feit.

• Wolferl

Geachte Henkie,

Dat Mozart Beethoven les heeft gegeven klopt als een bus, maar Beethoven was 16 en geen 17.

En dat van zijn jongere broers wist ik ook, en dat Mozart's Reqieum op Beethoven's begrafenis werdt gespeeld ook…

Maargoed, het is natuurlijk altijd leuk om over deze onderwepren te discuseren.

Met Vriendelijke groet

Melvin Kef

• henke

Wolferl

Fijn dat je dat ook allemaal wist

Henke

• Wolferl

Niks aan toe te voegen math nelissen.

Mooi verteld ook, maar het laaste ben ik niet met je eens.

Je verteld dat Beethoven in jou ogen de grootste vernieuwer is geweest.

Ok wat betreft omschakeling van klassiek naar romantiek wel.

Maar Mozart is ook een niet te weerstaan belangrijke schakel geweest van Barok/rococo naar Klassiek. En dat kan men bij Haydn ook wel aanrekenen.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

• Wolferl

Hahaa is dit een sneer onder water:P

Nee maakt niet uit….

Wie hoort en leest weet veel.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef