Even wat leuke anekdotes over Beethoven.
Gewelddadige muzieklessen
Beethovens vader was een gewelddadige en driftige man. Wanneer hij 's avonds laat dronken uit de kroeg kwam, sleurde hij de jonge Ludwig uit zijn bed met als doel muzieklessen in het slaperige hoofd van de jongen te “rammen”. Ook dwong zijn vader hem viool te spelen voor hem en zijn drinkmaten. Ondanks alles bleef Beethoven gelukkig toch van muziek houden.
Beethoven en Napoleon
Aanvankelijk was Beethoven een bewonderaar van Napoleon op grond van diens revolutionaire inzet en verstandhouding met het gewone volk. Beethoven was zelfs van plan om zijn Derde Symfonie aan hem op te dragen. Maar toen zijn held zichzelf tot keizer kroonde, werd hij woedend. Napoleon, de man van het volk, bestond niet meer. Hij was een tiran geworden. De symfonie die hij Napoleon had willen noemen, werd omgedoopt tot Eroica. Het schutblad, waarop de naam Napoleon is doorgestreept, bestaat nog.
Beethoven's Derde Symfonie is niet naar Napoleon genoemd, maar dit pianoconcert is later wel met de keizer in verband gebracht. Het Kaiserskonzert is geschreven na een bloedbad dat Napoleon aanrichtte.
Beethoven schreef zijn vijfde en laatste concert toen het leger van Napoleon Wenen bombardeerde. Hij schuilde in de kelder van zijn broer en beschermde zijn kwetsbare gehoor met kussens tegen 't kanonnengebulder.
Goethe
Op een dag, tijdens een wandeling met Beethoven, raakte Goethe geirriteerd door het feit dat hij non-stop door voorbijgangers werd gegroet. “Stoort u zich daar niet aan, excellentie”, sprak Beethoven, “misschien zijn de begroetingen wel voor mij bedoeld.”
Miezerige viooltje
Beethoven, die geloofde dat hij tijdens het componeren met God communiceerde, spaarde kosten noch moeite om perfectie te bereiken. Een violist beklaagde zich eens tegen hem over een buitengewoon vreemde passage in een van zijn composities. “Toen ik dat schreef, was ik me ervan bewust dat ik werd geïnspireerd door de Almachtige God”, antwoordde Beethoven de violist. “Denk je nou werkelijk dat ik rekening kan houden met jouw miezerige viooltje wanneer Hij tot mij spreekt?”
Mondschein Sonate
Een van de (meerdere) verhalen over de totstandkoming van de Mondschein Sonate gaat als volgt: Beethoven wandelde op een avond langs het huis van een schoenmaker. Daar hoorde hij iemand in het huis een compositie van hem oefenen. Hij stopte om te luisteren en hoorde een meisjesstem zeggen dat ze wel eens een goede uitvoering van het stuk zou willen horen, gespeeld door een echte muzikant.
Beethoven ging het huis binnen en toen hij zag dat de jongedame aan de piano blind was, bood hij aan het stuk voor haar te spelen. Dat deed hij, meer dan een uur achterelkaar. En terwijl hij dat deed ging de zon onder en de eenzame kaars in de kamer doofde.
Buiten scheen de maan helder en verlichtte zo de kamer waarin Beethoven de muziek speelde. Hij werd zo geïnspireerd door de waardering van zijn muziek door het meisje en de schoonheid van de atmosfeer die in de kamer hing, dat hij zijn beroemde “Mondschein Sonate” componeerde.
Onspeelbaar moeilijk
In 1818 gaf het London's Royal Philharmonic Society Beethoven de opdracht tot het componeren van een ode aan de broederschap van de mensheid (voor 100 pond). Beethoven voltooide het stuk begin 1824: de berucht moeilijke “Negende” was zijn eerste symfonie in meer dan tien jaar. Helaas, na het debuut werd de symfonie als onspeelbaar bestempeld en belandde prompt jarenlang op de plank van het Philharmonic. Veel andere orkesten sloegen eenvoudigweg de moeilijke delen van het werk over.
Beroemde laatste woorden
Laatste woorden van beroemde mensen zijn altijd populair. Opvallend is dat er van Beethoven verschillende “Laatste woorden” rouleren. De componist stierf tijdens een zwaar onweer, daarover is men het eens. Maar wat zou hij nu echt als laatste hebben gezegd? “In de hemel zal ik kunnen horen”, of: “Vrienden, applaus! De voorstelling is voorbij”?
Uitspraken
“U bent een prins omdat u als prins geboren bent. Ik ben een groot componist omdat ik heb gevochten en geworsteld en mijn hele leven me te pletter heb gewerkt! Er zijn een heleboel prinsen….er is maar één Ludwig van Beethoven!” (L. van Beethoven)
“De hoeveelheid geld die iemand nodig heeft is schrikwekkend.” (L. van Beethoven)
“Magische muziek verlaat het geheugen nooit.” (L. van Beethoven)
“Hou deze jongen in de gaten, op een dag zal hij de wereld dwingen om over hem te praten.” (W.A. Mozart na zijn ontmoeting met de 17-jarige Beethoven)
“De extravagantie van Beethoven's genie heeft het hoogtepunt bereikt in zijn zevende symfonie, en hij is nu rijp voor het gekkenhuis.” (Weber over de 7e symfonie van Beethoven)
“Ik hou van Beethoven, vooral van zijn gedichten.” (Ringo Starr)
Met Vriendelijke Groeten
Melvin Kef