Mozartpagina

• BastiaanJan

Hee Melvin, waar heb jij deze anekdotes vandaan? Ik ken ze allemaal :-) maar waar heb jij deze vandaan?

Er bestaat een boekje door Jos van der Zanden over beethovens nieuwe onthullingen waarin een aantal anekdotes worden rechtgezet.

Zo heb je een anekdote over het thema van het tweede deel van de achtste symfonie, dat Beethoven deze melodie afgeleid zou hebben van een reclame-canon voor Malzels metronoom. ( de pulse van het deel is echt metronomisch) Maar in dit boekje is beschreven dat dit andersom was, dus dat Beethoven het metronoomreclametje afgeleid heeft van de achste, of dergelijk.

Zoals de anekdote over de Mondschein zou wel eens een romantische interpretatie geweest kunnen zijn van de totstandkoming van de Monschein, e.d.

En de gewelddadige muzieklessen van Pa Beethoven zijn ook niet zeker te noemen.

Ik bagatalliseer de anekdotes niet, daar zijn t anekdotes voor maar sommige zijn door het dweepzuchtige karakter van de negentiende eeuw wel erg opgeblazen geworden.

Groetjes, Bastiaan

Groetjes, Bas

• Joop Bluemink

Hallo Bastiaan

Sorry dat ik wat laat reageer; ik was een tijdje niet online.

Bedoel je zijn ‘Musikalischer Spass’?

Even terzijde, maar toch wel een beetje verbonden met dit onderwerp is

een compositie van J.F. Rébel, ‘Les Elemens’. Met het begin van dit werk was hij, zonder dat hij dat wist, zijn tijd ver vooruit. Wat een opening!

Van Charles Ives ken ik 3 symphonieen. De derde vind ik prachtig en beslist niet

A-tonaal klinken.

mvg

• BastiaanJan van Vliet

Ha,

Ik bedoel de cantate “Die Seele des Welltals oh Sohne”

Het is een vrijmetselaarscantate en daarvan het twee na en een na laatste deel.

Charles Ives schreef inderdaad niet alleen atonale muziek.

Groetjes, BastiaanJan