Beste componist ooit

• A.Mulder

Over smaak valt niet te twisten, dat is ook het mooie van muziek. Daar zijn we het dan toch met elkaar over eens. Natuurlijk is er meer fantastische muziek gecomponeerd, en ik ben blij dat er zoveel mensen zijn die hier van genieten, getuige ook de reacties op deze discussie. Toch is het gek dat we spreken over klassieke muziek wat bij mij een gevoel oproept van een afgesloten periode.

Die scheidingsmuur is er voor mij wel degelijk, alhoewel de meningen over waar men die plaatst zullen verschillen. In de stijl van de oude componisten wordt volgens mij niet zoveel meer gecomponeerd. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de samenleving waaraan de kunstuitingen zich spiegelen. Componisten zoals Strauss en Gershwin zijn voor mij geen serieuze klassieke componisten meer, sorry als ik mensen voor de benen schop. Daar ligt voor mij dan ook de echte scheidingslijn. Naar Mozart, en vele componisten na hem kan ik prima luisteren, maar toch bespeur ik hier al een lichte teruggang in diepgang. Je kan toch niet stellen dat de kwaliteit van de muziek zich in opgaande lijn heeft ontwikkeld, getuige de hedendaagse ellende die je moet aanhoren en wat men muziek noemt.

Ik denk daarbij dat smaak in de muziek ook alles te maken heeft met het karakter van iemand en daarmee is het dan ook zeer persoonlijk allemaal. Ook mijn mening!!

Groeten, Bram

• Wolferl

Dat is een zeer gevoelige snaar die u daar raakr mr. Mulder, niet voor mij maar voor mensen die geobsedeerd zijn door composisten zoals: Gershwin en Strauss jr.

Over het algemeen doet vrijwel die hele romantische periode mij niet veel, ik vindt Mendelssohn, Schubert, Schumann, Brahms, Beethoven, Mahler, Debussy, Liszt, Verdi, Puccini, Bruckner wel leuk maar niet explosief.

Mijn tijdlijn houdt op bij Rossini, ik noem die man niet voor niets de Mozart van Italie. En hij zei ook als reden dat hij stopte met componeren dat het aan de opbloeiende romantische tijd lag dat hij ermee stopte.

Maar over het algemeen kan ik me ook prima vermaken met sommige muziek van componisten die componeerde in de Romantische periode.

En wat ben ik toch stiekem blij dat Mozart die tijd niet heeft meegemaakt, of is dat een steek onder water voor Mozart fannaten(ben er zelf ook één).

Gegroet

Melvin

• Joop Bluemink

Hallo Melvin

Bedankt voor het ‘schouderklopje’. Even het volgende: mijn interesse in de klassieke muziek is denk ik veelzijdig. Ik luister ook graag naar muziek van Bach's zonen, Vivaldi, en nog veel meer italiaanse barok-componisten. Maar ook de muziek van Rameau, Lully en Couperin mag ik graag horen. Tja, dan die zogenaamde romantische periode. Beethoven was een vernieuwer op symphonisch gebied. Schubert daarentegen niet. Desalniettemin is zijn 9e ‘met de hemelse lengte’ een juweeltje om naar te luisteren. Schumann's kamermuziek is intiem van aard, die van Brahms ietwat bombastischer. Diens 4 symphonieen hoor ik stuk voor stuk graag. Zelfde geldt voor Schumann en Mendelssohn. Hij eerde Bach door in zijn 5e sinfonie het orgel(?)-choraal ‘Een vaste Burcht is onze God’ als laatste deel te bewerken.

Ik heb Pappa Haydn niet vergeten hoor! Hij moet een opgewekte, humoristische componist geweest zijn, getuige zijn veelvuldig vrolijk klinkende symphonieen.

Zijn zwanenzang, Die Jahreszeiten en Die Schoepfung, geven ook aan wat iemand op relatief hoge leeftijd nog kan.

Zo, ik hou het even voor gezien. Één ding moge duidelijk zijn (en ook dat is uiteraard mijn eigen mening): er moet wel een hogere macht bestaan, anders kan ik niet verklaren waar de hemelse muziek vandaan komt, of het nu Bach of Mozart of welke andere componist dan ook is. Zonder muziek zou mijn leven een enorme leegte bevatten.

mvg

Joop

• Wolferl

Amen

Melvin

• A.Mulder

Beste mensen, volledig mee eens. Dat we allemaal nog lang mogen genieten van een geweldig stuk erfgoed die al die componisten ans hebben nagelaten.

Groeten,

Bram

• derreck

Stravinski

Rachmaninov

Ravel

Dit zijn goeie componisten en zijn zelde of niet genoemd. Vooral Stravinski heeft de muziek een enorme trap gegeven.

• Wolferl

Ja dat is jou mening en jou smaak.

• daniell

ik ben het helemaal met derreck eens

er wordt hier zo onzinnig dom geschreven over Mozart.

de man draait zich 3x om in zijn graf als hij het zou lezen.

luister liever naar bv zijn strijkkwartetten dan dat dom vergelijken

en hersenspinselen over zijn dood.

daniell

• henke

Beste Derreck

Voeg daar Shostakovich ook bij.

Denk aan zijn celloconcerten; SCHITTEREND met name zijn 1e celloconcert.

Ken je die??

Henke

• BastiaanJan van Vliet

Nee, zeker niet mee eens. Er word zeker niet onzinnig over Mozart geschreven. Dit zijn Mozartliefhebbers en wellicht geestverwanten die zeer begaan zijn met het lot van hun geestverwant. U kunt dus beslist NIET zeggen dat er onzinnig over word gesproken. IK geef toe, het is wat eenzijdig, realatief natuurlijk, maar als u een conversatie over Stravinsky wil, ga u gang en ik weet zeker dat er minder gesprekstof zal zijn dan over Mozart. Dat bepaald gewoonweg de history. Ten eerste was Stravinsky een componist uit de welliswaar vroegmodern tijdperk en ten tweede is Stravinsky's muziek veel minder üniverseel en veel meer specifiek dan het zeer tijdloze van Mozart. Ik geef toe, Stravinsky was zeer veelzijdig en zeer kundig, geniaal e.d. maar zijn muziek heeft niet dat kosmisch universele van Mozarts muziek. Stravinsky heeft zijn duizenden verslagen en Mozart nog altijd zijn tienduizenden.

En Het leven van Mozart is in een waas, mist van intriges en geheimzinnige legendes gehuld, dat heeft vele componisten tot de verbeelding gesproken. Wat waren Mahlers laatste woorden, Waarheen verwijst de tweede symfonie van Beethoven e.d.

Dank u