Favoriete Artiesten

• daniel

Wat een nivo!!

• Fred

Wolferl, ik snap (ongeveer) wat je bedoelt te zeggen, maar begrijpen doe ik het niet….

Je wilt alleen nog maar “nieuwe” muziek; wat versta je onder nieuw: hedendaags, of muziek die je nog niet kent?

Je wilt geen werken meer horen die al honderden keren zijn opgenomen; dus je zet al je Bach, Mozart, Beethoven, Brahms cd's bij het grofvuil?

Je zegt dat je vertolkers/vertolksters van muziek maar niks vind…..(hoe durf je…)

(zie je vorige bericht hierboven)

Maar muziek (klinkende muziek) bestaat niet zonder vertolkers/sters. Bij de gratie van wie bereiken die noten vanaf het podium of de cd jouw oren?

En: de kunst van goeie vertolkers/sters is om muziek die al duizenden keren is uitgevoerd, en honderden keren is opgenomen, als NIEUW te laten klinken. Iets waar Janine Jansen, naar mijn bescheiden mening, aardig in geslaagd is.

En “muziekstukken van vroeger in een nieuw jasje” zijn volgens mij gewoon bewekingen.

groet, Fred

• Fred

Ik bedoel natuurlijk ‘bewerkingen’ :)

• Fred

Ahaa, dus “componeren in de stijl van …” , ja dat is weer wat anders

• Wolferl

Nee, maar hoeveel verschillende uitgave's van Mozart tot Bruch hebben we al niet gezien en gehoord. Honderden, werkelijk honderden. Ik wil zeggen dat ik het niet zo bijzonder vind dat er telkens weer iemand een bepaalde compositie opnieuw speelt en opneemt, dat is toch geldklopperij. Ik zou het meer een prestatie vinden als er iemand opstaat die nieuwe partituren kan bedenken en uitvoeren..

• Wolferl

Nou je doet zelf heel hard mee aan het niveau…Nivo is trouwens Nederlands Instituut Voor Onbegrijpelijke….jij plaatste zojuist de uitspraak van de eeuw.

• BastiaanJan

Dat gebeurt genoeg hoor Melvin. Alleen jij bedoelt verder componeren in de Weensklassieke stijl, denk ik. Dit is pas haalbaar na een lange studie en ook met kennis van moderne muziek. Zuiver componeren in de Weensklassieke stijl is gewoonweg niet haalbaar meer. Wat wel kan, is de klassieke vormstructuur behouden, eventueel ook de klassieke zinsbouw, maar in de doorwerking van bijvoorbeeld een sonate moet je onze tijd wel even laten horen door bijvoorbeeld de twee expositiethema's eens op hun fundamenten te laten schudden en de chromatiek eens even flink bij de bek grijpen. Haal eens een geintje uit met de thema's, voeg ze bij elkaar tot 1 enkel akkoord en schuif t zootje in hele toonsafstanden op, de derde weense school is geboren, anno 2005 en wellicht zullen de werken op hoog niveau vertolkt worden door mensen zoals YoYoMa, Janine Jansen met haar mooie….. eh viool en wellicht het KCO, A-dam. Wie weet.

Maar ik zal je zeggen, de uitvoeringen van hoogstaande musici, solisten zijn met een goede dirigent, e.d. nog altijd het boeiendst. Zei bezitten de meeste zeggingskracht om grote componisten volledig uit de verf te laten komen. Vooral als dit gedaan word met enig historisch besef.

En het allermooist is dat ze vaak hun eigen geluid blijven houden. De allergrootsten dan. Ik ben het met je eens, er zijn al zoveel uitvoeringen en zoveel opnames maar om de continuiteit voor de toekomst te waarborgen is het van belang dat er zulke hoogstaande vertolkingen blijven bestaan.

Groetjes, BastiaanJan

• BastiaanJan

Ehm, het niveau wat de het nageslacht van de mensheid ten eerste waarborgt en ten tweede weet iedere man met een heldere kijk op het vrouwenschoon dat Janine Jansen behalve een fenomenaal violiste ook een mooie vrouw is en dat ze dat zeker mee laat spreken in haar optreden naar de buitenwereld toe. Ik ben niet het mens om dat te logenstraffen en er geheimzinnig over te doen. Dus over niveau gesproken, de allergrootse musici konden hartelijk moppen tappen over dit bepaalde niveau, als ik hun biografen en brieven mag geloven. Ene Mozart met zijn nichtje, naar ik meen. We zouden die man zijn muziek moeten verbieden, zo zedeloos als hij was.

Maar toch is zijn muziek wonderschoon. Maar kent u die theorie van Freud niet?

Groetjes BastiaanJan

• Eidur Namegah

Beste BastiaanJan,

Ook al ben ik niet zo'n fan van André Rieu (zijn vioolspel vind ik nogal snerpend en muzikaal vlak), vind ik datgene wat hij met zijn orkest doet juist heel erg authentiek!. Muziek maken voor het plezier. Wein, Weib und Gesang. Dat was het sociale-muzikale klimaat waarin Strauss als geniaal handig componist (bewonderd door niemand minder dan Brahms!) zich moeiteloos bewoog.

André Rieu is, wat die uitvoeringspraktijk betreft, zeer authentiek. Over de muzikale authenticiteit valt naar mijn mening wel wat af te dingen.

Ik ben het dus op een grappige manier wel en niet met je eens.

groet,

Eidur

• Fred

En je vond vertolkers/sters maar niets……:)