Talenten??

• henkie

Was Schubert maar zo oud geworden als Mozart

Henkie

• Wolferl

Dat scheelde maar 4 jaar hoor……Schubert—->31 Mozart—->35 Mendelssohn—->37

• alexander

Hallo,

Ja, dat geldt bijvoorbeeld ook voor de niet zo bekende componist Lortzing. Vanwege allerlei geldzorgen is hij aan een hartaanval overleden op 49-jarige leeftijd.

Hoewel in dit geval van miskende componisten Lortzing eigenlijk alleen in de Duitstalige landen enige bekendheid geniet. De enige opera die hier bekend is, is Zar und Zimmermann omdat de handeling zich afspeelt in Zaandam. Natuurlijk is het wel zo dat Lortzing niet een heel groot muzikaal genie was. Ik vind bijvoorbeeld dat von Weber een grotere melodische begaafdheid heeft (vergelijk der Wildschütz maar eens met Der Freischütz).

Alexander

• Wolferl

Carl Maria Von Weber?

Dat was de neef van Constanza Mozart Weber(echtgenote van Mozart)

Ja die man was een groot talent zeker zo, maar niet veel groter dan Mozart.

• henkie

Kun je dus nagaan wat hij in die 4 jaar nog had kunnen componeren.

Zeker als je nagaat dat hij zijn strijkkwintet 1 week voor zijn dood schreef.

Henkie

• Wolferl

Ja dat is zo, ik vindt zelf ook dat Mendelssohn na Mozart de grootse talent was.

Dat werdt ook vaak geroepen door Robert Schumann dat Mendelssohn de Mozart van de 19de eeuw was, ik luister graag naar Mendelssohn met name zijn strijkkwintet, en Fingal's Cave Overture (Hebrides), Spring song, A midnight summer dream en natuurlijk The Wedding march…

• alexander

Dat weet ik zeker, maar zijn melodisch talent viel op. Bovendien, de man is jong gestorven.

Alexander

• Wolferl

Dat ontken ik ook niet, maar ik denk dat je Von Weber kan vergelijken met Schuberts ontdekking. Ook op late leeftijd ontdekt door Beethoven.

• Wolferl

haha ja Peter dat zou een eer zijn, maar ik moet nog alles bewijzen of ik het wel kan…..

• Wolferl

En de rest?

Notenkraker, Pique dame, Schone slaapster, Zwanenmeer.