Talenten??

• kees weggelaar

We kunnen nooit zeggen: Mozart was beter dan Beethoven, ze waren elk in hun eigen tijd geniaal;sterker nog: Mozart werd in zijn tijd in populariteit overtroffen door ene heer Sussmeier, een componist, voor wie ook Mozart bewondering had.Inderdaad: wie bleef er over? Mozart! Wat werkelijk geniaal is, blijkt uit de grillige loop van de geschiedenis. Cesar Franck's onovertroffen symphonie in d-klein, werd afgenaan als“impotentie, tot dogma verheven”, door de critucus/componist Gounod.Brahms notabene veegde aanvankelijk de voer met Brucners composities:“” een zwendelarij,die men over 2 jaar vergeten zal zijn.“en: ”Bruckners weken onsterfelijk of zelfs zijn symphonieen?Het is om te lachen". Nu zeggen we : foei toch Brahms, maar al we in die tijd zouden heben geleefd. Genialiteit moet blijken en groeien.Ook nu.De 20e eeuw (die bijf jaartjes uit de 21e eeuw niet meegerekend) heeft dat onomstotelijk aangetoond.Ik zal de lezer niet met nog meer historisch misplaatste voorbeelden vermoeien.

Uitkijken dus, met wat we vinden.We oordelen vaak te snel.Ik ook helaas……Wolferl schreef:

>

> Beethoven was idd een groot talent, maar Mozart was nou

> eenmaal beter.

• Joop Bluemink

Hallo Anna,

Sorry dat ik zo laat reageer. Was het helemaal vergeten. Ik vond het een grappige

opmerking. De adagios duren totaal zo'n 12 minuten. Heerlijke muziek.

Ik heb ze ook als mp3 ‘geripped’ dus als je geinteresseerd bent, stuur me maar een mailtje en je krijgt ze zo van me.

mvg

Joop

• Wolferl

Haha haha haha ga de afwas doen meid.

• wolfgang ludwig van geniehoven

Natuurlijk zijn er in onze tijd talenten zoals Mozart. Het grote verschil is alleen dat er nu de opnamecultuur is gekomen. Het is voor een genie dus niet meer echt nodig, muziek te schrijven. Gezien de 500 jaren muziekgeschiedenis, is er zo vreselijk veel muziek, waar wij als postmoderen mens nog heel, heel lang kunnen teren.

En toch zijn er nu nog componerende genien, die net als in Mozarts tijd, erg goed zijn, maar de muzie die zei schrijven is “voor de toekomst”. Pas als die mensen zijn overleden, worden ze verheven als genie.

Wat is genialiteit?

Het is een symbiose tussen Hooggevoeligheid en intellectueel, verstandelijk vermogen, en,,, doorzettingsvermogen.

• kees weggelaar

Tsja….wat is genialiteit? Meestal een combinatie van factoren. Nieuwe dingen ontdekken en ontwikkelen, die “zegen”wereldwijd voortbrengen is zo-iets.

Bijvoorbeeld: de uitvinding van het salkvaccin tegen kinderverlamming, of straks het serum tegen aids, zodat deze ziekte niet meer dodelijk is. Dat geldt ook voor technologie en electronica. Misschien zijn vele genieeen naamloos Helaas krijgen veel lieden lof, die zij op grond van (gebrek aan) kwaliteit niet verdienen, maar ze zijn nu eenmaal “populair………”..Zelfs dan zou ik niet willen ontkennen, dat daar (soms) genieen tussen kunnen zitten. Dienende technieken van vandaag maken geen genie. Noten schrijven, dan-wel invoeren op de computer, of electronische muziek maken is toch echt iets uit 's mensen geest. Dus ook uit genieen. Zij, die tot 20e eeuwse genieen behoren, schreven toch hun partituren eerst met de hand, al was het op klad. Creativiteit is eerst menselijk;hoe dat, heden-ten-dage- wordt gerealiseerd is iets anders.Dan zal blijken, dat niet de technologie genieeen maakt, maar zij, die als mensen dat hebben ontwikkeld. Dat geldt voor alle kunst, en zejer ook voor componisten. De Finse architect Alvar Aalto schijnt zijn bouwkundige ideeen eerst op een bierviltje te hebben gekliederd, alvorens hij gedetailleerder verder ging rekenen-en-tekenen.wolfgang ludwig van geniehoven schreef:

>

> Natuurlijk zijn er in onze tijd talenten zoals Mozart. Het

> grote verschil is alleen dat er nu de opnamecultuur is

> gekomen. Het is voor een genie dus niet meer echt nodig,

> muziek te schrijven. Gezien de 500 jaren muziekgeschiedenis,

> is er zo vreselijk veel muziek, waar wij als postmoderen mens

> nog heel, heel lang kunnen teren.

> En toch zijn er nu nog componerende genien, die net als in

> Mozarts tijd, erg goed zijn, maar de muzie die zei schrijven

> is “voor de toekomst”. Pas als die mensen zijn overleden,

> worden ze verheven als genie.

>

> Wat is genialiteit?

>

> Het is een symbiose tussen Hooggevoeligheid en intellectueel,

> verstandelijk vermogen, en,,, doorzettingsvermogen.

KIJK, NU ZIJN WE AANBELAND BIJ HET BERUCHTE “IK VIND” IN EEN DISCUSSIONELE CONVERSATIE. HET GAAT VOLGENS MIJ NIET OM “IK VIND” MAAR OM DE ONGELOOFLIJKE ORGINALITEIT, DIEPGANG, ZEGGINSKRACHT, EN VEREEUWIGDHEID VAN DE MUZIEK VAN DE GROTE MEESTERS UIT HET VERLEDEN.

MENDELSSOHN GROOTSTE GENIE NA MOZART? , KIJK DAT IS EEN KWESTIE VAN SMAAK, MAAR DE GESCHIEDENIS SCHRIJFT NOG ALTIJD EERST BEETHOVEN, DAN VON WEBER, DAARNA ROSSINI, DAARNA SCHUBERT EN DAARNA NOG EENS MENDELSSOHN VOOR. WANT VON WEBER DEED INTERRESANTE DINGEN, ROSSINI NATUURLIJK OOK, EN WAT DENKT U VAN FERNINAND RIES, ZIJN VIJFDE SYMFONIE? ALLEMAAL GENIALITEIT.

Kijk, er worden weer vergissingen gemaakt, me dunkt. Wat is genialiteit? ALs Mozart niet zo een stuwende, veeleisende vader had gehad, wat had er van zijn muziek terecht gekomen? En Bach's genialiteit met dat vanMozart vergelijken, kan mijns inziens niet. Dat laat de plaats in de muziekgeschiedenis niet toe, als je het zo bekijkt. De een valt nu eenmaal voor de muziek van Bach, en de ander van Mozart. Kijk, bij mij persoonlijk heb ik liever Mozart omdat dat mij veel meer aanspreekt, vooral zijn scheppingsperiode dat hij kennis had genomen met Bach en Handel. Maar anderen zweren alleen en altijd bij Bach, je ziet dus, het is een kwestie van smaak en de plaats in de geschiedenis.

Ach, ik steun je alleen maar, ik loop ook met die ideeen. Alleen, nu komt het er veel meer op aan, orgineel te zijn, na 250 jaar Mozart. Ik denk dat je beter kunt zeggen, ik bouw voort op de klassieke vormen met behoud van de onvervalste tonaliteit uit die tijd. Beste Wolferl, als je deze droom hebt, verwezelijk die, alleen realiseer je wel dat je heel veel zal moeten bestuderen e.d. om dit tot hoogte te brengen. Orginaliteit is toch wel een vereiste om goede muziek voort te brengen.

Wie weet, (-: worden wij wel de vertegenwoordigers van de nieuwe stroming in de klassieke muziek, oftewel Jesssss, het schone, onvervalste is terug!!!! We mogen weer zo componeren, wat je hart je ingeeft.

Wat me vaak opvalt is dat de postmoderne mens denkt dat hij in de kunst, en moderne klassieke muziek alle vrijheid heeft. Ket is juist niet zo, waarom= Omdat dat vrije denken en componeren een wetmatigheid is geworden. Als je klassiek componeert, dan val je uit de toon, o, hoe ironisch is de postmoderne mens geworden!! Ik steun een ieder die weer echt, zuiver wilt componeren uit oudere tijden.

Komt door Overgevoeligheid, wat tegenwoordig hoogevoelig heet. Bijna alle kunstenaars, componisten waren het. Lees de biografieen van Beethoven eens. Het is dus een aanleg. Het ligt er aan hoe je levensgang is. Als een hoogevoelig mens niet word geaccepteerd, krijgt deze mens persoonlijkheidsstoringen. Ik heb ook geworsteld met dit probleem. Ik was acht jaar en wilde “ dirigent, pianist, violist en organist” worden. Ik was, en ben, een uitermate creatieve persoonlijkheid, wat mijn ouders wel zagen, maar mijn idealen strookten niet met hun conventies. Ik ging op orgelles bij een dorpsamateur, die alleen het doel had, zichzelf te verheerlijken, dus ik ben tot mijn 22e levensjaar wat muzikaliteit betreft, onderdrukt geweest. Daar heb ik me door veel doorzettingsvermogen doorheen gebroken, met alle onbegrip van dien. Je begrijpt dat depressiviteit dan als een duivel over je schouders meekijkt… Want, beste Wolferl, Ik lees uit uw vragen en antwoorden, dat u met dezelfde problematiek worsteld als waarmee ik heb geworsteld. Heel belangrijk is, u eigen weg te gaan, en je niet te verliezen in meningen van anderen. Haal eruit wat goed voor u is, en ga vooral u eigen weg, dan komt u er wel!!!

Precies!!!!! De smaak van een of andere postmoderne, zal die uitmaken of Mozart beter WAS dan Beethoven? Zeg dan Ik VIND. Het is zo naief, te zeggen dat Mozart beter WAS dan Beethoven.