Talenten??

• alexander

Zeker. Volgens een anekdote had hij de neiging om in barsten uit te lachen als iemand in zijn aanwezigheid slecht piano speelde. Weinig subtiel commentaar!

Alexander

• Wolferl

Mja maar toch vindt ik dat ook wel weer wat hebben hoor dat eigenwijze en onsympathieke gedrag van Beethoven. Hij was namelijk een klein mannetje van ong. 1m67 en dan moet jeje voorstellen dat hij met stoelen gooide als iemand hem tegensprak…heb ik ook gelezen.

• Wolferl

Elke componist heeft wel een merkwaardig leven te leiden, valt mij op hoor.

depressies, zelfmoord neigingen, zwakke gesteldheid, ongewone leef omstandigheden. Valt me wel op altijd.

• alexander

Wat dacht je van de componisten die aan syfilis stierven (bv. Schubert, Wolf)

Alexander

• Wolferl

Ja ook zeer bekende ziekte, of Chopin die aan tuberculose stierf, Mussorgsky die aan overdosis alcohol stierf, Beethoven aan lever kwaal en doofheid, Mendelssohn 3 hartaanvallen achterelkaar, Bizet die volgens geruchten zelfmoord pleegde, Tsjaikofksy die ook zelfmoord zou gepleegd hebben, Schumman die ook zelfmoord pogingen zou hebben gedaan en uiteindelijk stierf aan pschychotishe aanvallen in een kliniek, Handel die een zware maagzweer overleeft en volledig blind wordt paar jaar voor zijn dood. kortom zonde zonde.

Wat mij ook opvalt dat bij veel componisten die de 9de symphony componeerde dat die vlak daarna of tijdens het componeren stierven, ik zal zo even kijken welke dat waren. iig was dat Beethoven, Mahler.

• joop bluemink

Ik sluit me aan bij wat U heeft geschreven. Over nederlandse componisten

gesproken. Ik hoorde lang geleden de 6 adagios van Willem Pijper en was

daar meteen stapelgek op. Uiteindelijk een CD gekocht met ook zijn

piano-concert, een symphonie en 2 strijkkwartetten. Aangenaam om naar

te luisteren, waarbij ik graag de 6 adagios bij mijn begrafenis wil laten spelen.

mvg

Joop Bluemink

• anna

hoe lang duren die adagio's ? En vindt u het dan niet jammer dat u zelf niet bij die gegrafenis aanwezig zal zijn…? ;-)

• anna

sorry, begrafenis bedoel ik natuurlijk

• ludo

Ja zeker. BEETHOVEN

de grote avangardist.

Ik vind Mozart bijvoorbeeld niet veel aan en Beethoven geweldig. Over smaak valt nu eenmaal niet te te twisten. Waarom moet er altijd iemand “ de beste”" zijn en moet dat dan aan iedereen opgedrongen worden Dat begrip wisselt per persoon en per periode.

Ludo

• Wolferl

Beethoven was idd een groot talent, maar Mozart was nou eenmaal beter.