Wolfje, wind je maar niet op over die Belgen. Sinds die onafhankelijk zijn geworden na een bezoekje aan de Opera is het nooit meer helemaal goed met ze gekomen….
Heb je nou de Vier Letzte Lieder al in huis?!?
Ach ja je kan je mond maar beter niet vuil maken aan ze.
Maar nee die Vier Letzte Lieder heb ik nog niet in huis gehaald.
Maar ik denk dat ik na mijn verjaardag even naar Haarlem ga, naar Klassika Z.
Die hebben meestal wel veel keus, trouwens ik moet ook nog even wat werk van Carl Maria von Weber halen dat kan ik mooi van mij verjaardags geld halen.
Maar waarom juist de Vier Letzte Lieder is die dan zo goed?
Wolferl
Beste Wolf,
'goed' is een kwalificatie die de Vier letzte Lieder niet echt recht doet…. Maar wat moet ik er dan wel over zeggen? Ik ben er altijd een beetje huiverig voor om mijn mening over een bepaald stuk aan een ander, die dat stuk nog niet kent, op te dringen.
Laten we zeggen dat het werk één groot afscheid is, van de wereld, van het leven, van de Romantiek als muzikale stroming, en ook van Richard Strauss zelf; het was het laaste werk dat hij schreef, in 1949, dus op 85-jarige leeftijd. Moet je nagaan, dat hebben we al gehad: Debussy, Schönberg, Webern, een groot deel van Stravinsky's werken, en ik weet niet wat voor nieuwigheden nog meer. En dan komt Strauss nog eens een keer met dit sublieme, later dan laat-romantische toegift…..
Ik laat het hierbij, en wens je veel genoegen bij het luisteren. Nog een tip wat betreft een mooie uitvoering: die van Schwarzkopf met het RSO-Berlin onder Szell vind ik nog altijd de mooiste.
groeten, Fred
Leuk dat U het over Sibelius hebt, een van mijn favoriete componisten. Ik heb lang moeten luisteren naar zijn 7 symphonieen, 8 als men de Kullervo Symphony er bijtelt, en ik vind ze allemaal de moeite waard, evenals zijn symphonische gedichten en gelegenheidsstukken zoals The Tempest. Simon Vestdijk(!) analyseerde de symphonieen in een boek; moeilijk maar uiteindelijk zeer de moeite waard.
De Karelia Suite vind ik ook erg mooi, evenals zijn strijkkwartet ‘Voces Intimae’. Zijn vioolconcert hoort in de rij van parade paardjes zoals Bruch, Tchaikovky, Brahms, Beethoven, Mendelssohn en Elgar.
mvg
Joop
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?