Welke componist(e)(n) doet(n) jouw persoonlijk nu helemaal niks?

• joop bluemink

U vraagt opzettelijk naar een berisping over gebruik van CAPS, dus zal ik mij maar beperken tot een muzikale reactie.

Grainger was een miniaturist; toch schreef hij leuke, aangename muziek. Barber begin ik te ontdekken en doet me ook wel wat. tja, Rachmaninof hoort er toch ook bij, getuige zijn pianoconcerten, rhapsody, pianomuziek, symphonische dansen en symphonieen, vooral de 2e. Over Sibelius zei ik in een ander bericht:

Een van mijn favoriete componisten. Ik heb lang moeten luisteren naar zijn 7 symphonieen, 8 als men de Kullervo Symphony er bijtelt, en ik vind ze allemaal de moeite waard, evenals zijn symphonische gedichten en gelegenheidsstukken zoals The Tempest. Simon Vestdijk(!) analyseerde de symphonieen in een boek; moeilijk maar uiteindelijk zeer de moeite waard.

De Karelia Suite vind ik ook erg mooi, evenals zijn strijkkwartet ‘Voces Intimae’. Zijn vioolconcert hoort in de rij van parade paardjes zoals Bruch, Tchaikovky, Brahms, Beethoven, Mendelssohn en Elgar.

mvg

Joop

• Jesse

Barber is eigelijk een hele aparte componist die een aantal zeer mooie en goede werken heeft geschreven. Vooral zijn Essay's for Orchestra vind ik erg de moeite waard. Daarnaast zijn natuurlijk natuurlijk het ‘Romatische’ Knoxville: Summer of 1915, zijn piano en vioolconcert aanraders.

Maar voor mij blijft de Toccata Festiva voor Orgel en toch de grootste verassing in zijn oeuvre.(vooral de opening en de laatste anderhalve minuut zijn fantastisch).

Hiervoor is muziek nu eigenlijk geschreven.

• BastiaanJan van Vliet

Pardon?? Gaan we nu aan patriottisme doen??

Wat is dit nu weer, Melvin, het forum gaat nu echt kelderen, vind je niet?

• BastiaanJan van Vliet

Tja, doe mij maar chinees

• Wolferl

I told u…………….

Wolferl

• guido de winne VRT

Karelia suite van Jean Sibelius is inderdaad hemelse muziek. Ook Grieg schreef heel mooie muziek. In Gent is er een koor dat ook “Voces Intimae” heet; zij zingen oa. muziek van de Vlaamse koorcomponist RAYMOND SCHROYENS,…vader van componist DANIEL SCHROYENS.

• guido de winne VRT

Erwin, 4 symfonien van Jaap van Zweden zijn inderdaad hemels.

guido de winne aalst

medewerker vlaamse radio en televisie

• guido de winne VRT

Joop is een kenner blijkbaar.

proficiat.

guido

• guido de winne VRT

klassiek muziek verzacht de zeden en het leven…

als je moe bent of verdrietig, ….

het is altijd mooi, ook oude muziek van Brahms, Bach, Vivaldi…

en ook opera is niet te versmaden.

• Z

Hier snap ik de niets van! Papa Haydn en derderangscomponisten als Salieri, Hoffmeister en Krommer waren de Franz Bauers van die tijd, Mozart werd lang niet zo veelvuldig mee-“gezongen”. Op zijn hoogst kan je Mozart de definitieve Frans Bauer van de muziekgeschiedenis zoals wij er NU tegen aankijken noemen, maar ja, dat zegt meer over ons dan over de talenten van de heer Mozart en het publiek van toen…

Overigens is het goed dat smaken verschillen, zolang we maar allemaal van Mozart houden! ;)