Mysterie!

• Marcel

Hee Martin,

Als we er even vanuit gaan dat dit idd Mozart is, denk ik dat het goed mogelijk is dat Constanze het laatste schilderij nooit heeft gezien, aangezien zij de laatste maanden van het jaar 1791 veel doorbracht in Baden (kuuroord).

En ook al had zij commentaar gehad op het schilderij, dan zou dit al toevallig

ergens moeten zijn opgeschreven. Constanze heeft maar van 1 schilderij gezegd

dat deze het meest overeenkomt met Mozart. Dat kan betekenen dat de rest van de schilderijen dus weinig of niet overeenkomen. En hierover is ook geen commentaar van Constanze of wie dan ook bekend. Slechts dat ene schilderij..

• Marcel

Hmm.. foto werkt dus niet. Naja, hij staat boven ook afgebeeld.

Oh ja..groeten Marcel.

• Rolf

Ja, dan kunnen we dus wel blijven speculeren. De bewering van Constanze heeft dus tamelijk weinig bewijskracht.

Dank je voor de info.

• Wolferl

Dit is Inderdaad een replica, dus geene chte. want ja die heeft één of andere doos laten vallen ;)

groetjesssssssss

• Wolferl

Mocht Constanze het laaste schilderij nog nooit hebben gezien, dankan het heel goed mogelijk mozart zijn (hoeft niet he!).

Maar toch denk ik dat ze het niet heeft gezien, want Mozart vertelde haar alles in brieven, en Mozart is maar een keer of 10 geschildert in zijn Weense tijd, en dta is niet veel. En ja ze hadden vaak brief contact als één van de twee weg was, en Mozart vertelde echt alle details van zijn gebeurtenissen aan constanze. Dan zou die ook medling moeten hebben maken van een schilderij die O ZO GOED gelukt is. Als ik eerlijk moet zijn(gezien de feiten en bewijzen) ligt de waarheid in het midden, maar goed ik ben nooit vies van een degelijke discussie over een leuk onderwerp.

Groetjes

• Wolferl

Maar als je goed kijkt naar die laatste schilderij (die vermoedelijk van Mozart is).

Dan valt mij op dat hij en grijs haar zou hebben en een opgeblazen gezicht/lichaam. En ik weet uit veel biografieen en doodsverklaringen dat Mozart pas 10 uur voor zijn dood begon op te zwellen. Ook las ik dat Sophie vertelde dat het ‘blonde’ ventje niet meer was. Hoezo Blond? de schilderij geeft aan dat hij grijs zou zijn (een half jaar voor zijn dood). Waren het niet dat Mozart in 1791 tijd te kort kwam, en er nooit meldingen zijn gemaktvan schilder sessie(s). Mozart werkte in 1791 aan een Horn Concerto, 5 contra dansen, Concert for Piano nr 27, 3 songs, 6 minuets, 6 Duitse dansen, 4 minuets, 4 Duitse dansen, 2 Contradansen, 2 minuets, 3 Duitse dansen, 1 Italiaanse contradans, 6 Landler dansen, 8 Variaties in F groot, Fantasia in F minor for Mechanische Orgel, 1 Contra dans, 1 Duitse dans, Aria for Bass, Quintet in E flat for Strings, Andante in F for a Small Mechanical Organ, Adagio and Rondo for Glass Harmonica, Flute, Oboe, Viola and Cello, Adagio in C for Glass Harmonica, Motet in D, “Ave verum Corpus”, Cantata, “Die ihr des unermeßlichen Weltalls”, Contrapuntal Study, Aria for Bass, “Io ti lascio, o cara, addio”, Opera La clemenza di Tito, Opera Die Zauberflöte, Concerto in A for Clarinet, Freimaurerkantate, Cadenzas for Piano Concertos, Requiem in D minor. Indrukwekkende lijst en dat voor 10 maandjes werk, de laatste schilderij is echter gemaakt in 1791 of ie nou wel of niet van Mozart is, hij werkte zelfs s'nachts door aan zijn werken. En ja als ik dat ga afzetten tegen het principe voor mij dat hij er totaal niet op lijkt (in mijn ogen) dan ben ik geneigd te gaan zeggen dat het hier niet om Mozart gaat, want in het boek waar dat word beweerd wordt het wel bevestigd door een schilderijen en mozart liefhebber, een wetenschapper op dat gebied.

En ja dat ie ruim 40 werken schreef in amper 10 maanden, geetf mij het gevoel dat ie wel wat belangrijkers aan zijn hoofd had dan schilderijen laten maken, ten eerste om tijd nood, want als hij zelfs S'nachts moest door werken om zijn muziek af te krijgen, enkel om dat hij in geldnood zat. En waarom zou een Mozart een schilderij laten maken terwijl hij en er geen geld voor heeft en geen tijd en geen puf voor heeft (was al langzaam aan het uitputten).

Graag een reactie hierop.

Melvin

• Rolf

De persoon op het schilderij droeg ongetwijfeld een pruik. Dat was in die tijd immers gebruikelijk wanneer men zich onder het publiek begaf. Ook was het gebruikelijk deze pruik te bepoederen met wit of grijs poeder.

Opzwellen kan van dik naar nog dikker, dus als niemand uit zijn kennissenkring van tevoren iets heeft beweerd over zijn postuur, dan weet je nog niks.

• Wolferl

Kan kloppen, maarja het blijft een mega mysterie.

• Marcel

Wat betreft het laatste schilderij is er 1 groot verschil met de rest van de

schilderijen, en dat is de neus. Op alle bekende Mozart schilderijen heeft de neus een soort van bobbel ofwel een haakvorm terwijl op het omstreden laatste schilderij de persoon juist een soort van ski-schans ofwel glijbaan neus heeft.

Het is jammer dat ook van het dodenmasker niet 100% zeker is dat deze van

Mozart afkomstig is, want dan werd het vergelijken denk ik wat gemakkelijker.

Als je het schilderij en masker naast elkaar plaatst, dan zie je dat beide gezichten vrijwel het zelfde perspectief hebben. En dan pas zie je het grote verschil tussen de

neuzen. En het lijkt me, dat als ervaren schilder je juist op dit soort kenmerken let. Dus daar vanuit gaand.. Ja het is een andere persoon. Maar het is opvallend dat de andere kenmerken als de (dop)ogen en de mond, misschien zelfs de guitige lach van de persoon op het schilderij weer heel kenmerkend zijn voor Mozart.

Maar het zou wel heel raar zijn als de schilder een goed Mozart portret neer zet,

maar faalt op de neus. Dit kan ik mij niet voorstellen. Het is wel opmerkelijk dat er

precies in de tijd van Mozart een koopman leefde en die misschien ook nog eens

op Mozart leek.

Trouwens wat is jullie mening over het dodenmasker? Komt deze wel overeen met de Mozart portretten?? Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Groeten Marcel.

• BastiaanJan van Vliet

En toch is dit niet zijn dodemasker, k geloof r niks van