Maar als je goed kijkt naar die laatste schilderij (die vermoedelijk van Mozart is).
Dan valt mij op dat hij en grijs haar zou hebben en een opgeblazen gezicht/lichaam. En ik weet uit veel biografieen en doodsverklaringen dat Mozart pas 10 uur voor zijn dood begon op te zwellen. Ook las ik dat Sophie vertelde dat het ‘blonde’ ventje niet meer was. Hoezo Blond? de schilderij geeft aan dat hij grijs zou zijn (een half jaar voor zijn dood). Waren het niet dat Mozart in 1791 tijd te kort kwam, en er nooit meldingen zijn gemaktvan schilder sessie(s). Mozart werkte in 1791 aan een Horn Concerto, 5 contra dansen, Concert for Piano nr 27, 3 songs, 6 minuets, 6 Duitse dansen, 4 minuets, 4 Duitse dansen, 2 Contradansen, 2 minuets, 3 Duitse dansen, 1 Italiaanse contradans, 6 Landler dansen, 8 Variaties in F groot, Fantasia in F minor for Mechanische Orgel, 1 Contra dans, 1 Duitse dans, Aria for Bass, Quintet in E flat for Strings, Andante in F for a Small Mechanical Organ, Adagio and Rondo for Glass Harmonica, Flute, Oboe, Viola and Cello, Adagio in C for Glass Harmonica, Motet in D, “Ave verum Corpus”, Cantata, “Die ihr des unermeßlichen Weltalls”, Contrapuntal Study, Aria for Bass, “Io ti lascio, o cara, addio”, Opera La clemenza di Tito, Opera Die Zauberflöte, Concerto in A for Clarinet, Freimaurerkantate, Cadenzas for Piano Concertos, Requiem in D minor. Indrukwekkende lijst en dat voor 10 maandjes werk, de laatste schilderij is echter gemaakt in 1791 of ie nou wel of niet van Mozart is, hij werkte zelfs s'nachts door aan zijn werken. En ja als ik dat ga afzetten tegen het principe voor mij dat hij er totaal niet op lijkt (in mijn ogen) dan ben ik geneigd te gaan zeggen dat het hier niet om Mozart gaat, want in het boek waar dat word beweerd wordt het wel bevestigd door een schilderijen en mozart liefhebber, een wetenschapper op dat gebied.
En ja dat ie ruim 40 werken schreef in amper 10 maanden, geetf mij het gevoel dat ie wel wat belangrijkers aan zijn hoofd had dan schilderijen laten maken, ten eerste om tijd nood, want als hij zelfs S'nachts moest door werken om zijn muziek af te krijgen, enkel om dat hij in geldnood zat. En waarom zou een Mozart een schilderij laten maken terwijl hij en er geen geld voor heeft en geen tijd en geen puf voor heeft (was al langzaam aan het uitputten).
Graag een reactie hierop.
Melvin