We moeten alles weer even op het rijtje zetten:
Portret in 177, Mozart is 21 jaar, met de pauselijke orde in Verona (accademia)
Kenmerken: Heldere, ietwat uitdrukkingloze ogen, ietwat bolle oogranden, geklemde, ietwat ronde lippen, pruik, let op de oorlel en vooral de uitdrukking.
Portet 1789-1790 , Mozart is 33 tot 35 jaar oud, Joseph Lange
Kenmerken: Een spelende Mozart, Eigen haar, bepoederd (Mozart was blond)
De neus is geheel aan de zijkant te zien, dus de vorm valt meer op dan een portet van de frontzijde. Weer die ietwat uitpuilende ogen met bolle oogranden, Dit portet tekent Mozart aan de zijkant, dan kun je schildertechnisch de uitdrukking nooit volledig overnemen daar ik acht dat uitdrukking op het gezicht zeer belangrijk is.` let op de manier van pasfoto´s nemen tegenwoordig, filosofie is dat de persoon dan sneller is te identificeren en dat geldt ook voor een geschilderd portret.
Portret 1790-91 in Munchen, HET mysterieuze portret. Mozart is 35 jaar, wat ziekelijk, wellicht te dik vanwege veel en vet eten, wellicht van de medicijnen, die hij veel slikte.
Kenmerken; Heldere, weer ietwat uitdrukkingloze ogen, weer die bolle oogranden maar dan versterkt en dieper in vergelijking met het portret uit 1777. Weer dezelfde neusvorm als 1777. Dezelfde lippen als 1777, let weer op de oorlellen. Alleen geen pruik maar eigen opgestoken, wellicht bepoederd haar. En, weer het belangrijkst± de uitdrukking van Mozarts gezicht. DIe is gewoonweg identiek als het 1777portret.
Als we de identiteit willen weten van het munchenportret, kun je hem het best vergelijken met het portret uit 1777. Allebij vanuit dezelfde positie. Ik heb veel portrettekenen gedaan en ook les in gehad en dan leer je dat je allereerst naar het `karakter`van het gezicht moet kijken.
Ook het classicistische portret van Barbera Krafft toon vergelijken met het laatste, Munchenportret. Ook weer dezelfde neus. Ook bestaat er een zilverstifttekening van Doris Stock, aan de rechterzijde en dan zie je weer hetzefde neusmodel als de 1777, barbera Krafft is Mozart in 1781, en het Munchenportret.
We worden in verwarring gebracht door de mening van Constanze over het Langeportret. Zij vind hem de best gelijkende maar waar relateerd ze dat aan. Constanze was subjectief, Lange ook, de andere schilders waarschijnlijk niet. Vaak zijn objectieve, verse waarnemingen de helderste. Ik zal hieronder alle bovengenoemde portretten met jaartal nog eens pogen te plaatsen. Vermeld graag de vergelijken samen met het soort portret. Ik heb nl t idee dat we dingen doorelkaar halen.
IN de navolgende kolom een aantal portretten met nummer
Vr gr, Bas
Kenmerken zijn